کد خبر: ۷۲۲۶۰۸
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۳

تشکیل جبهه مقاومت در برابر طالبان؛ صالح و مسعود چریک‌ها را در پنجشیر سازماندهی می‌کنند

مقام‌های محلی در شمال شرق افغانستان گفته‌اند که صالح و مسعود در تلاش برای هماهنگی فعالیت‌های گروه‌‌های چریکی مبارز علیه طالبان هستند.
تشکیل جبهه مقاومت در برابر طالبان؛ صالح و مسعود چریک‌ها را در پنجشیر سازماندهی می‌کنند
آفتاب‌‌نیوز :

معاون رئیس جمهوری سابق افغانستان با وجود تصرف پایتخت از سوی شبه‌نظامیان طالبان و سقوط دولت محمداشرف غنی، همچنان از تسلیم شدن در برابر سلطه این گروه حذر دارد و مطابق آخرین گمانه‌زنی‌ها برای تشکیل جبهه‌ای تازه علیه اسلامگرایان افراطی، به دره پنجشیر در شمال شرق افغانستان عقب‌نشینی کرده است.

امرلله صالح، معاون اول رئیس جمهوری سابق افغانستان روز یکشنبه با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود نوشت: «من هرگز، هرگز و تحت هیچ شرایطی در برابر تروریست‌های طالبان سر خم نخواهم کرد.»

او در ادامه این پیام تاکید کرد که هرگز به میراث احمد شاه مسعود، فرمانده و مراد خود خیانت نخواهد کرد و زیر بار پذیرش سلطه طالبان نخواهد رفت.

صالح روز سه‌شنبه نیز با انتشار پیام توییتری دیگری از مردم افغانستان خواست تا به محور مقاومت در برابر طالبان بپیوندند. انتشار این پیام پس از آن بود که او روز دوشنبه در کنار احمد مسعود، فرزند احمدشاه مسعود، فرمانده فقید مبارزه علیه طالبان و نیروهای شوروی در دره پنجشیر ظاهر شده بود.

مقام‌های محلی در شمال شرق افغانستان به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که صالح و مسعود در تلاش برای هماهنگی فعالیت‌های گروه‌‌های چریکی مبارز علیه طالبان هستند.

دره پنجشیر سمبل مقاومت در افغانستان به شمار می‌رود؛ چنان که در دوره جنگ داخلی دهه ۱۹۹۰ هرگز به دست طالبان نیفتاد و یک دهه پیش از آن نیز به تصرف نیروهای شوروی سابق در نیامد.

صالح نخستین بار در سال ۱۹۹۰ نبرد چریکی را در کنار فرمانده خود احمدشاه مسعود آغاز کرد و به این دلیل که یکی از محورهای اصلی مقاومت در برابر طالبان پس از وقوع حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ میلادی بود، هدایت سازمان اطلاعاتی تازه تاسیس افغانستان در سال ۲۰۰۴ را برعهده گرفت.

او در سال ۲۰۱۰ در پی حمله به کنفرانس صلح کابل، از سمت فرماندهی اداره سازمان جاسوسی افغانستان برکنار شد ولی مدعی شد که مطابق اسناد موجود پاکستان حامی اصلی طالبان است؛ ادعایی که همواره از سوی پاکستان رد شده است.

او با وجود دوری چند ساله از صحنه سیاسی افغانستان، مبارزه با طالبان را با انجام گفتگوهای رسانه‌ای و انتشار مطالبی در شبکه‌های اجتماعی ادامه داد تا این که در سال ۲۰۱۸ میلادی به عنوان متحد محمداشرف غنی، ابتدا وزیر کشور و سپس معاون اول آقای غنی شد.

او با وجود خروج آقای غنی از کشور و سلطه طالبان بر پایتخت، روز سه‌شنبه با صدور پیامی خطاب به مردم افغانستان نوشت: «برخلاف آمریکا و ناتو، ما روحیه خود را از دست نداده‌ایم و فرصت‌های عظیمی در پیشِ‌رو داریم.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین