کد خبر: ۷۲۳۰۱
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۸۶ - ۲۲:۲۳
نجفی:

دولت و مجلس سیر معكوس داشته اند

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: محمد علی نجفی گفت: اگرچه كلیت مركز پژوهش‌های مجلس با دولت دارای نگاه یكسانی است و از سویی دیگر نیز دولت و مجلس هر دو از یك جریان سیاسی نشأت گرفته‌اند؛ ولی دولت و مجلس در مسیر گام نهادن به سوی پیشرفت، سیر معكوسی را طی كرده‌اند. 

 به گزارش ایسنا، «محمدعلی نجفی»، عضو شورای شهر تهران و وزیر اسبق آموزش و پرورش در همایش فرهنگیان اصلاح‌طلب قزوین كه از سوی حزب جوانان ایران اسلامی شاخه قزوین برگزار شد، طی سخنانی با بیان این مطلب اظهار داشت: از آنجا كه مجلس شورای اسلامی یكی از مهمترین نمادهای دموكراسی به شمار می‌رود، انتخابات نیز گامی موثر در دستیابی به مردم‌سالاری محسوب می‌شود. 

وی با اشاره به نقش و جایگاه مجلس شورای اسلامی در نظام مقدس جمهوری اسلامی افزود: برپایی انتخابات مجلس در مقایسه با دیگر انتخابات‌های كشور به توجه بیشتری نیاز دارد، چرا كه مجلس اهمیت ویژه‌ای دارد.
 
عضو شورای شهر تهران با تاكید بر ضرورت توجه بیش از پیش به اصل مردم‌سالاری تصریح كرد: اظهارنظر و مشاركت در نظام جمهوری اسلامی پایه و اساس اداره حكومت به شمار می‌رود و در این راستا نیز برگزاری انتخابات‌ها و به ویژه شكل‌گیری مجلس شورای اسلامی مهمترین سازه است. 

نجفی خطاب به فرهنگیان حاضر در همایش گفت: از آنجا كه مجلس خانه ملت ایران محسوب می‌شود، از همین رو از كلیه مردم و به ویژه فرهنگیان انتظار می‌رود از آنجایی كه به دلیل برخورداری از دانش و آگاهی قشر فرهیخته جامعه به شمار می‌روند با حضور چشمگیر خود نسبت به انتخاب نماینده اصلح اقدامات لازم را به عمل آورند. 

وی با اشاره به جایگاه شایسته فرهنگیان در میان اقشار مختلف مردم تصریح كرد: علی‌رغم همه جفاها، علاوه بر آنكه این قشر همچنان مورد اعتماد مردم است، كلیه افراد در سطح جامعه نیز به تحلیل‌ها و ارایه نظرهای فرهنگیان نسبت به مسایل سیاسی و اجتماعی توجه دارند؛ از همین رو آنها باید به مردم مشاركت چشمگیر و آگاهانه را گوشزد كنند، چرا كه به طور معمول انتخابات‌ها در مقایسه با دیگر مشاركت‌های اجتماعی از اهمیت مضاعفی برخوردار است. 

عضو شورای شهر تهران با اشاره به مشكلات متعدد در جامعه اظهار تاسف و ابراز عقیده كرد: اگرچه در كشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا كنون به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته‌ایم، ولی در بسیاری از موارد نیز به اهداف مورد نظر امام راحل (ره) كه به هنگام پایه‌گذاری نهضت اسلامی ترسیم نمودند دست نیافته‌ایم و در حال حاضر نیز در شرایطی قرار گرفته‌ایم كه اغلب مردم در سایر عرصه‌ها و به ویژه روابط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی با مشكلات متعددی روبه رو هستند. 

وزیر اسبق آموزش و پرورش افزایش نرخ تورم، گرانی و بیكاری جوانان را از دیگر مشكلات قابل توجه در كشور یاد و اضافه كرد: بر اساس آخرین آمارهای بین‌المللی در شرایطی كه نرخ بیكاری در دنیا چهار درصد است، این میزان در ایران 10 درصد است. همچنین طی سال جاری میانگین جهانی نرخ تورم سه درصد بوده، ولی این رقم در كشور ما بیش از 17 و پنج دهم درصد است و اگرچه دلیل این امر كمبود امكانات موجود در سطح كشور است ولی باید در راستای كاهش حجم مشكلات مردم تدابیر لازم اندیشیده شود. 

اگرچه نبود برنامه‌ریزی مناسب و بی‌توجهی به علم عامل اصلی بروز اینگونه مشكلات به شمار می‌رود، ولی با توجه به پیشینه درخشان ایران وجود چنین مواردی به آتیه كشور صدمه وارد می‌سازد.

وی در بخش دیگری از سخنانش ابراز عقیده كرد: اگرچه در مجلس هفتم نمایندگان برجسته‌ای همچون حجت‌الاسلام علیخانی و محمد علیخانی حضور داشته‌اند، ولی عملكرد این مجلس در مقایسه با مجلس‌های ادوار گذشته منفی بوده. به عنوان مثال انجام‌نشدن طرح نظام هماهنگ حقوق یا مدیریت خدمات كشور از نمونه‌های بارز این وضعیت است؛ چرا كه با گذشت مدت‌ها از ارایه این طرح به مجلس نه تنها به اجرا در نیامده بلكه مصوبه جدید آن نیز با اشكالاتی همراه است و حتی به گفته برخی مسوولان كشور این قانون در سال آتی نیز به اجرا در نمی‌آید. 
 
وی هم‌چنین با اشاره به آنچه آن را مشكلات موجود در بودجه سال آتی خواند افزود: دولت مسوولیت تصویب بودجه سال آتی را نپذیرفته و این امر را بر عهده مجلس و مجمع قرار داده است. اگرچه هیات دولت یك مرتبه بودجه را تصویب كرده بود، ولی لایحه بودجه به طور مجدد به مجلس بازگردانده شد و از آنجایی كه بودجه سال آتی با مشكلات متعددی همراه بود، حتی كارشناسان اقتصادی و دارای تفكر همسان با دولت نیز با این بودجه پیشنهادی مخالفت كردند. 

عضو شورای شهر تهران توجه به قانون بودجه را مهم ارزیابی و تصریح كرد: از آنجا كه كلیه افراد به اقتصاد كشور مرتبط هستند، از همین رو قوانین مربوط به حوزه اقتصاد مهمترین بخش قانون را به خود اختصاص می‌دهد؛ ولی در حال حاضر كه در این مورد با مشكلاتی مواجه شده‌اند، نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس را عامل ایجاد این مشكلات می‌دانند. 

نجفی هم‌چنین تصریح كرد: جاری شدن تفكرات اصلاح‌طلبی در جامعه عامل موثری برای تغییر جریان‌های موجود در سطح كشور است كه در این راستا با انتخاب نمایندگان آگاه، شجاع و اصلاح‌طلب به سادگی می‌توان مسیر اداره كشور را تغییر داد، آن هم به‌ گونه‌ای كه مجلسی اصلاح‌طلب در راس امور قرار گیرد؛ چرا كه در پی آن نیز دولتی صالح و كارآمد با مدیرانی حامی مردم تشكیل خواهد شد. 

وی در پایان تاكید كرد: برای آنكه بتوانیم در سطح كشور با تحولات چشمگیری روبه‌رو شویم، ایجاد مجلسی جدید با نمایندگانی شجاع ضروری به نظر می‌رسد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین