کد خبر: ۷۲۳۵۷۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۴

وعده شوک‌آور برای قیمت خودرو / وزیر پیشنهادی صمت چه رویایی دارد؟

وزیر پیشنهادی صمت می‌گوید می‌خواهد تولید خودرو در ایران را به ۳ میلیون دستگاه برساند و بهای تمام شده خودرو را ۲۰ درصد کاهش دهد. وعده‌ای که اگر محقق شود می‌تواند شوک قیمتی به بازار خودرو بدهد.
وعده شوک‌آور برای قیمت خودرو / وزیر پیشنهادی صمت چه رویایی دارد؟
آفتاب‌‌نیوز :

رضا فاطمی امین امروز برای معرفی برنامه‌های خود به مجلس رفت. اگرچه برنامه‌های او از ساخت مسکن و ساماندهی حاشیه‌نشین‌ها را هم در بر می‌گرفت، اما بخش مهمی از آن بر صنعت خودرو متمرکز بود.

فاطمی امین چه رویایی برای بازار و صنعت خودرو دارد؟ تمرکز فاطمی امین بر تولید خودروی داخلی است و هیچ حرفی از آزادسازی واردات خودرو در برنامه او دیده نمی‌شود. به عبارتی نه فقط او مخالف واردات خودرو است که می‌خواهد مازاد تولید خودروی داخل را صادر هم کند.

تولید و صادرات ۳ میلیون خودرو

او وعده داده که میزان تولید خودرو را به ۳ میلیون دستگاه برساند. وعده‌ای که امروز با مخالفت نمایندگان مواجه شد و آنها این وعده فاطمی را نشدنی خواندند. چیزی که کارشناسان اقتصادی هم پیش از این عنوان کرده بودند.

هم‌اکنون به گفته آمارها حداقل ۷۰ هزار دستگاه خودروی ناقص در انبار خودروسازان دپو شده و امکان تکمیل و تحویل آن را ندارند. وزارت صمت اعلام کرده که خط تولید ۵ محصول ایران خودرو متوقف شده و یکی از علت‌های این مساله هم کمبود قطعه است.

حالا باید پرسید در حالی که خودروسازان امکان تکمیل ۷۰ هزار خودروی ناقص را ندارند، وزیر صمت چگونه می‌خواهد ۳ میلیون خودرو تولید کند.

کاهش ۲۰ درصدی قیمت خودرو

اما او وعده دیگری هم داده است. آن هم کاهش ۲۰ درصدی بهای تمام شده تولید خودروی داخلی است. وعده‌ای که اگر محقق شود احتمالا باید شوک قیمتی به بازار وارد کند و باعث کاهش قیمت خودرو شود.

البته فاطمی امین تنها گفته این برنامه را برای سال آینده دارد اما نگفته چگونه در شرایطی که قیمت ارز در حال صعودی است، می‌تواند قیمت تمام شده خودرو را کاهش دهد؟

در دو هفته گذشته قیمت خودروهای داخلی در بازار آزاد رکورد زده است و برخی از خودروها ظرف دو هفته گذشته بیش از ۳۰ میلیون تومان گران شده‌اند.

رقابتی کردن با ممنوعیت واردات؟

نکته جالب دیگر در برنامه فاطمی امین این است که او از یک طرف مساله آزادسازی واردات خودرو را مسکوت گذاشته اما از طرف دیگر می‌گوید رقابتی نبودن صنعت خودروسازی ایران، یکی از مشکلات این حوزه است.

به گفته کارشناسان، رقابت تنها در شرایطی ایجاد می‌شود که واردات خودرو به کشور آزاد شود و انحصار تولید خودرو از خودروسازان داخلی گرفته شود. اما آنچه از برنامه و گفته‌های فاطمی بر می‌آید این است که فاطمی هیچ برنامه‌ای برای آزادسازی واردات ندارد. حالا باید توضیح دهد که چگونه می‌خواهد مشکل رقابتی نبودن این صنعت را حل کند؟

فاطمی امین از یک سو بر مساله قیمت‌گذاری خودرو و تنظیم بازار تاکید کرده و از طرف دیگر گفته دیگر دولت نباید بنگاه‌دار صنعت خودرو باشد. او وعده داده من اگر وزیر شوم، مایل نیستم مدیران عامل شرکت‌های خودروسازی را تعیین کنم. بلکه در یک دوره گذار اینها را به سهام‌داران واگذار می‌کنیم. احتمالا نگاه او این است که این شرکت‌ها به مردم واگذار شود اما همچنان دولت تعیین‌کننده قیمت خودرو باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
0
2
برکت ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
0
2
تنها راه خارج شدن صنعت خودروسازی از انحصار و ارتقاء کیفیت محصولات کم کیفیت شرکتهای خودروسازی داخلی، حذف تعرفه واردات خودرو و آزاد سازی واردات خودرو های باکیفیت خارجی و فراهم آوردن زمینه ایجاد رقابت عادلانه بین شرکتهای خودروسازی داخلی و خارجی و اعطاء حق انتخاب به مشتریان جهت خرید خودروی داخلی یا خارجی در شرایط برابر است.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین