کد خبر: ۷۲۲۴۸
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۸۶ - ۲۲:۵۸

نامه قاضی مرتضوی به سردار رادان درباره آگهی‌های تبلیغاتی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سعید مرتضوی، دادستان عمومی و انقلاب تهران در نامه‌ای به سردار رادان، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ با تاكید بر این كه از معدوم یا مخدوش نمودن آگهی‌های تبلیغاتی نامزدها در محل‌های مجاز خودداری و از ارتكاب آن توسط افراد ثالث نیز جلوگیری به عمل آید، ابراز امیدواری كرد كه با افزایش شور تبلیغاتی كاندیداها شاهد حضور آگاهانه و شكوهمند امت اسلامی در انتخابات روز جمعه باشیم. 

به گزارش ایسنا، متن این نامه به این شرح است: «همان‌گونه كه مسبوقید در برداشت ستادهای انتخاباتی كاندیداهای هشتمین دوره‌ی مجلس شورای اسلامی از ماده 61 و 58 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی (فصل ششم) اختلاف نظر و برداشت‌های متفاوت وجود دارد، لذا به منظور رعایت عدالت در تبلیغات و اتخاذ رویه واحد مقتضی است دستور قضایی ذیل به كلیه‌ی واحدهای مربوطه در تهران ابلاغ گردد. 

با توجه به این‌كه مفاد ماده 58 قانون انتخابات مقرر داشته «هیچ‌كس حق ندارد آگهی‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی را كه در محل‌های مجاز الصاق گردیده در زمان قانونی تبلیغات پاره و یا معدوم یا مخدوش نماید و عمل مرتكب، جرم محسوب می‌شود»
از طرفی قانون‌گذار در ماده 61 قانون انتخابات آورده است: 

«هرگونه الصاق و نصب اعلامیه، عكس، پوستر و بنر و پارچه‌های تبلیغاتی به طور كلی ممنوع است و مامورین انتظامی در صورت مشاهده‌ی چنین مواردی باید نسبت به امحاء آنها اقدام نموده و متخلفین را جلب و به مقامات قضایی تحویل نمایند. استنكاف از این وظیفه جرم محسوب می‌شود» 

با لحاظ وجود هر دو ماده فوق در قانون انتخابات استنباط قضایی به عمل آمده از ماده 61 قانون انتخابات، عمومی بودن آن است و به لحاظ عدم نسخ ماده 58 قانون انتخابات جواز اقدام در محل‌های تعیین شده و اختصاصی برداشت می‌گردد. لذا با عنایت به این‌كه در مانحن فیه عام لاحق، خاص سابق را لغو نمی‌نماید. 

بنابراین ستادهای انتخاباتی می‌توانند مطابق ماده 58 قانون انتخابات عمل نموده و آگهی‌های تبلیغاتی نامزدهای خود را در محل‌های مجاز و تعیین شده در زمان قانونی تبلیغات نصب نمایند و الزامات تعیین شده برای نیروی انتظامی در ماده 61 این قانون خارج از محدوده احصاء شده در ماده 58 می‌باشد. لذا از معدوم یا مخدوش نمودن آگهی‌های تبلیغاتی نامزدها در محل‌های مجاز خودداری و از ارتكاب آن توسط افراد ثالث نیز جلوگیری به عمل آید تا ان‌شاءالله با افزایش شور تبلیغاتی كاندیداها شاهد حضور آگاهانه و شكوهمند امت اسلامی در انتخابات روز جمعه باشیم».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین