کد خبر: ۷۲۲۳۵۴
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۹

کلاف سردرگم مرغ چطور باز خواهد شد؟

این روزها نبود مرغ در بازار مردم را سردگم کرده، در این آشفته بازار مردم به دنبال مرغ برای سفره‌هایشان می‌گردند و مرغ فروشان از ویترینهای خالی خود ناراضی و ناراحتند.
کلاف سردرگم مرغ چطور باز خواهد شد؟
آفتاب‌‌نیوز :

از ابتدای امسال چالش مرغ همراه با چالش‌های دیگر از جمله کرونا و گرانی کالاهای اساسی بیش از پیش مردم را نگران کرده است به‌طوریکه بارها در طی مقاطع زمانی مختلف مرغ در بازار نایاب شده است. این درحالیست که مسئولان در هر بار که با چالش کمبود مرغ در استان روبرو شدند از کنترل بازار مرغ صحبت کرده و به تکذیب کمبود مرغ دربازار پرداختند.

خبرگزاری ایسنا در مقاطع مختلف موضوع کمبود مرغ در بازار همدان را مورد بررسی قرار داده است و در هر بار مسئولان استان از جوجه‌ریزی‌های کافی، وجود نهاده‌های مورد نیاز مرغداران و جلوگیری از خروج مرغ از استان، جلوگیری از قطعه‌بندی مرغ حرف زدند و هر بار وعده حل مشکل مرغ در بازار در روزهای نزدیک را می‌دهند اما با این حال این مشکل نه تنها حل نشده است بلکه همچنان با مشکل تأمین مرغ مواجه هستیم. بالاخره گره این کلاف سردرگم کجاست؟ چه کسی مسئول این کمبودهاست؟ چرا با وجود جوجه‌ریزی‌های بالا در استان بازار همدان این مرغ‌ها را نمی‌بیند؟

تخلف مرغداران و کشتارگاه علت کمبود مرغ در بازار

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان از تخلف مرغداران خبر داد و گفت: تأمین مرغ برعهده جهادکشاورزی بوده و متأسفانه مرغداران با قیمت مصوب مرغ را تحویل جهاد کشاورزی نمی‌دهند.

داریوش جودکی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه با مرغداران متخلف برخورد می‌شود، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تمامی مرغدارن نهاده ۴۲۰۰ تومانی و به‌صورت دولتی دریافت می‌کنند، هرگونه تخلف از جانب آنها قابل توجیه نبوده و به شدت با آنها برخورد خواهد شد.

وی با اشاره به تخلف کشتارگاه‌ها، افزود: متأسفانه برخی از کشتارگاه‌ها نیز برای افزایش ارزش افزوده مرغ، اقدام به قطعه‌بندی بیش از حد می‌کنند و این امر یکی دیگر از علت‌های کمبود مرغ در بازار است.

جودکی به حل شدن مشکل مرغ در روزهای آینده خبر داد و گفت: در طی چند روز آینده مشکل مرغ به‌طور کامل حل خواهد شد و از شهروندان تقاضا داریم که با ما همکاری کرده و از احتکار خانگی جلوگیری کنند.

یکی از مرغ فروشان سطح شهر با اشاره بر ریشه‌ای بودن مشکل مرغ، خاطرنشان کرد: سه عامل احتکار خانگی، کاهش تولید و قاچاق مرغ به استان تهران از عوامل کمبود مرغ در بازارهای استان‌همدان است.

کریمی با اشاره به سهمیه روزانه خود، تصریح کرد: قبل از بروز این مشکلات بر اساس نیاز روزانه مرغ در اختیار ما قرار داده می‌شد و روزانه به‌طور میانگین ۲۰۰ کیلوگرم مرغ خریداری می‌کردیم اما درحال حاضر روزانه کمتر از ۵۰ کیلوگرم مرغ در اختیار ما قرار داده می‌شود.

وی گفت: اگر این روند ادامه داشته باشد، باید مغازه را تحویل دهیم چرا که هزینه اجاره بهای مغازه نیز بسیار بیشتر از درآمد خواهد بود.

توزیع مرغ منجمد ادامه دارد

مدیرکل پیشتیبانی امور دام استان همدان نیز گفت: توزیع مرغ منجمد با هماهنگی کارگروه تنظیم بازار در حال توزیع بوده و این روال تا زمان تصمیم‌گیری در کارگروه ادامه دارد.

ابوالفضل اینانلو در گفت‌وگو باایسنا، اظهار کرد: برای تأمین تقاضای شهروندان در حال‌حاضر مرغ منجمد در بازار توزیع می‌شود و از نظر ذخیره مرغ منجمد و گوشت قرمز منجمد در وضعیت مطلوبی قرار داریم و مشکلی در این زمینه نداریم.

مشکل کمبود کمبود مرغ باید کشوری حل شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان نیز به ایسنا گفت: مشکل کمبود مرغ باید به‌صورت کشوری حل شود چرا که قیمت مصوب مرغ در کشور ۲۴ هزارو ۹۰۰تومان بوده در حالی‌که این قیمت در برخی استانها از جمله تهران و خوزستان رعایت نمی‌شود، بنابراین مرغداران مرغ را برای سود بیشتر به سایر استانها ارسال می‌کنند.

ظاهر پورمجاهد ادامه داد: در استانهای تهران و خوزستان قیمت مصوب مرغ رعایت نمی‌شود بنابراین مرغداران اقدام به ارسال مرغ به سایر استانها می‌کنند، که انتظار می‌رود قیمت مصوب مرغ در تمامی استانها یکپارچه شود تا مشکل کمبود مرغ در بازار رفع شود.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های متولی باید در مورد قاچاق مرغ پاسخگو باشند، اضافه کرد: به‌طور متوسط روزانه ۱۴۰ تُن گوشت مرغ به‌صورت گرم و منجمد در بازار همدان توزیع می‌شود و در روزهایی که گوشت گرم توزیع نشود، گوشت منجمد وارد بازار می‌شود تا نیاز شهروندان رفع شود.

اهرم فشار برای عرضه مرغ ایجاد شود

معاون نظارت و بازرسی اداره صمت استان همدان نیز در مورد کمبود مرغ در بازار گفت: اهرم فشار برای عرضه مرغ باید ایجاد شود تا مرغداران اقدام به توزیع مرغ کنند.

مرتضی بیدآبادی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مرغداران با توجه به هزینه‌های پرورش مرغ حاضر به توزیع مرغ با قیمت ۲۴ هزار و۹۰۰ نبوده و انتظار دارند قیمت مرغ بیشتر از ۲۴ هزارو ۹۰۰ تومان در بازار عرضه شود.

این مقام مسئول افزود: در حوزه بازرسی برای توزیع مرغ همان میزان مرغی که در کشتارگاه‌ها ورود می‌یابد، توزیع می‌شود و در این زمینه از واحدهای صنفی بازرسی انجام می‌شود و در صوت مشاهده تخلف با آنها برخورد می‌شود.

بیدآبادی با بیان اینکه مرغ منجمد راهکاری برای کاهش کمبود عرضه مرغ نیست چرا که برخی شهروندان متقاضی مصرف مرغ منجمد نیستند، یادآور شد: مشکل مرغ باید توسط مجموعه جهاد کشاورزی و مجاب کردن مرغداران حل شود.

بی اطلاعی یک مسئول از کمبود مرغ در بازار

جواد عاشوری ، رئیس اتحادیه مرغ و ماهی همدان از پاسخگویی به سوألات خبرنگار ایسنا خودداری کرد و در مورد کمبود مرغ در بازار اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: من هیچ اطلاعی در مورد کمبود مرغ در بازار ندارم و در حال حاضر در مرخصی به سر می‌برم.

حال سوال اینجاست؛ مشکل کمبود مرغ از اسفند سال گذشته آغاز شد و این موضوع همچنان ادامه دارد، رئیس اتحادیه مرغ و ماهی همدان طولانی‌ترین سفر دنیا را داشته و از اسفندماه تا کنون در مرخصی به‌سر می‌برد که هیچ اطلاعی از کمبود مرغ در بازار ندارد؟

به گزارش ایسنا؛ هر یک از مسئولان نظرات مختلفی در مورد کمبود مرغ در بازار داشتند، امیدواریم خبر بعدی از رفع مشکل کمبود مرغ باشد، نه ادامه صف‌های طولانی و سردرگمی مردم برای خرید مرغ !

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین