کد خبر: ۷۲۱۸۳۰
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۱

دولت رئیسی بازار ارز را غافلگیر می‌کند؟

معادلات بازار ارز پیچیده شد و حالا نگرانی برای شوک قیمت، فضای بازار را انتظامی کرده است.
دولت رئیسی بازار ارز را غافلگیر می‌کند؟
آفتاب‌‌نیوز :

در شرایطی که بسیاری تصور می‌کردند با ورود دولت جدید به پاستور، شرایط تثبیت شود و آرامش نسبی به بازار ارز برگردد، دلار رکوردشکنی در سال ۱۴۰۰ را از سر گرفته است.

امروز قیمت دلار در بازار آزاد از نیمه کانال ۲۶ هزار تومان گذشت و با نرخ ۲۶ هزار و ۶۰۶ تومان معامله شد.

این موضوع در حالی رخ می‌دهد که رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی نوشته است نمایندگان دولت سیزدهم به زودی پای میز مذاکره برمی‌گردند.

با وجود این، رسانه‌های اسرائیلی هم به نقل از منابع امریکایی نوشتند که امریکا امیدی به احیای برجام ندارد و حالا به نظر می‌رسد که بازار ارز ایران احتمال بدبینانه‌تر را در نظر گرفته و دلار به سرعت در حال افزایش قیمت بوده است.

این موضوع در حالی رخ می‌دهد که فعالان بازار تاکید می‌کنند با افزایش تعداد مبتلایان به کرونا، احتمالا تقاضای ارز برای واردات واکسن و سرم تشدید شود و همین مساله روی نرخ ارز تاثیر بگذارد.

در مقابل اما، فعالان بازار ارز از افزایش حدود ۳۰ تا ۴۰ درصدی تزریق ارز در بازار می‌گویند و آنچه که از بازار متشکل دریافت می‌شود این است که عرضه دلار شدت گرفته اما مشکل نرخ عرضه پایین‌تر از بازار آزاد است.

در حال حاضر این اختلاف نرخ، بیشتر از روزهای قبل و نزدیک به ۷۰۰ تومان بوده و همین مسئله صف‌های خرید دلار صرافی‌ را طولانی کرده است.

از سوی دیگر برخی فعالان بازار ارز اعتقاد دارند که دست دولت برای تزریق ارز به بازار چندان باز نیست. آنها به تحریم سنگین نفت و کسری بودجه و همچنین بدهی‌های بزرگی اشاره می‌کنند که دولت حسن روحانی برای دولت سیزدهم به بار آورده است.

با این معادلات پیچیده بازار ارز و تشدید ریسک معامله دلار، بسیاری از صرافی‌ها خرید و فروش را تعطیل کرده و منتظر سیگنال‌های دقیق‌تری از چشم‌انداز اقتصاد ایران هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین