کد خبر: ۷۲۲۸۹۲
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۹
کسی که می‌خواهد بدنش نپوسد مسجد را جارو کند

امام جمعه شاهرود: اذان صبح نباید با صدای بلند از بلندگو مساجد پخش شود

امام جمعه شاهرود سمنان با بیان اینکه مساجد باید محور مسایل اجتماعی، فرهنگی و خدماتی باشند، گفت: مردم با همدلی، محبت و نواندیشی مساجد که از سرمایه های بزرگ معنوی هستند را برای نسل آینده حفظ کنند.
امام جمعه شاهرود: اذان صبح نباید با صدای بلند از بلندگو مساجد پخش شود
آفتاب‌‌نیوز :

حجت الاسلام عباس امینی در خطبه های نماز جمعه این هفته شاهرود در مصلی پیامبر اعظم (ص)، افزود: ۳۰ مرداد سال ۱۳۴۸ مسجدالاقصی توسط اشغالگران صهیونیستی به آتش کشیده شد و به دلیل زنده نگاه داشتن و تنفر مسلمانان از صهیونیست ها هر ساله این روز به نام روز جهانی مسجد در همه کشور های اسلامی گرامی داشته می شود.

وی به جایگاه محوریت مسجد در قالب یک روایت از "معراجیه" پیامبر (ص) اشاره کرد و گفت: پیامبر (ص) در شب معراج بر در های متعدد بهشت نوشته هایی دید؛ اقرار به وحدانیت، نبوت پیامبر و ولایت امیرالمؤمنین برهمه درب های بهشت نگاشته شده بود اما بر در ششم نوشته شده بود که کسی می خواهد جایگاهش بعد از مرگ وسیع و مصفا باشد باید مسجد بسازد.

امینی با بیان اینکه امروز باید بخاطر هزینه های زیاد از جمله گرمایش و سرمایش مساجد را کوچک تر ساخته و نباید حتما گنبد و بارگاه داشته باشد، تصریح کرد: در دوران های گذشته در بازار و محلات مسجد کوچک و هر شهر یک مسجد بزرگ جامع ساخته می شد.

امام جمعه شاهرود در ادامه روایت "معراجیه" اظهار داشت: کسی که می‌خواهد حیوانات زیر زمینی بدن او را نخورند باید در مسجد ساکن شود این بدان معناست که بعد از برپایی نماز در مساجد تعقیبات نماز خوانده و در خانه خدا حوصله کند و کسی که می‌خواهد بدنش نپوسد مسجد را جارو کند و کسی که می‌خواهد جایگاه خود را در بهشت ببیند مساجد را فرش کند.

وی با بیان اینکه اذان صبح نباید با صدای بلند از بلندگو مساجد پخش شود که مبادا باعث اذیت مردم شود افزود: مسجد باید محل رفت و آمد مردم باشد و این شایسته نیست که فقط برای نماز باز شود.

امینی با اشاره به اینکه شهرستان شاهرود در مسیر تردد زائران امام رضا است، تصریح کرد: مساجد باید همواره باز باشند، بسته بودن مسجد در تراز نظام و اسلام نیست.

خطیب جمعه شاهرود با بیان اینکه عزاداری سید الشهدا مستحب است، ابراز داشت: نماز روزانه واجب است، اگر خواندن نماز در خیابان موجب مزاحمت برای مردم شود، باطل است.

وی با بیان اینکه به خاطر برگزاری مستحب خودمان را وارد حرام نکنیم، افزود: زمان گرفتنی که مردم راضی نباشند، صوت بلند، راه بستن و به خطر افتادن سلامت مردم حرام است.

امینی از همه هیات ها و عزادارانی که با ضوابط و فهم بالای عاشورایی در ۲ سال گذشته محرم را تعطیل نکردند، قدردانی کرد و گفت: ۱۲ محرم مصادف با سالروز ورود اسرا به شهر کوفه و به روایتی شهادت امام سجاد(ع) است هر ۲ حادثه یعنی عمل ۳۵ ساله امام سجاد در زنده نگه داشتن حادثه عاشورا و هم کار بزرگی که اسرا در آن دوران سهم عمده‌ای در رساندن مظلومیت و حقانیت به گوش مردم آن دوران و به یادگار ماندن در دوران ما داشتند.

امام جمعه شاهرود به تحولات اخیر افغانستان اشاره کرد و افزود: طالبان تغییر رویه داده اند، امید است که این تغییر رویه ماندگار باشد اما متاسفانه ریشه آنها در عربستان و تفکر وهابیت است .

وی با بیان اینکه داعشی عمل کردن و وهابی فکر و عمل کردن نتیجه‌ای برای مردم افغانستان ندارد و مردم زیر این بار نمی روند، تصریح کرد: برخی می‌پرسند چرا ایران به سوریه و عراق کمک کرد ولی به افغانستان کمک نکرد؛ کشور های سوریه و عراق از ملت ایران خواستند و مستشارانی از ایران اعزام شدند اما دولت افغانستان از ما نخواست.

امینی با بیان اینکه دولت افغانستان آمریکایی و وابسته به غرب بودند و اکنون هم طی یک ماموریت کشور را به طالبان سپردند، ابراز داشت: دولت افغانستان کشور و ارتش را ۲۰ سال وابسته به غرب نگه داشت و امروز ملت افغانستان در یک ابهام به سر می برند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین