کد خبر: ۷۲۲۶۹
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۳:۱۶
در پروژه انتقال گاز ایران ؛

چین جای هند را می گیرد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک مقام پاکستانی گفت، در صورت تداوم تردید هندی‌ها برای مشارکت در پروژه انتقال گاز ایران، به زودی از چین برای مشارکت در این پروژه دعوت خواهد شد. 

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران، یکی از منابع آگاه در وزارت نفت پاکستان گفت این کشور از ایران خواسته است قرارداد نهایی پروژه انتقال گاز خود را تا ماه آوریل(فروردین) به امضاء برساند.

این فرد در مصاحبه با روزنامه پاکستانی داون گفت پاکستان برای برآورده کردن نیاز فزاینده خود به انرژی از ایران خواسته است تا ماه آوریل قرارداد مربوط به پروژه انتقال گاز خود را با حضور هند و یا بدون حضور این کشور نهایی کند.

چین قول داده است در صورت مشارکت در این پروژه هزینه لازم برای آن را تامین کند.

هند رسما انصراف خود از پروژه انتقال گاز ایران را اعلام نکرده است اما به نظر می رسد وجود مشکلات امنیتی در پاکستان، اختلاف بر سر تعرفه های انتقال و فشارهای امریکا مانع اتخاذ موضعی شفاف از سوی هند در این مورد شده است.

پیش تر یک کارشناس شرکت ملی نفت ایران گفت قرارداد مربوط به انتقال گاز ایران به پاکستان تا ماه آوریل امضاء می شود.

بلومبرگ ضمن اعلام این مطلب به نقل از وحید زیدی فرد افزود : ایران تا کنون نیمی از پروژه خط لوله انتقال گاز به پاکستان را تکمیل کرده است . ظرفیت این خط لوله گازی روزانه 110 میلیون متر مکعب خواهد بود . صادرات گاز ایران به پاکستان از سال 2011 آغاز می شود .

زیدی فرد تصریح کرد : مذاکرات در مراحل نهایی قرار دارد . پاکستان روزانه به 50 میلیون متر مکعب گاز ایران نیاز دارد و می توان در صورت نیاز هند مابقی گاز را به این کشور صادر کرد . هند روزانه 108 میلیون متر مکعب گاز مصرف می کند .
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین