کد خبر: ۷۲۱۸۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷

طالبان: ۵ ولایت دیگر افغانستان را تصرف کردیم

در ادامه‌ پیشروی‌های طالبان، این گروه ادعا کرده است که ولایت‌های هرات، بادغیس، غور، هلمند و قندهار را به کنترل خود در آورده است.
طالبان: ۵ ولایت دیگر افغانستان را تصرف کردیم
آفتاب‌‌نیوز :

منابع رسمی دولتی افغانستان تاکنون در این باره اظهارنظر نکرده‌اند.

طبق گزارش رسانه‌های افغانستان، طالبان در تمامی بخش‌های شهر هرات حضور دارند. والی هرات و اسماعیل‌خان، فرمانده نیروهای بسیج مردمی به لشگر ۲۰۷ ظفر عقب‌نشینی کرده‌اند. در شهر هرات تمامی رسانه‌های صوتی و تصویری فعالیت‌ خود را متوقف کرده‌اند.

با این حال، عبدالعزیز بیگ، رییس شورای ولایتی بادغیس به روزنامه اطلاعات روز گفت که مقام‌های نظامی و غیرنظامی این ولایت به مقر ارتش عقب‌نشینی کرده‌اند. با سقوط شهر قلعه‌نو، تمامی بخش‌های بادغیس در اختیار طالبان قرار گرفته است.

در ولایت غور نیز خبرنگاران محلی می‌گویند که شهر فیروزکوه بدون درگیری به‌دست طالبان افتاده است. مقام‌های نظامی و غیرنظامی این ولایت به مقر ارتش مستقر در این ولایت عقب‌نشینی کرده‌اند.

همین طور، طالبان ادعا کرده‌اند که شهرهای قندهار و لشگرهاه، از بزرگ‌ترین شهرهای افغانستان را تصرف کرده‌اند. منابع رسمی دولتی در این ولایات هنوز در مورد سقوط چیزی نگفته‌اند. این شهرها از مدت‌ها به این طرف در محاصره‌ شدید طالبان قرار داشت. چندین بار حملات تهاجمی طالبان بر این شهر از سوی نیروهای امنیتی و دفاعی عقب زده شده بود.

شهرهای هرات، قندهار و لشکرگاه سه شهر مهم و استراتژیک افغانستان است. هرات با ایران و ترکمنستان و قندهار و لشکرگاه با پاکستان مرز مشترک دارند. طالبان پیش از این گذرگاه‌های اسلام‌قلعه و تورغندی در هرات و اسپین‌بولدک در قندهار را تصرف کرده بودند.

طالبان مدعی هستند که طی چند هفته گذشته ۱۵ ولایت افغانستان را تصرف کرده‌اند. زرنج و لشکرگاه در جنوب‌غرب، هرات، فراه، قلعه‌نو و فیروزکوه در غرب، قندهار در جنوب، غزنی در جنوب‌شرق، فیض‌آباد، تالقان، قندوز و پلخمری در شمال‌شرق، ایبک، سرپل و شبرغان در شمال این کشور از جمله ولایت های است که به تصرف طالبان در آمده است.

این در حالی است که «جان کربی»، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفته ۳۰۰۰ نظامی ارتش آمریکا طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده در کابل مستقر خواهند شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده با توجه به بدتر شدن اوضاع امنیتی در افغانستان، ایالات متحده قصد دارد ۳۰۰۰ نیروی نظامی را برای کمک به تخلیه پرسنل آمریکایی از سفارت آمریکا در کابل به این کشور اعزام کند.

جان کربی تأکید کرده استقرار این نیروها موقت خواهد بود و مأموریت آنها تنها بر کمک به کاهش نیروهای سفارت و تسریع روند صدور روادید برای مترجمان افغانستانی و دیگران است و واشنگتن قصد ندارد بار دیگر در جنگ مداخله کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
0
0
قدرت نظامی آمریکا اینگونه برای عوام مشخص میگردد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین