کد خبر: ۷۲۲۸۷۹
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۲

طالبان: خواهان روابط دیپلماتیک با تمام کشورها هستیم

گزارش‌ها نیز از دشواری در دسترسی به فرودگاه کابل برای شهروندان افغان به دنبال ایجاد ایست های بازرسی متعدد حکایت دارد.
طالبان: خواهان روابط دیپلماتیک با تمام کشورها هستیم
آفتاب‌‌نیوز :

جو بایدن، رئیس جمهوری افغانستان معتقد است که طالبان تغییر نکرده‌اند اما در حال گذر از یک «بحران وجودی» درباره این موضوع هستند که آیا می‌خواهند در صحنه جهانی مشروعیت کسب کنند یا نه. این در حالی است که ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در توییتی گفت که این گروه خواهان روابط دیپلماتیک با تمام کشور‌ها هستند.

از سوی دیگر وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه طالبان را به عدم پایبندی به وعده اش مبنی بر فراهم کردن زمینه دسترسی «امن» به فرودگاه کابل برای شهروندان افغان متهم کرد.

بسیاری از افغان هایی که طی سالهای گذشته با کشورهای خارجی در افغانستان همکاری کرده اند و همچنین فعالان جامعه مدنی این کشور به دنبال به قدرت رسیدن گروه طالبان برای ترک کشور تلاش می کنند.

گزارش‌ها نیز از دشواری در دسترسی به فرودگاه کابل برای شهروندان افغان به دنبال ایجاد ایست های بازرسی متعدد حکایت دارد.

وندی شرمن، معاون وزارت خارجه آمریکا در این باره گفت: «اطلاعاتی داریم که براساس آن طالبان برخلاف اظهارات علنی و وعده شان به دولت ما اجازه دسترسی به فرودگاه را به افغان‌هایی که به دنبال خروج از کشور هستند نمی دهند.»

وی افزود که دیپلمات های آمریکایی از مقامات طالبان در دوحه خواسته اند که زمینه دسترسی به فرودگاه کابل را به شکل «امن» و «بدون اذیت و آزار» فراهم کنند.

آلمان ۶۰۰ سرباز به کابل می‌فرستد

آلمان اعلام کرد همزمان با انجام عملیات تخلیه شهروندانش، ۶۰۰ سرباز به کابل می‌فرستد تا بتواند از هم اکنون تا ۳۰ سپتامبر «حداکثر» نفرات ممکن را از افغانستان خارج کند.

آلمان تاکنون حدود ۵۰۰ نفر را از فرودگاه کابل منتقل کرده که ۲۰۲ نفر از آنها اتباع افغان بوده‌اند.

ماکرون: این افتخار فرانسه است

دولت فرانسه اعلام کرد سومین هواپیمای این کشور که حامل ۲۰۰ نفر است، شامگاه پنجشنبه از کابل به پاریس رسید و در فرودگاه بین‌المللی شارل دوگل به زمین نشست.

بنا به اعلام دولت فرانسه، گروهی از شهروندان فرانسوی با این پرواز به کشور خود بازگشته‌اند اما «بیشتر» سرنشینان این هواپیما از اتباع افغان بوده‌اند.

امانوئل ماکرون با انتشار تصویری از رسیدن این هواپیما در توییتر نوشت: «این افتخار فرانسه است. خوش آمدید!»

چهارمین هواپیما برای بازگرداندن اتباع اسپانیایی و افغان

خبرگزاری فرانسه به نقل از وزارت امور خارجه اسپانیا اعلام کرد چهارمین هواپیمایی که قرار است شهروندان اسپانیایی و همکاران افغان آنها را از کابل بازگرداند، بعدازظهر پنجشنبه فرودگاه ساراگوسا در شمال شرقی اسپانیا را به مقصد دوبی ترک کرده است.

نخستین هواپیمای اسپانیایی حامل حدود پنجاه تبعه افغان و پنج اسپانیایی سحرگاه پنجشنبه در یک فرودگاه نظامی در مادرید فرود آمد.

وزارت امور خارجه اسپانیا همچنین گفت شب گذشته هواپیمای دیگری ۳۶ تن از کارکنان افغان نمایندگی اتحادیه اروپا در کابل را از رم به مادرید آوردند.

دولت مادرید پیشنهاد داده است که تمامی کارکنان اروپایی نمایندگی‌های ناتو و اتحادیه اروپا در کابل به همراه همکاران افغان آنها ابتدا به اسپانیا وارد شده و از آنجا به کشورهای خودشان فرستاده شوند.

نهمین پرواز آلمان برای خروج نظامیان انجام شد

نهمین پرواز برای خروج نظامیان آلمان با بیش از ۱۵۰ سرنشین کابل را ترک کرد.

وزارت دفاع آلمان در توییتی تایید کرد کرد که این افراد از پایتخت افغانستان به تاشکند منتقل شده‌اند و بنابراین در امان هستند.

تاکنون بیش از ۱۰۰۰ نفر از سوی آلمان از افغانستان خارج شده‌اند.

اردوغان: ترکیه «انبار پناهندگان» اروپا نیست

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه از کشورهای اروپایی خواست تا مسئولیت فرار افغان‌ها از دست طالبان را برعهده بگیرند و هشدار داد که کشور به «انبار پناهندگان» اروپا تبدیل نخواهد شد.

اردوغان در سخنرانی تلویزیونی پس از جلسه کابینه گفت که در صورت لزوم با دولتی که از سوی طالبان تشکیل شود برای ثبات و امنیت این کشور مذاکره خواهد کرد.

وی افزود: «ما باید این حقیقت را به دوستان اروپایی خود یادآوری کنیم که اروپا نمی‌تواند با سفت و محکم کردن مرزهای خود از مشکل پناهندگان چشم‌پوشی کند.

اردوغان تاکید کرد که ترکیه هیچ وظیفه‌، مسئولیت یا تعهدی برای «انبار پناهندگان اروپا» ندارد.

وی با اشاره به حضور پنج میلیون تبعه خارجی در کشورش گفت که حدود ۱.۱ میلیون نفر از آن‌ها دارای مجوز اقامت هستند.

رئیس جمهوری ترکیه گفت که از ناراحتی مردم ترکیه درباره پناهندگان مطلع است.

وی بار دیگر تاکید کرد که این کشور کنترل مرزی خود با ایران را تشدید کرده و ساخت دیوار مرزی در حال اتمام است.

وی گفت که دولت مسئول امنیت و رفاه ۸۴ شهروند ترکیه است.

کشورهای ثالث برای بررسی درخواست ویزای ویژه آمریکا

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا گفت افغان‌هایی که برای ویزای ویژه مهاجرت درخواست می‌دهند برای تکمیل روند درخواستشان به کشورهای ثالث منتقل می‌شوند.

وی به طور خاص از قطر، کویت، آلبانی و اوگاندا نام برد که می‌توانند نقش میزبان موقت را داشته باشند.

وی افزود: «ما با دیگر متحدان اروپایی در این زمینه مذاکره می‌کنیم.»

وی همچنین گفت که در حال حاضر ۶ هزار نفر در فرودگاه کابل و منتظر سوار شدن به هواپیماها هستند.

فوتبالیست افغان یکی از قربانیان آشوب در فرودگاه کابل است

مقامات افغان تایید کردند که یک فوتبالیست جوان پس از تلاش برای سوار شدن به هواپیمای نظامی آمریکایی که فرودگاه کابل را ترک می‌کرد جان خود را از دست داده است.

زکی انوری، ۱۹ ساله برای تیم ملی جوانان افغانستان بازی می‌کرد.

هنوز اطلاعات بیشتری درباره زمان مرگ وی فاش نشده است.

روز دوشنبه تصاویری منتشر شد که نشان می‌داد صدها نفر در کنار هواپیمای نیروی هوایی آمریکا در حال دویدن هستند و برخی افراد روی موتور هواپیما سوار شده بودند.

طبق گزارش رسانه‌های محلی، دست کم دو نفر پس از بلند شدن هواپیما جان خود را از دست دادند.

طالبان یکی از اعضای خانواده خبرنگار دویچه‌وله را کشتند

دویچه وله می‌گوید که طالبان یکی از اعضای خانواده خبرنگارشان در افغانستان را به ضرب گلوله کشته است و دومین عضو خانواده‌اش را به شدت زخمی کرده‌اند.

این رسانه مستقر در آلمان در بیانیه‌ای گفت که نیروهای طالبان به دنبال خبرنگار دویچه‌وله بوده و خانه‌هایی را در غرب افغانستان جست‌وجو می‌کردند.

طبق گزارش آسوشیتدپرس سایر اعضای خانواده این خبرنگار موفق به فرار شده‌اند.

دویچه‌وله می‌گوید خبرنگارش که هویت او فاش نشده است هم اکنون در آلمان است و در این کشور کار می‌کند.

این رسانه جزییات بیشتری درباره فرد کشته شده و فرد زخمی شده ارائه نکرد و نگفت که این اتفاق دقیقا در کجا و در چه زمانی رخ داده است.

کشته شدن اعضای نزدیک خانواده یکی از خبرنگاران ما از سوی طالبان غم‌انگیز است و گواهی بر خطر قریب الوقوع برای همه کارمندان ما و خانواده‌های آن‌ها است.

پیتر لیمبورگ، مدیر دویچه‌وله این قتل را به شدت محکوم کرد و گفت: «کشته شدن اعضای نزدیک خانواده یکی از خبرنگاران ما از سوی طالبان غم‌انگیز است و گواهی بر خطر قریب الوقوع برای همه کارمندان ما و خانواده‌های آن‌ها است.»

وی افزود: «طالبان به طور واضح در کابل و سایر ولایت‌ها در جست‌وجوی سازماندهی شده خبرنگاران است. زمان رو به اتمام است.»

لیمبورگ تصریح کرد که خانه‌های دست‌کم سه خبرنگار دیگر دویچه‌وله از سوی طالبان در روزها و هفته‌های اخیر در افغانستان مورد تفتیش قرار گرفته است.

نخست وزیر ایتالیا با روسای جمهوری روسیه و فرانسه درباره افغانستان گفت‌وگو کرد

ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا با همتایان فرانسوی و روس خود درباره وضعیت فعلی افغانستان گفت‌وگو کرده است.

طبق بیانیه دفتر نخست وزیری ایتالیا، دراگی و امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه درباره «پیامدهای بحران افغانستان» از جمله «مدیریت جریان مهاجرت» گفت‌وگو کردند.

دو رهبر همچنین درباره حمایت از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی در افغانستان صحبت کردند.

دراگی به‌طور جداگانه با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه گفت‌وگو کرد تا «وضعیت موجود در افغانستان و پیامدهای منطقه‌ای آن» را مورد بحث قرار دهد.

پسر پنج ساله‌ای که در بریتانیا در اثر سقوط از ساختمان کشته شد پناهجوی افغان بود

پلیس می‌گوید پسر پنج ساله‌ای که در شهر شفیلد در شمال انگلیس با سقوط از پنجره هتل کشته شد پناهجوی افغان بود که به تازگی همراه خانواده اش وارد بریتانیا شده بود.

این پسر بچه از طبقه نهم هتل شفیلد متروپولیتن در حوالی ساعت ۱۴:۳۰ بعد از ظهر روز چهارشنبه سقوط کرد و کشته شد.

خانواده این پسر افغان از سوی افسران آموزش دیده حمایت می‌شوند اما هنوز هویت آن‌ها افشا نشده است. به گفته رسانه‌های محلی این خانواده تنها چهار روز پیش وارد شفیلد شده بودند.

این هتل برای اسکان مهاجران افغان که به مقامات بریتانیایی در افغانستان کمک کرده‌بودند اختصاص یافته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین