کد خبر: ۷۲۲۰۴۹
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰

روزنامه های امروز جهان چه می‌گویند؟

سقوط کابل، جانشینی صدراعظمی آلمان و ادامه آتش سوزی‌های زمین از مهمترین اخبار امروز روزنامه‌ها هستند.
روزنامه های امروز جهان چه می‌گویند؟
آفتاب‌‌نیوز :

آلبرت کوچویی ـ گوینده پیشکسوت ـ هر روز مهمترین اخبار روز را مرور می‌کند؛ این گوینده امروز شنبه ـ ۲۳ مرداد ماه ـ اخبار زیر را از میان روزنامه‌های جهان برگزیده است:

حقارت و سرافکندگی

گاردین روزنامه انگلیس نوشت: به نظر می‌آید، بحران کابل به سقوط سایگون شباهت زیادی داشته باشد. در روزهایی که آمریکا، پس از جنگی طولانی و مرگبار، آن جا را ترک کرده است، مقام های رسمی، خبر از تسلط طالبان بر قندهار و ولایت های دیگر می دهند. پس از تصرف لشکرگاه، میچ مک کافل سناتور آمریکایی می‌گوید وضعیت در این جا، همچون سرشکستگی و خواری آمریکا در ویتنام است. وزیر دفاع انگلیس می گوید: عقب نشینی شتاب زده آمریکا، یک اشتباه بود. همه اشاره‌های ملامت بار برای این فاجعه، به سوی آمریکا، نشانه رفته است.
اکونومیست هم نوشت: می‌توان افغان را نجات داد آمریکا نمی‌خواهد.

چه کسی صدراعظم آلمان می شود؟

دی ولت آلمان نوشت: چه کسی جای آنگلا مرکل، تکیه بر کرسی صدراعظمی آلمان خواهد زد؟ این پرسش جهان سیاست است.

دی ولت آلمان همچنین می گوید: آلمان می داند، او چه کسی است؟ اما نگاه متفاوت تحلیلگران سیاسی، از حضور بار دیگر حزب دموکرات مسیحی بر صحنه صدارت آلمان خبر می‌دهد. «آرمین لاشت» مردی است که جای آنگلا مرکل را پر می کند. آرایی از متوسط سی و چهار و نیم درصد. یعنی از بیست و دو تا سی و هشت درصد. پس از آن حزب سبزها است به رهبری آنالنا بائربوک با متوسط بیست و سه و نیم درصد. در انتخابات سال ۲۰۱۷.

۹ و نیم درصد آرا از آنِ آن ها بود. چپ ها، کم ترین درصد را خواهند داشت. اکونومیست اما می‌گوید پس از مرکل، آشفتگی می آید.

تشنه تغییرات

وال ستریت جورنال نوشت: ما این جا تشنه تغییراتیم. در آستانه انتخابات نخستین شهردار زن غیرسفیدپوست در تاریخ، در بوستون آمریکا، کیم جینی، زن سیاه آمریکایی پس از کناره‌گیری رئیس پیشین، در واقع شهردار بوستون است. این جا، در ساحل شرقی در آمریکا، که مشهور به عدم تساوی حقوق نژادی است. از میان فهرست اندک چهار زن، فقط، باید یک زن را انتخاب کرد. بوستون، شهر نخستین ها است. استقرار نخستین نیروی پلیس در ۱۶۳۱ زادگاه انقلاب آمریکا در ۱۷۷۵ اما انتخاب یک شهرداری که زن باشد و یک غیرسفید پوست، تا به امروز اتفاق نیفتاده است.

تابستان آتش

ال موندو، روزنامه اسپانیایی نوشت: شعله های آتش، سراسر مدیترانه را در می نوردد. پیش بینی هواشناسی، از فاجعه ویرانگر آتش در جنگل ها می گوید. یونان، ترکیه و حالا ایتالیا، بار سوزان آتش بر اثر گرم شدن زمین را تحمل می کند. با افزایش شدید گرما، بخش هایی از اسپانیا و فرانسه در وضعیت بحرانی و فاجعه‌ های در راه اند. صدها منطقه در این جا در آتش است. آوارگی و جابه جایی دامنگیر هزاران تن شده است. افزایش گرما، خبر از مصیبت و فاجعه در راه می دهد. در یونان بیش از یکصدهزار هکتار از جنگل و مزارع خاکستر شده اند و هزاران خانواده، جابه جا. بحران تغییر آب و هوا تا چهار سال دیگر به اوج خواهد رسید.

در حاشیه خبرهای امروز آمده است:

قطره های عرق همه چیز را برملا می‌کنند!

گاردین روزنامه انگلیسی نوشت: قطره های عرق ریخته از سر انگشتان همه رازهای آدمی را شکار می کند. این را پژوهشگران، در دانشگاه شفیلد انگلیس، دریافته اند. مواد شیمیایی تجزیه شده در قطره های عرق سرانگشتان، حتی از تغذیه صرف شده آن روز آدمی می گوید. از امکان مصرف‌شده مواد مخدر هم. همان یک قطره می‌تواند از وضعیت سلامت و خصوصیت شخص بگوید. تجزیه قطره های عرق سرازیر شده از انگشتان، از مواد شیمیایی موجود یا صرف شده شخص، خبر می دهد. پژوهشگران می گویند، حتی آن ها می توانند افراد گیاهخوار از گوشتخوار را هم تشخیص بدهند. جدا از آن، هورمون های اضطراب هم همه رازها را آشکار می کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین