کد خبر: ۷۲۲۳۶۰
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۷

مهاجری: زیباکلام تکلیفش با خودش معلوم نیست/جریان اصولگرایی مثل دیگی است که می‌جوشد

مهاجری گفت: جریان اصولگرایی افراد معتدلی دارد که آنها همچنان اصولگرا باقی مانده‌اند. چون آنها مشکلاتی بنیادین با اندیشه‌های اصلاح‌طلبان دارند. به‌لحاظ روش مشکلی با اصلاح‌طلبان ندارند اما از نظر ایده و فکر اختلاف نظر دارند.
مهاجری: زیباکلام تکلیفش با خودش معلوم نیست/جریان اصولگرایی مثل دیگی است که می‌جوشد
آفتاب‌‌نیوز :

محمد مهاجری، فعال رسانه ای اصولگرا در گفتگویی به سوالاتی مبنی بر آینده‌ی جریان اصولگرایی و ریزش و رویش‌های آن پاسخ می‌دهد که در ادامه می‌خوانید:

اصولگرایان افراطی به دنبال ایجاد تنگنا هستند
به‌ نظر شما طرح‌ها و ایده‌هایی که میان اصولگرایان شکاف ایجاد می‌کند، در نهایت منجر به تغییرات شکلی و ماهیتی در این جریان خواهد شد؟

ببینید! اصولگرایی از اوایل انقلاب تا به الان هیچ‌گاه یک تشکل یک دست نبوده است، جز در موارد خاصی که با اصلاح طلبان چالشی داشته‌اند. بنابراین در حال حاضر که اصلاح‌طلبان چالشی برای اصولگرایان به حساب نمی‌آیند، طبیعی است که در داخل اصولگرایان اختلافاتی به وجود بیاید و همچنین رقابت‌های شدیدی هم با همدیگر داشته باشند. قطعاً بخش معتدل اصولگرایان با بازی‌هایی مثل طرح صیانت، که به محدودیت اینترنت منجر می‌شود، همراه نیستند. همینطور شاید با برخی از تندروهای کابینه‌ی آقای رئیسی هم موافق نباشند.

در مورد برجام هم قطعاً اصولگرایان معتدل موضع ملایم‌تری دارند. چون آنها بیشتر به رفاه عمومی و آسایش جامعه فکر می‌کنند. از سوی دیگر اصولگرایان افراطی که به صورت مشخص ذیل پرچم جبهه پایداری قرار دارند، به دنبال ایجاد تنگنا برای مردم، مضیقه‌های اطلاع‌رسانی به مردم و کاسبی از تحریم به روش گذشته هستند.

پس یعنی تغییری حاصل نمی‌شود؟

ببینید! رقابت باعث پویایی یک جریان می‌شود. الان رقابت میان اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی به رقابت در درون جریان اصولگرایی کشیده شده است. این جریان متحجر سعی دارد که قدرتمندتر شود، اما جریان معتدل‌تر این قصد را ندارد. طبیعتاً جریان معتدل‌تر تاثیری که روی جامعه خواهد گذاشت؛ تاثیراتی مثل، ایجاد فضای یاس بیشتر، کاهش مشارکت در انتخابات حتی بدتر از انتخابات مجلس سال ۹۹ و ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ خواهد شد. اگر نگاه آنها مسلط شود، این اتفاق‌ها خواهد افتاد. طبیعتاً با آن نگاهی که دارند ایران در جامعه‌ی بین‌المللی هم منزوی خواهد شد.

اصولی دیگر وجود ندارد

سرانجام اصولگرایی را با روند فعلی در این جناح چطور ارزیابی می‌کنید؟

اگر جریان معتدل اصولگرایی بتوانند از این فرایند فعلی موفقیتی را برای خود کسب کند، اصولگرایی می‌تواند، نجات پیدا کند. وگرنه با سقوط آزاد به طرف نابودی خودش پیش می‌رود. در حال حاضر چیزی به نام اصولگرایی نداریم، هر چیزی که وجود دارد، اصولگرا است. چون اصولگرایی مدت‌هاست که از بین رفته است. چهره‌هایی هستند که یک جریان را نمایندگی می‌کنند که نام آن اصولگرا است، وگرنه اصولی دیگر وجود ندارد.

فکر می‌کنید جداشدگان یا زاویه پیدا کردگان با این جناح که انتقادی به برخی از روش‌ها و ایده‌ها دارند، به کدام سمت خواهند رفت؟ جریان سومی خواهند شد و یا چیزی شبیه به اصلاح طلبان اولیه؟

جریان اصولگرایی افراد معتدلی دارد که آنها همچنان اصولگرا باقی مانده‌اند. چون آنها مشکلاتی بنیادین با اندیشه‌های اصلاح‌طلبان دارند. به‌لحاظ روش مشکلی با اصلاح‌طلبان ندارند اما از نظر ایده و فکر اختلاف نظر دارند. فکر می‌کنم در آینده معتدل‌های هر دو جناح‌ها با یکدیگر همکار خواهند شد، می‌توانند با یکدیگر ائتلافی را تشکیل دهند که اتفاقاً خوب خواهد بود. اگرچه با یکدیگر اختلاف نظری دارند اما می‌توانند با هم مباحث اندیشه‌ای داشته باشند و آنجایی که پای منافع ملی و مردم به میان می‌آید، با هم همراه شوند.

آیا اصولگراها به سمت رادیکال شدن می‌روند؟

این مسئله یک مقداری به پازل‌های حاکمیت مرتبط است، وقتی بخش‌هایی از حاکمیت از جریان تند اصولگرایی حمایت کند، جریان متعدل یک مقداری گوشه نشین خواهد شد، هر چقدر جریان تندرو بیشتر قدرت پیدا کند، بی‌ترمزتر به سمت سرازیری حرکت خواهد کرد و با سرعت بیشتری هم زمین‌خواهد خورد. در آن زمان جریان اصولگرای معتدل قابلیت سر برافراشتن خواهد داشت.

به نظر شما آینده‌ی فکری و سیاسی امثال آقای سعید زیباکلام و مهدی نصیری چگونه خواهد بود؟

آقای زیباکلام از جمله کسانی است که تکلیفش با خودش روشن نیست.

اما جزو اصولگرایان محسوب می‌شوند؟

بله. اصولگرایی یک مشک بزرگی است که خیلی‌ها در درون آن قرار دارند. البته آقای مهدی نصیری یکسری بنیان‌های فکری دارد اما آقای زیباکلام خیلی بنیان‌های فکری مستقلی ندارد. آقای نصیری شخصیتی حوزوی است، نظراتی که دارد کاملاً منطبق بر اصول دین، روش‌های حوزوی و منطبق به استدلال‌های فکری است، شعار هم نمی‌دهد و چیزهایی که مطرح می‌کند، کاملا اعتقادی است؛ بر خلاف آقای سعید زیباکلام.

به نظر شما در آینده رویش‌های اصولگرایان از چه طیفی خواهد بود؟ رویش ها بیشتر است یا ریزش‌ها؟

حرف بدی است اگر بگویم که جریان اصولگرایی تقریباً رویشی نخواهد داشت. در جریان اصولگرایی حرف نویی وجود ندارد، هیچ نوع ایده‌پردازی نیست، چه از طرف اعتدالیون و چه تندروها. اگر کسی را هم می‌بینیم که تندروی می‌کند، در واقع یک ریشه‌ی فکری از گذشته دارند، متأسفانه در بین جریان اصولگرایی بعید می‌دانم حتی تا یک دهه‎‌ی آینده بتواند حرف تازه‌ای بزند.

این ریزش بین کدام دسته است؟ بین دولتمردان و سیاستمداران یا سمپات‌ها؟

جریان اصولگرایی مثل دیگی است که می‌جوشد، نه این دیگ سر می‌رود که بگوییم عده‌ای از آن ریزش می‌کنند و نه چنگی به دل می‌زند که کسی خود را وارد دیگ کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین