کد خبر: ۷۲۲۶۱۷
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲

ملا عبدالغنی برادر وارد قندهار شد

ملا عبدالغنی برادر یکی از چهار بنیادگذار گروه طالبان است. او در سال ۲۰۱۰، از سوی دولت پاکستان بازداشت شد و پس از حدود سه سال به منظور تسهیل روند گفت‌وگوهای صلح آزاد شد.
ملا عبدالغنی برادر وارد قندهار شد
آفتاب‌‌نیوز :

سه روز پس از تصرف کابل از سوی نظامیان طالب، عبدالغنی برادر، معاون سیاسی گروه طالبان وارد قندهار شده است.

با گذشت چندین روز هنوز افغانستان هنوز رهبری ندارد و روشن نیست که از میان اعضای رهبری گروه طالبان مسئولیت به دوش چه کسی‌ خواهد بود.

گروه طالبان در کمتر از دو هفته به پیروزی "دور از انتظار" دستیاب شدند و دولت افغانستان به رهبری محمد اشرف غنی، از هم فروپاشید. محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان با حمدالله محب، مشاور شورای امنیت و فاضل فضلی، رئیس پر قدرت "ارگان‌های محل" به طور مخفی روز یکشنبه، زمانی که نیروهای طالبان به دروازه‌های کابل رسیده بودند، فرار کردند.

در خلع رهبری، حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه که در کابل حضور دارند، در دو روز گذشته با انتشار ویدئو تلاش کردند تا مردم آرامش خود را حفظ کنند.

سخنگوی طالبان دلیل تاخیر اعلام حکومت از سوی این گروه را، سرعت رویدادها و غافلگیر شدن این گروه دانست.

ملا عبدالغنی برادر یکی از چهار بنیادگذار گروه طالبان است. او در سال ۲۰۱۰، از سوی دولت پاکستان بازداشت شد و پس از حدود سه سال به منظور تسهیل روند گفت‌وگوهای صلح آزاد شد. برادر در سال‌های گذشته رهبری دفتر گروه طالبان در قطر را به عهده داشت.

ملا عبدالغنی برادر کیست؟

ملا عبدالغنی برادر، پنجاه سال دارد و یکی از چهار نفری است که در سال ۱۹۹۴ میلادی گروه طالبان به رهبری ملا عمر را تاسیس کردند.

پیروان گروه طالبان از ملا برادر به عنوان یکی از مغزهای متفکر این گروه یاد می‌کنند. او در مدارس دینی پاکستان مسائل دینی خوانده و مدتی در گروه طالبان جنگیده است.

ملا برادر پس از سقوط حکومت "امارت اسلامی طالبان" در افغانستان، شورای کویته، مهم‌ترین تشکل طالبان پس از سقوط این گروه را رهبری می‌کرد.

او به ملا برادر مشهور است و گفته می‌شود که با قبیله پوپلزایی از قبایل قندهار، نسبت دارد.

سال ۲۰۰۱ که آمریکا و متحدانش به افغانستان تحت سطله حکومت طالبان حمله کردند، او معاون وزارت دفاع طالبان بود. ملا برادر پس از سقوط گروه طالبان، معاون ملا محمد عمر شد.

منابع آگاه گفته بودند که "خواهر ملا برادر همسر ملا محمد عمر، رهبر گروه طالبان بود و همسر خود او هم خواهر ملا عمر است".

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین