کد خبر: ۷۲۲۸۶۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۳

طالبان در جستجوی خانه به خانه مخالفان/ ۱۸ هزار نفر از کابل تخلیه شدند

در حالی که عملیات تخلیه هزاران نفر از فرودگاه بین‌المللی کابل همچنان ادامه دارد، گزارش‌ها حاکی از آغاز «جستجوی خانه به خانه» در افغانستان توسط طالبان برای دستگیری مخالفان این گروه است.
طالبان در جستجوی خانه به خانه مخالفان/ ۱۸ هزار نفر از کابل تخلیه شدند
آفتاب‌‌نیوز :

بنابر یک گزارش محرمانه سازمان ملل که به رویت خبرگزاری فرانسه رسیده، طالبان با تهیه «لیست‌های سیاه» به تعقیب مخالفان خود پرداخته و خانواده‌ها را تهدید کرده در صورتی که افراد مورد نظر را تحویل ندهند خود آنان را بازداشت خواهد کرد.

بنابر این سند، هدف عمده طالبان در این کارزار دستگیری کسانی است که با نیروهای ایالات متحده و ناتو کار می‌کرده‌اند.

این در حالی است که همزمان اوضاع در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی کابل مغشوش گزارش شده و نیروهای غربی در حال تخلیه هزاران نفر از شهروندان خود و کارکنان افغان سفارتخانه‌ها هستند.

یک مقام ارشد ناتو به خبرگزاری رویترز گفته است تا کنون ۱۸ هزار نفر از کابل تخلیه شده‌اند.

مرکل در مسکو؛ صدراعظم آلمان با رئیس‌جمهور روسیه درباره بحران افغانستان رایزنی می‌کند

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز جمعه در کرملین با یکدیگر دیدار می‌کنند تا درباره مسئله افغانستان به بحث و تبادل نظر بپردازند.

این در حالی است که دو کشور درباره این موضوع اختلاف نظر دارند.

خانم مرکل بازگشت طالبان به قدرت را «تلخ» دانسته، در حالی که روسیه لحن آشتی‌جویانه‌تری را نسبت به این گروه در پیش گرفته است.

گفتگوی تلفنی ماکرون و پوتین درباره افغانستان

امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه و ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در تماسی تلفنی با یکدیگر در مورد موضوعات جاری از جمله افغانستان به گفتگو پرداختند.

بنابر بیانیه‌ای که توسط کاخ الیزه منتشر شده است، طرفین بر انتظار از طالبان برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر و اسلحه، شکست تروریسم و رعایت حقوق زنان در افغانستان تاکید کردند.

آنتونی گوترش: سازمان ملل در کنار مردم افغانستان است

آنتونی گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در پیامی خطاب به مردم افغانستان گفته است این سازمان در کنار آن‌ها ایستاده است.

آقای گوترش در این پیام توییتری آورده است: «سازمان ملل خود را به تحقق و پیشبرد صلح، ایجاد فرصت و حقوق بشر برای همگان در افغانستان متعهد می‌داند.»

گروه ۷ خواستار «ماموریت مشترک» برای حل بحران افغانستان شد

وزرای خارجه هفت کشور صنعتی با صدور بیانیه‌ای بحران افغانستان را مستلزم یک واکنش بین‌المللی مشترک خوانده و گفته‌اند این امر برای جلوگیری از حادتر شدن بحران در افغانستان ضروری است.

در بیانیه‌ای که دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، پس از اجلاس در اختیار خبرگزاری‌ها گذاشته آمده است: «وزرای گروه هفت از جامعه بین‌المللی می‌خواهند تا با یک ماموریت مشترک برای جلوگیری از تشدید بحران در افغانستان گرد هم بیایند.»

بریتانیا در حال حاضر رهبری دوره‌ای گروه هفت را در اختیار دارد که شامل شش کشور دیگر ایالات متحده، ایتالیا، فرانسه، آلمان، ژاپن و کانادا می‌شود.

استرالیا عملیات تخلیه را به بیرون از محوطه فرودگاه کابل گسترش نخواهد داد

اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا، گفته است گسترش عملیات تخلیه به بیرون از فرودگاه کابل نیروهای این کشور را «در معرض خطری بزرگ» قرار می‌دهد و به همین خاطر این کار انجام نخواهد شد.

پیشتر گزارش شده بود که شماری از شهروندان استرالیایی پشت ایست‌های بازرسی طالبان در راه‌های منتهی به فرودگاه گیر افتاده‌اند.

ماریس پین، وزیر خارجه استرالیا، در این باره گفته‌ است: «همان‌طور که مشاهده کردید هزاران نفر در ورودی‌های فرودگاه ازدحام کرده‌اند و متاسفانه شماری زخمی نیز برجا مانده است. به همین خاطر [گسترش عملیات به بیرون فرودگاه] خطرناک و بسیار پیچیده است.»

روسیه: با گروه‌هایی در افغانستان همکاری می‌کنیم که ارتباطی با داعش و القاعده نداشته باشند

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد، گفت این کشور آماده همکاری با گروه‌های سیاسی در افغانستان است، هر چند احزاب مرتبط با شاخه‌های تروریستی از جمله داعش و القاعده را نمی‌پذیرد.

آقای نبنزیا که در جلسه شورای امنیت سخن می‌گفت با بیان اینکه افغانستان هنوز کانونی برای تروریسم و مواد مخدر است، از همه طرف‌های درگیر خواست به خشونت پایان دهند.

تخلیه ۳ هزار نفر از کابل توسط نیروی هوایی آمریکا در روز پنجشنبه

یک مقام ارشد کاخ سفید به شبکه‌ سی‌ان‌ان آمریکا گفته است که نیروی هوایی ایالات متحده در روز پنجشنبه با ۱۶ پرواز ۳ هزار تن را از کابل تخلیه کرده است.

این تعداد شامل ۳۵۰ شهروند آمریکا به همراه خانواده‌هایشان و افغان‌های آسیب‌پذیر واجد شرایط پناهجویی بوده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
0
6
آقای رائفی پور که هیچی از عالم سیاست نمی فهمه ولی مرتب تز های پوچ و بی معنی در مورد سیاست منطقه ای و جهانی میده. این آخری هم از خودش سوال کرد طالبان مثل داعش است؟ خودش جواب داد نه. این هم طالبان عزیز رائفی پور ، دستگیری ها و تیرباران ها و سر بریدن ها شروع شد. مطمئناً در خفا این کارها می کنند و بعد هم میزنن زیرش. دیوار حاشا بلند است.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین