کد خبر: ۷۲۲۱۰۷
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۹

شک به واکسن، یقین به مرگ

کرونا با خوش‌رقصی تاکنون حدود یکصدهزار و به گفته برخی دوصد هزار کشته و میلیون مبتلا را به هیولای مرگ هدیه کرده است، بهترین سلاح مقابله با آن واکسن است که کشف و ساخته شده اما در این میان موضوعی که پذیرفته نیست، واکسن هراسی است؛برخی از مردم تمایلی به واکسیناسیون کرونا ندارند.
شک به واکسن، یقین به مرگ
آفتاب‌‌نیوز :

اینکه ۶۰ درصد مردم در برخی استان‌های کشور برای تزریق واکسن مراجعه نکرده‌اند، قابل قبول نیست؛ هرجا واکسن هست مرگ ناشی از کرونا را مرگ خودخواسته است چون خود ما باعث ابتلا به این ویروس می‌شویم.

چرا برخی تمایلی به تزریق واکسن ندارند تا دیگر شاهد ابتلاهای حاد و مرگ ناشی از کرونا نباشیم؟ چرا نباید همه افرادی که موعد تزریق واکسن آنها رسیده است، برای زدن واکسن مراجعه ‌کنند؟.

چند روز است روند واکسیناسیون فراگیر تر شده و به گفته مقامات وزارت بهداشت سرعت آن نیز رو به افزایش است.

به همین دلیل پای صحبت یکی از کسانی که تمایلی به تزریق واکسن کرونا ندارند نشستم، مردی ۶۳ ساله که به عقیده خودش هیچ اعتقادی به دوا و دکتر ندارد.او می‌گوید: از روزی که کرونا وارد کشور شد، حتی یک روز بدون ماسک از خانه خارج نشده‌ام، همیشه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده‌ام، خوشبختانه تاکنون به این ویروس مبتلا نشده‌ام، اینها دلایل مستحکمی است که بدون تزریق واکسن هم می‌توان به این ویروس مبتلا نشد.

وی که خود را اکبر معرفی کرد، ادامه داد: از بین اقوام و دوستان کسانی هستند که واکسن زده ولی به کرونا مبتلا شده‌اند. این هم دلیل خوبی است که نتوانم به واکسن کرونا اعتماد کنم. وقتی با تزریق واکسن امکان ابتلا وجود دارد، چه دلیلی محکم‌تر برای نزدن واکسن است؟!.

این شهروند تهرانی خاطرنشان کرد: اکنون در شرایط کنونی واکسن زدن یا نزدن هیچ فرقی با هم ندارد، پس بهتر است با تزریق وکسن، ویروس ضعیف شده را وارد بدن خود نکنم که باعث بروز مشکل برای من نشود.

وی تصریح کرد: این روزها صحبت زیادی از انواع واکسن کرونا می‌شود، من به شخصه نمی‌دانم اگر یک درصد تمایلی به تزریق واکسن داشته باشم، کدام نوع را استفاده کنم که این هم دلیل دیگری است که تمایلم را به واکسن کاهش داده است.

افراد دیگری هم وجود دارند که هیج اعتقاد و تمایلی برای تزریق واکسن ندارند و دلایل آنها هم مشخص است، تنوع واکسن، بی اعتمادی به انواع آن، شنیده‌هایی مبنی بر مرگ پس از تزریق، آسیب واکسن کرونا به بدن و دلیلایل دیگر که البته هیچ کدام منبع علمی ندارند.

باید از افرادی که تمایلی به تزریق واکسن ندارند، سوال کرد که واکسن هراسی به چه قیمتی است؟ به قیمت جان خود و عزیزانشان و سایر مردم؟

پنج باور غلط درباره واکسیناسیون کرونا

پایگاه اطلاع رسانی سازمان جهانی بهداشت پنج باور غلط را درباره واکسیناسیون منتشر کرده است که شاید برخی از مردم ما نیز این دلایل را برای واکسن نزدن مهم بدانند .

اولین باور غلط؛ آسیب شدید به دلیل تزریق واکسن کرونا رخ داده است. در پاسخ باید گفت این موارد بسیار نادر است، اما همین تعداد به حد زیادی در رسانه‌های غیر رسمی بازتاب پیدا کرده و بزرگ نمایی شده است، واکسن‌های کرونا هرچند عوارض نادری از خود نشان داده‌اند، اما بیشتر آنها بی‌خطر بوده اند.

دومین باور غلط؛ واکسن کرونا باعث ابتلا به کرونا می‌شود. که باید گفت : تاکنون در هیچ یک از واکسن‌های موجود از ویروس زنده استفاده نشده است و ویروس کشته شده هم توان بیماری‌زایی ندارد.

سومین باور غلط این است که افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای نمی‌توانند واکسن بزنند اما چنین باوری به این دلیل غلط است که برای اطمینان از نداشتن آلرژی به واکسن کرونا پیش از تزریق با پزشک خود مشورت کند. تا آنها که به دلیل آلرژی به مواد استفاده شده در واکسن بخاطر کنترل آلرژی مورد حمایت دارویی و درمانی قرار گیرند.

چهارمین باور غلط این است که واکسن مانع از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ نمی‌شود که البته باید گفت: تاکنون هیچ واکسنی با ایمنی100 درصد ساخته نشده است و امکان ابتلا پس از واکسیناسیون وجود دارد اما ، همه واکسن ها از موارد شدید بیماری و مرگ جلوگیری می‌کنند، پس جای تعجب ندارد اگر ببینید افرادی که واکسینه شده‌اند دوباره به این ویروس مبتلا می‌شوند اما با مرگ مواجه نمی شوند.

پنجمین باور غلط : پیش از اقدام به بارداری دریافت واکسن کرونا می‌تواند خطرناک باشد. این نیز یک باور عامه پسند است در حالیکه هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد واکسن کرونا مشکلی در بارداری از جمله تکامل جفت ایجاد می‌کند، هیچ گاه مشکلات ناباروری و باروری زنان و مردان از عوارض جانبی واکسن‌ها معرفی نشده است و واکسن کرونا نیز مشکلی در باروری و بارداری ایجاد نخواهد کرد.

باورهای غلط درباره کرونا به همین پنج مورد خلاصه نمی‌شود، اما مردم باید بدانند تزریق واکسن بسیار اهمیت دارد، چون مانع از مرگ و بیماری شدید افراد می‌شود و همین یک دلیل، برای واکسن زدن کافی است.

مراجعه نکردن ۶۰ درصد مردم برای تزریق واکسن

علیرضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: آمارها نشان می دهد که در برخی استان‌ها ۶۰ درصد مردم برای تزریق واکسن کرونا مراجعه نکرده‌اند و ۳۸ درصد واکسن زده اند. به طور متوسط اکنون ۳۰ درصد افراد بالای ۵۵ سال به مراکز تزریق واکسن کرونا در استان مراجعه نکرده اند.

وی اظهار داشت: دانشمندان اعلام کرده اند ویروس کرونا دلتا ۱۰ برابر ویروس ووهان چین قدرت سرایت پذیری دارد؛اما هنوز تعداد زیادی برای واکسینه شدن مراجعه نکرده اند.

وی تصریح کرد: اکنون از ۱۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌ها، ۹۰ نفر بیش از ۷۰ سال سن دارند و ممکن است از بین آنها فقط ۱۰ نفر واکسن زده باشند که آن هم مربوط به دوز اول واکسن کرونا است. رعایت پروتکل های بهداشتی در سطح کشور به کمتر از ۴۰ درصد رسیده است. متوسط بستری روزانه بیماران در بیمارستان‌ها به بیش از ۹ روز رسیده و با افزایش تعداد مراجعان بیمار، علاوه بر افزایش مرگ و میر تخت برای بستری شدن بیماران جدید کمتر شده است.

مردم به شایعات منفی درباره واکسن کرونا توجه نکنند

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از مردم به خصوص افراد بالای ۶۰ سال درخواست می کنیم هر چه سریعتر نسبت به تزریق واکسن کرونا اقدام کنند، چرا که در برخی از استان‌ها واکسیناسیون در سطح مورد انتظار بالای ۹۰ درصد، نیست. در برخی استان ها ۲۰ تا ۴۰ درصد از افراد واکسن کرونا را تزریق نکردند و از رسانه ها، افراد مورد اعتماد مردم، علما، روشنفکران، هنرمندان و فرهنگیان تقاضا داریم مردم را به این امر تشویق کنند.

حریرچی با بیان اینکه طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، هیچ تفاوتی در ایمنی واکسن ها وجود ندارد، متذکر شد: عارضه قابل توجهی در خصوص واکسن گزارش نشده است. اکنون تنها راه مقابله با ویروس کرونا واکسیناسیون است، بنابراین از مردم درخواست دارم به شایعات مخرب و منفی در خصوص تزریق واکسن توجه نکنند.

وی ادامه داد: سه روز است بالای ۴۰۰ هزار واکسن تزریق شده است، حدود ۵۸۰ هزار واکسن روزانه هدف گیری شده است و مطلوب آن یک درصد جمعیت یعنی ۸۴۰ هزار واکسیناسیون روزانه است که امید است با کمک سایر سازمان‌ها از جمله بسیج، ارتش و سپاه و توان قابل توجه دانشگاه آزاد و با محوریت وزارت بهداشت مهمترین و اصلی‌ترین کار اجرایی وزارت بهداشت و کل نظام اجرایی یعنی واکسیناسیون برای بازگشت به زندگی عادی و نشاط اجتماعی حل شود.

معاون کل وزارت بهداشت افزود: واکسن موجود است و سیستم اجرایی هم فعالیت مناسبی دارد، اما مشکلی که در برخی مناطق وجود دارد این است که برخی از رده‌های سنی در استقبال نه چندان مناسب از واکسیناسیون ضعف مراجعه نکردن ۳۰ درصدی دارند که امر به معروف مدنی و اجتماعی ایجاب می‌کند که یکدیگر را برای تزریق واکسن توجیه کنیم.

حریرچی افزود: با ارائه مستندات علمی اعلام می کنم تنها راه موثر در مقابله با ویروس کرونا واکسیناسیون است، پروتکل‌های بهداشتی تنها کمک کننده به واکسیناسیون است، تاثیری که در سایر کشورها و حتی ایران دیده شده، کاهش ۹۹ درصدی مرگ و میر با تزریق واکسن صورت می‌گیرد، بنابراین مردم به شایعات درباره واکسن توجه نکنند.

وی گفت: گروه‌های هدف اعلام شده تا یک تا دو ماه آینده تمام می‌شود، نقطه اساسی این است که واکسیناسیون به مردم عادی که خطر سنی و شغلی ندارند، باید وارد شود. هدف اول کاهش مرگ و میر است که تا حدودی حاصل شده و اثر خود را در ماه های آینده نشان می دهد، هدف دوم کاهش ابتلا و انتشار ویروس کرونا است که این امر با واکسیناسیون اکثر جامعه صورت می‌گیرد که امیدواریم در شش ماه آینده انجام شود.

اما با وجود این همه مشکلاتی که برخی از افراد برای تزریق واکسن مطرح کرده‌اند، نظرسنجی که از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده است نشان می‌دهد ۴۲ درصد مردم تمایل به تزریق واکسن ایرانی دارند و ۲۱ درصد هم تمایل به تزریق هیچ واکسنی ندارند.

۲۱ درصد مردم هیچ نوع واکسنی نمی‌خواهند

بر اساس نتایج نظرسنجی تلفنی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حدود ۴۲ درصد از مردم ایران که در این پژوهش شرکت کرده‌اند برای ایمنی در مقابل ویروس کرونا تمایل دارند از واکسن داخلی استفاده کنند.

یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که در پاسخ به این سوال که «در صورت وجود امکان انتخاب، شما ترجیح می دهید از کدام واکسن استفاده کنید؟» ۴۲ درصد از پاسخگویان استفاده از واکسن ایرانی و ۱۷ درصد از افراد استفاده از واکسن خارجی را ترجیح داده اند. همچنین ۱۷.۵ درصد از پاسخگویان برایشان فرقی نمی کند از واکسن ایرانی یا خارجی استفاده کنند و ۲۱.۵ درصد از افراد نیز ترجیح داده‌اند که هیچ نوع واکسنی برای ایمن بودن در مقابل کرونا تزریق نکنند.

اطلاعات حاصل از این نظرسنجی بیانگر آن است که زنان و مردان به میزان یکسانی به استفاده از واکسن داخلی تمایل داشته اند و در بین گروه‌های سنی نیز افراد بالای ۴۵ سال نسبت به سایر گروه‌های سنی بیشتر اعلام کرده‌اند که تمایل به تزریق واکسن ایرانی دارند. در بین گروه های تحصیلی نیز افراد بدون تحصیلات دانشگاهی در قیاس با پاسخگویانی که تحصیلات دانشگاهی دارند بیشتر اعلام کرده اند که برای ایمن شدن در برابر کرونا واکسن داخلی را ترجیح می دهند.

۵۲.۵ درصد از پرسش شوندگان نیز اظهار کرده اند که در صورت نداشتن دسترسی به واکسن خارجی حاضر به استفاده از واکسن داخلی نیستند. در بین این افراد که حاضر به استفاده از واکسن داخلی در شرایط نبود دسترسی به واکسن خارجی نبوده اند، افراد دارای تحصیلات دانشگاهی نسبت به پاسخگویانی که تحصیلات دانشگاهی ندارند بیشتر بر این موضوع تاکید کرده اند که اگر به واکسن خارجی دسترسی نداشته باشند از مشابه ایرانی آن استفاده نخواهند کرد.

در این نظرسنجی از پاسخگویان پرسیده شد «آیا برخی ادعاها مبنی بر احتمال بروز عوارضی چون عقیم شدن، سرطان زا بودن و .... بر اثر تزریق واکسن کرونا را درست می دانید؟» که ۳۹ درصد افراد این ادعا را نادرست و ۱۴ درصد آن را درست می دانستند، همچنین ۲۳.۵ درصد از پاسخگویان معتقد بودند تزریق واکسن کرونا منجر به بروز برخی عوارض جسمانی می شود.

اکثریت پاسخ دهندگان به این نظرسنجی، سالمندان، کادر درمانی و افراد دارای بیماری خاص را سه اولویت اصلی برای واکسینه شدن در برابر کرونا اعلام کرده اند و ۶۸ درصد افراد شرکت کننده در این پژوهش نیز معتقدند واکسیناسیون عمومی برای مقابله با کرونا یک ضرورت است.

این نظرسنجی به صورت تلفنی با تعداد نمونه ۲ هزارو ۱۰۳ نفر با تخصیص نسبت جمعیتی در ۹ تا ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ خورشیدی انجام شده است و جامعه آماری آن را شهروندان ۱۸ سال و بالاتر ساکن در شهرها و روستاهای کشور تشکیل داده‌اند.

حال با توجه به همه این موضوعاتی که مطرح شد و کسانی که تمایل به تزریق واکسن کرونا ندارند، اما کارشناسان و متخصصان تنها راه مقابله با کرونا را تزریق واکسن می‌دانند و امیدواریم تسریع در تزریق واکسن بتواند بخشی از مرگ و ابتلا به کرونا در کشور را کاهش دهد تا شاید همه با هم بتوانیم کرونا را شکست دهیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین