کد خبر: ۷۲۲۱۶
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۵:۲۴
هیات دولت تصویب کرد:

برداشت از صندوق ذخیره ارزی برای حل مشکلات نیکاراگوئه

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: در حالی که کارشناسان معتقدند حجم بالای نقدینگی موجب تورم شده است دولت یکبار دیگر اقدامی تعجب برانگیز در عرصه اقتصاد انجام داد.

در حالی که طی ماههای گذشته رئیس کل بانک مرکزی بارها تلاش کرده با سیاست‌های انبساطی مانع برداشت بی‌رویه از صندوق ذخیره ارزی و کنترل نقدینگی شود. دولت مصوب کرد 150 میلیون یورو از دارایی صندوق ذخیره ارزی جهت ساخت سد و نیروگاه در نیکاراگوئه صرف شود در حالی که طی دو سال گذشته درآمد افسانه ای ناشی از افزایش قیمت نفت می‌توانست دارایی صندوق ذخیره ارزی را به صدها میلیارد دلار برساند، اگرو تنها اگر دولت نهم و مجلس هفتم کمر به خالی کردن این صندوق نمی بستند.

در همین رابطه با محمدقلی یوسفی استاد دانشگاه گفت: 
«متاسفانه یکی از اشکالات اساسی این است که همواره منافع سیاسی بر منافع اقتصادی قالب شده و منافع اقتصاد ملی تحت تاثیر منافع سیاسی قرار گرفته است. در صورتی که کشور نیاز زیادی به منابع مالی و سرمایه گذاری کلان در ابعاد مختلف دارد، سرمایه‌گذاری خارجی برای کشور مثمر ثمر نیست».

وی ادامه داد: «زمانی خارج از کشور سرمایه‌گذاری می کنند که مشکلات داخلی، اشتغال و مسکن وجود نداشته باشد».

وی افزود: «ما در حال تحریم هستیم و پول برای ورود کالاهای اساسی، تکنولوژی و راه‌اندازی پروژه‌ها لازم داریم، به نظر نمی‌رسد این تصمیم اصولی باشد».

وی یادآور شد: «از آنجایی که سیاست‌های مالی تحت تاثیر درآمدهای نفتی است مسئولین به دلایل مختلف احساس می‌کنند نمی توانند در کشور هزینه کنند و چنین سیاستی اتخاذ می‌کنند، بهتر ست اگر منابع مالی اضافی داریم در حمل‌ونقل هزینه شود چرا که می‌تواند برای توسعه راهگشا بوده در حل مشکلات حمل‌ونقل عمومی، ترافیک،واردات بنزین، اتلاف وقت و انرژی تاثیرگذار باشد».

وی در پاسخ به این سوال که سدسازی و ساخت نیروگاه در کشورهایی مثل نیکاراگوئه و ونزوئلا چه سودی برای مردم دارد گفت: « بهتر است از نظرتوان فنی در بعضی رشته‌ها مثل سدسازی، خدمات و پزشکی به دنیا سرویس‌دهی کنیم چرا که مقداری ارز به کشور می‌آورد و شرایط امروز دنیا طوری است که نیاز به همکاری‌های بین المللی داریم».

وی در پایان گفت: «از آنجایی که این مبلغ از صندوق ذخیره ارزی برداشته شده مناسب نیست، چرا که این این صندوق ذخیره ملت ایران است و باید در زیرساخت‌های این کشور هزینه شود .اگر در گاز رسانی سرمایه گذاری کنیم با کمبود گاز مواجه نمی‌شویم و با ساخت سد در کشور خود نیروگاه های برق ایجاد کنیم وبا تامین برق مشکل اصلی بسیاری از مناطق  را حل نماییم.».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۶:۳۹ - ۱۳۸۷/۰۷/۱۷
0
0
ونزوئلا که خودش نفت دارد و عضو اپک است ، چه لزوم دارد ما به انها پول بدهیم و برایشان سد بسازیم ؟ من که گیج شدم ، خدا به ما رحم کند .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین