کد خبر: ۷۲۲۹۹۴
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۱

نیکی هیلی: افتضاح بایدن در افغانستان روی امنیت آمریکا تاثیر عمیقی می‌گذارد

سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد با بیان اینکه از اقدام جو بایدن در "ویرانی" هر آنچه آمریکا در افغانستان به دست آورده بود، "پریشان" شده است، گفت که بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان یک "فاجعه تسکین‌ناپذیر" است.
نیکی هیلی: افتضاح بایدن در افغانستان روی امنیت آمریکا تاثیر عمیقی می‌گذارد
آفتاب‌‌نیوز :

نیکی هیلی، سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل گفت: این برای مردم افغانستان ویرانگر است. طالبان جزو وحشی‌ترین نیروها در جهان است. نسخه منحرف آن از اسلام رادیکال بار دیگر بر مردم بی گناه تحمیل میشود و برای مخالفان آن هم اعدام صحرایی در انتظار است. میلیونها انسان در حال حاضر وحشی خواهند شد یا از دست خواهند رفت.

به گزارش شبکه خبری فاکس نیوز،  هیلی گفت: بسیار ناراحت کننده است که هزاران نظامی زن و مرد آمریکایی که همسرم مایکل هم جزو آنها بود، جانشان را در افغانستان به خطر انداختند تا طالبان به قدرت نرسد. خدا را شاکرم که مایکل سالم به خانه بازگشت اما برای خیلی‌ها اینطور نبود. جانفشانی آنها اهمیت دارد اما به نظر میرسد اکنون از اهمیت آن جانفشانی کاسته شده است.

این سفیر پیشین آمریکا گفت: ابعاد اخلاقی حماسی از شکست جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا هرگز نباید کوچک شمرده شود. اما ابعاد استراتژیک عظیمی برای امنیت ملی آمریکا وجود دارد که باید توجه ما را به جلو جلب کند. هزینه تحقیر ملی ارزان نیست. اول اینکه، سرنوشت افغانهای شجاعی که به آمریکا کمک کردند، در نظر بگیرید. طالبان اول همه آنها را میکشد. "دیگر خیلی دیر است" هم نمیتواند تلاشهای مذبوحانه بایدن برای نجات آنها از این هرج و مرج را توصیف کند. این شکست مفتضحانه یک پیام خاص به متحدان آتی میفرستد مبنی بر اینکه ما از آنها حمایت نمیکنیم. وقتی شما با دوستانتان اینطور رفتار میکنید، در آخر هیچ دوستی ندارید.

نیکی هیلی افزود: دوم اینکه، در جایگاه اول به خاطر بیاورید که برای چه به افغانستان رفتید. در میان تمام دولتهای وحشتناک منطقه، این افغانستان تحت رهبری طالبان بود که مطمئن‌ترین پناهگاه امن را برای برنامه ریزی حمله ۱۱ سپتامبر به آمریکا برای القاعده فراهم کرد.

این نماینده سازمان ملل در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ گفت: به دلیل بی‌کفایتی رئیس جمهور بایدن، در بیستمین سالگرد بدترین حمله به میهن ما، پرچم طالبان بار دیگر بر فراز کرسی دولت افغانستان به اهتزاز در می‌آید. شکی نیست که دولت طالبان تهدید امنیتی به مراتب بیشتری برای آمریکا به نسبت هر دولت افغان در بیست سال گذشته دارد. آنها در آخرین حمله بزرگ تروریستی به کشور ما کمک کرده و از آن حمایت کردند. آنها در حال حاضر راه روشنی برای انجام مجدد آن دارند. بایدن ادعا می‌کند که ما توانایی "حتمی" برای توقف فعالیت‌های تروریستی داریم. مطمئنا داریم. اما این ساده لوحانه است که باور کنیم که به اندازه توانایی‌های هوایی، اطلاعاتی و لجستیکی روی زمین موثر است.

سفیر پیشین ایالات متحده در سازمان ملل گفت: ما یک عملیات ضد تروریسم توانمند در افغانستان داشتیم و بایدن همه آن را رها کرد. این امر باعث میشود که ما امروز در برابر حملات تروریستی آسیب‌پذیرتر باشیم. در نهایت، منافع آمریکا در سراسر جهان به شدت کاهش یافته است. چین، روسیه و ایران از نزدیک مراقب کار ما هستند. آمریکای ضعیف، چین را به بلعیدن تایوان تشویق میکند. عقب‌نشینی آمریکا به روسیه چراغ سبز حمله به اوکراین را میدهد. یک آمریکای روسیاه به ایران پیام می‌دهد که ما در دفاع از اسرائیل در برابر تلاش‌های آنها برای دستیابی به سلاح هسته‌ای، جدی نیستیم.

هیلی تاکید کرد: سیاستهای بایدن فعلا ضعف عظیمی نشان داده است. مواجهه با روسیه در مورد خط لوله نورد استریم ۲، استقبال از المپیک چین که باید به عنوان المپیک نسل‌کشی شناخته شود و التماس به ایران برای گرفتن پول نقد و بازگشت به توافق هسته‌ای فاجعه‌بار، همگی به دشمنان ما نشان داد که سیاست خارجی بایدن از چه چیزی ساخته شده است. رسوایی افغانستان این را تایید میکند. امنیت آمریکا امروز کمتر است. ما تا مدت زیادی هزینه زیادی را برای این خرابی خواهیم پرداخت.

نیکی هیلی در ادامه به این سوال رسید که آمریکا چه باید بکند و پاسخ داد: اول اینکه ما باید هر آمریکایی را در امنیت از افغانستان خارج کنیم. بایدن باید برای طالبان روشن کند که نیروهای آمریکایی با ماندن حتی یک آمریکایی در آنجا از این کشور خارج نمیشوند. دوما، ما نباید به طالبان مشروعیت یا کمک آمریکا را بدهیم. این یک دولت مشروع نیست و هیچ نوع استقبالی از سوی چین و روسیه، به آن نمی‌انجامد. ما باید طالبان را از تصاحب کرسی افغانستان در سازمان ملل متحد منع کنیم. در نهایت اینکه اعتبار آمریکا مستلزم پاکسازی جدی است. اظهارات بایدن در زمینه حقوق بشر در معرض خطر است. تمایل او برای همکاری بیشتر با متحدان ما اکنون خنده‌دار است. وضعیت او در برابر دشمنان ما به طرز خطرناکی ضعیف است. مهمتر از همه، ما به عنوان مردم باید احساس از دست رفته را در مورد معنای آمریکایی بودن و آنچه کشورمان برایش ارزش قائل است، نشان دهیم. نباید اجازه دهیم که تسلیم شدن در افغانستان اراده ملی ما را فلج کند. زمانی که ما یک کشور متحد و قوی باشیم، دیگر هیچ نیروی قدرتمندی روی زمین باقی نمی‌ماند. جو بایدن و کامالا هریس به آمریکایی‌ها پاسخ‌هایی درباره افغانستان بدهکار هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین