کد خبر: ۷۲۱۷۴
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۶

باکتریها در پیشگیری از سنگ کلیه موثرند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: درمان بیماران با باکتری ممکن است روش موثری در کاهش خطر ابتلای مجدد آنها به دردهای مربوط به سنگهای کلیه باشد. 

مشاهده شده است افرادی که به‌طور طبیعی باکتریهای سازنده اگزالات در بدن آنها وجود دارد، 70٪ کمتر دچار مشکل می‌شوند. 

محققان دانشگاه بوستون آمریکا، در حال حاضر مشغول مطالعه بر روی احتمال استفاده از باکتری به عنوان یک روش درمان«پیشگیری بیولوژیک» هستند. 

سنگهای کلیه ،‌کوچک و سخت هستند و از مواد زایدی که در ادرار وجود دارند تشکیل می‌شوند. اندازه آنها متغیر است و می‌توانند صاف یا خشن باشند و معمولاً به رنگ زرد یا قهوه‌ای هستند.

زمانی که سنگ در کلیه تشکیل می‌شود ممکن است به سمت پایین و سایر بخشهای سیستمهای دفع ادرار حرکت کند و در آنجا موجب کاهش سرعت ادرار شوند یا موجب عفونت و در نتیجه درد شدید و در نهایت توقف کار کلیه گردند.

حدود 15٪ از مردان و از 5٪ از زنان در انگلستان در بخشی از زندگی خود سنگ کلیه را تجربه می‌کنند و این امر بیشتر در بین افراد 20 تا 40 سال اتفاق می‌افتد. 

بیش از 80٪ سنگهای کلیه را سنگهای اگزالات کلسیم تشکیل می‌دهند.

پروفسور دیوید کافمن عنوان کرد که یافته‌های ما از اهمیت کلینیکی بسیاری برخوردار است. احتمال استفاده از باکتری به عنوان یک روش «پیشگیری بیولوژیک» در حال حاضر در ابتدای مراحل تحقیق است.

درک ماچین (Dereck Machin)، مدیر مرکز درمان ارولوژی بیمارستان دانشگاه آینتری(Aintree)می‌گوید که یافتن روش درمانی برای سنگهای کلیه، حرکت بسیار موثری است. 

او گفت: سنگهای بزرگ کلیه را در حال حاضر با امواج قوی می‌شکنند اما این روش همیشه موثر نیست.

عبور یک سنگ از مجاری ادراری بسیاردردناک است و خلاص شدن از دست تکه‌های کوچکتر سنگ که با امواج خرد شده‌اند نیز با درد بسیاری همراه است.

برای بسیاری از مردم وجود سنگ کلیه مانند سایر امور زندگی پذیرفته شده است و با خطر مهمی همراه نیست اما در بعضی دیگر از افراد، این سنگها قبل از اینکه حتی به وجودشان پی برده شود، می‌توانند کلیه را از کار بیندازند.

به هر حال دکتر ماچین اعتقاد دارد که قبل از استفاده از روش «پیشگیری بیولوژیک» ‌می‌توان اقدامات دیگری انجام داد.

می‌توان گفت تشکیل سنگهای کلیه بستگی به کمبود آب در بدن دارد و به همین دلیل در کشورهایی مثل عربستان سعودی که هوا گرم و خشک است، شایع‌تر است.

در مواردی هم دیده شده است که تشکیل این سنگها با وضعیت غیرعادی در میزان ترشح کلسیم مربوط است. و حتی گاه دلیل روشنی برای این وضعیت وجود ندارد.

سنگ کلیه مسئله مهمی برای خلبانان است چون تا زمانی که آنها سنگ کلیه دارند اجازه پرواز ندارند.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین