کد خبر: ۷۲۱۷۱۱
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۱

خواص موم عسل و ۱۲ فایده و عوارض آن

موم زنبور عسل یک ماده طبیعی است که توسط زنبور‌های عسل کارگر از غده‌های موجود در زیر شکم آن‌ها ترشح می‌شود. امروزه کاربرد موم در مصارف پزشکی و درمانی، مورد توجه بسیاری از دانشمندان قرار گرفته است.
خواص موم عسل و ۱۲ فایده و عوارض آن
آفتاب‌‌نیوز :

موم زنبور عسل یک ماده طبیعی است که توسط زنبور‌های عسل کارگر از غده‌های موجود در زیر شکم آن‌ها ترشح می‌شود. امروزه کاربرد موم در مصارف پزشکی و درمانی، مورد توجه بسیاری از دانشمندان قرار گرفته است.

موم عسل از حدود یازدهمین روز تا هنگامی که زنبور‌ها برای جمع‌آوری شهد به پرواز درمی‌آیند، به وسیله کارگران هنگامی که آن‌ها تغذیه لارو‌ها را متوقف می‌سازند، تولید می‌شود. موم زنبورعسل معجزه زنبور عسل است. شانه از هیچ‌چیز ساخته نشده است و به عنوان یک خانه، یک مهد کودک و یک انبار غذا سرو می‌شود. در طول هزاره‌ها، زنبور‌ها فهمیده‌اند که با ساختن شانه‌های خود به صورت شش ضلعی، شانه‌ها بیشترین مقدار عسل را نگه می‌دارند و به حداقل موم احتیاج دارند.

از نظر علمی، موم زنبور عسل یک ماده طبیعی است که توسط زنبور‌های عسل کارگر از غده‌های موجود در زیر شکم آن‌ها ترشح می‌شود. این موم ترشح شده به عنوان مقیاس موم زنبور عسل شناخته شده است. یک مقیاس موم تقریباً ۳ میلی متر قطر و ضخامت ۱/۱۰ میلی متر است.

کاربرد موم

موم زنبور عسل تاریخ بسیار غنی دارد و دارای کاربرد‌های بسیار گسترده‌تری نسبت به سایر محصولات زنبور عسل است. در گذشته، موم زنبور عسل به‌ ویژه برای شمع‌سازی بسیار ارزشمند بود، زیرا از نقطه ذوب بالاتری نسبت به بسیاری از موم‌های دیگر برخوردار بود، بنابراین شمع‌ها در هوای گرم به صورت قائم باقی می‌ماندند. موم زنبور عسل همچنین برای مدل‌سازی و ریخته گری مورد مصرف قرار می‌گرفت. اما امروزه کاربرد موم در مصارف پزشکی و درمانی، مورد توجه بسیاری از دانشمندان قرار گرفته است.

رنگ موم

موم زنبور عسل که بیشتر مردم با آن آشنا هستند دارای رنگ زرد طلایی روشن است. این رنگ زیبا، از گرده و بره موم حاصل می‌شود که به طور طبیعی موم زنبور عسل را لکه دار می‌کند. اگر مقادیر زیادی روغن گرده و بره موم در موم زنبور عسل وجود داشته باشد، حتی می‌تواند به قهوه‌ای تیره تبدیل شود.

۱. درمان ترک‌های رو بدن

ترک‌های روی بدن که نتیجه چاق شدن و یا دوران حاملگی است، می‌تواند برای بسیاری از خانم‌ها شرم آور باشد. از آنجا که موم زنبورعسل حاوی ویتامین A بوده که در تولید کلاژن مفید است، می‌تواند به شدت در کاهش علائم ترک‌خوردگی کمک کند.

۲. درمان عفونت‌های پوستی و خارش پوست

خارش و عفونت‌های پوستی قطعاً آزار دهنده است، اما با استفاده از موم زنبور عسل قابل درمان است. از آنجا که دارای خاصیت ضد التهابی بوده، می‌تواند در کاهش درد ناشی از خارش و عفونت‌های قارچی پوست تأثیر بگذارد. تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که استفاده از مخلوط موم زنبور عسل، عسل و روغن زیتون در منطقه آسیب دیده و مصرف سه بار در روز به مدت چهار هفته می‌تواند به بهبود خارش و عفونت‌های قارچی پوست کمک کند.

۳. درمان آکنه

یکی از شناخته‌ترین دارو‌های خانگی برای درمان آکنه، موم زنبورعسل است. زیرا دارای خاصیت آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و سرشار از ویتامین A است که به درمان آکنه کمک می‌کند و پوست را از هر گونه آلودگی و گرد و غبار پاک می‌کند.

۴. تسکین درد مفاصل

مصرف موم زنبور به عنوان دارو در بیماران مبتلا به آرتروز و ورم مفاصل، باعث تسکین درد و کاهش التهابات مفاصل آنان شده است. همچنین مطالعه دیگری بر روی بیماران تصادفی انجام گرفت که نشان داد درمان آن‌ها خیلی سریع‌تر از افرادی که فقط تحت درمان دارو‌های شیمیایی بودند انجام گرفت.

۵. خاصیت مرطوب کنندگی

موم زنبورعسل یک روش شگفت انگیز برای مرطوب کردن پوست خشک است؛ زیرا خاصیت مرطوب کنندگی دارد و باعث می‌شود رطوبت را در زیر پوست حفظ کند، به این ترتیب به درمان پوست‌های زبر و پوسته پوسته شدن سطح بدن کمک می‌کند.

۶. درمان اگزما

خواص موم عسل برای بسیاری از مشکلات پوستی هم بی‌نظیر است. برای درمان اگزما و سایر بیماری‌های پوستی، می‌توانید مقداری موم را با عسل، گرده گل و روغن زیتون مخلوط کنید. این ترکیب می‌تواند مانع رشد باکتری‌هایی شود که ممکن است روی پوست تأثیر بگذارد و باعث ایجاد شرایط نامناسب پوستی شود.

۷. بهبود مشکلات کبدی

در سال ۲۰۱۳ تحقیقاتی بر روی خواص موم زنبورعسل انجام گرفت که نشان داد با توجه به خاصیت آنتی اکسیدانی موجود در آن می‌تواند به مشکلات کبدی کمک کند. این مطالعه به مدت ۲۴ هفته انجام شد و نشان داد که موم به عادی‌سازی عملکرد کبد و بهبود علائم کبد چرب کمک می‌کند.

۸. کم کردن کلسترول خون

تحقیقات نشان می‌دهد که عناصر موجود در موم عسل می‌تواند به تعادل سطح کلسترول قند خون کمک کند. آثار تغذیه‌ای موم یا اسید‌های آلیفاتیک موجود در موم زنبور عسل، باعث کاهش لیپوپروتئین با چگالی کم ("بد") می‌شود که کلسترول را به ۲۱٪ تا ۲۹٪ می‌رساند و باعث افزایش چگالی بالا می‌شوند که کلسترول لیپوپروتئین ("خوب") را به ۸ تا ۱۵ درصد می‌رساند.

۹. مرهم لب

خشکی لب یکی از مسائلی است که می‌تواند خیلی آزار دهنده باشد و علاوه بر سوزش، زیبایی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از آنجا که موم زنبور خاصیت نرم کنندگی پوست را دارد، با ترکیب آن با روغن نارگیل، عسل، روغن ویتامین E و روغن‌های ضروری مورد علاقه شما، می‌توانید مرهمی عالی برای خشکی لب درست کنید.

۱۰. بهبود چین و چروک

چین و چروک بخشی طبیعی از روند پیری است. با بالا رفتن سن افراد، پوست آن‌ها نازک‌تر و خشک‌تر شده و این منجر به ایجاد چین و چروک و خطوط روی پوست می‌شود. اگر شما به داروخانه مراجعه کنید، بساری از کرم‌ها، لوسیون و صابون‌های رفع این خطوط ریز را مشاهده می‌کنید. امروزه با توجه به خاصیت مرطوب کنندگی موم عسل و مواد معدنی موجود در آن، بهتر است به جای مصرف دارو‌های شیمیایی، در خانه، خودتان لوسیون و کرم ضد پیری با موم عسل بسازید.

۱۱. درمان بواسیر

تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که استفاده از مخلوط موم زنبور عسل، عسل و روغن زیتون به مدت ۱۲ ساعت در منطقه آسیب دیده به دلیل بواسیر باعث کاهش درد، خونریزی و خارش می‌شود.

۱۲. درمان نقرس

نقرس گسترده‌ترین شکل آرتروز در سراسر جهان است، این بیماری یکی از معدود بیماری‌های روماتیسمی است که قابل درمان است. نقرس در اثر رسوب کریستال‌های اسید اوریک در مفاصل یا در بافت‌های اطراف مفاصل در نتیجه هیپراوریسمی ایجاد می‌شود که موم با توجه به خاصیت ضد التهابی که دارد، برای درمان نقرس مفید است.

نکته

در صورت مصرف موم عسل به صورت خوراکی حتما باید آن را به صورت آدامس بجوید و بعد از این‌که عسل آن تمام شد می‌توان آن را دور ریخت. هرگز موم را قورت ندهید؛ زیرا هضم آن بسیار سخت است.

هشدار

با توجه به این‌که تمام مواد طبیعی برای سلامت ما بی‌خطر هستند، اما باید این نکته را در نظر گرفت که موم زنبورعسل هم مانند هر چیز طبیعی دیگر در صورت مصرف دوز بالای آن مشکلاتی را برای هر فرد ایجاد می‌کند. پس در مقدار مصرف آن احتیاط کنید.

عوارض جانبی

در موم زنبورعسل معمولا مقداری گرده گل، بره موم و گاهی نان زنبورعسل مشاهده می‌شود. بسیاری از افراد به فرآورده‌های زنبورعسل و یا شاید یکی از این محصولات حساسیت داشته باشند. پس بهتر است قبل از مصرف موم زنبور و یا هر محصول دیگری از زنبور عسل، مطمئن شوند که آیا دارای واکنش‌های آلرژیک به موم زنبور هستند یا خیر

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین