کد خبر: ۷۲۳۷۶
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۸:۴۵

مناظره نجفقلی حبيبی و اسدالله بادامچيان

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: مناظره نجفقلی حبیبی و اسدالله بادامچیان در دانشگاه امیركبیر برگزار شد.

به گزارش ایسنا، نجفقلی حبیبی در ابتدای این مناظره با بیان اینكه انتخابات در نظام جمهوری به حدی است كه جمهوریت آن بر مبنای آرای عمومی است، افزود: بقای این جمهوریت مبتنی بر آرای عمومی است و در قانون اساسی نیز اسلامی بودن و مبتنی بودن آن بر آرای عمومی غیرقابل تغییر است و از این جهت حضور مردم بسیار موثر و مفید است.

وی اضافه كرد: حضور مردم در صحنه‌ی انتخابات، هم نظام را حفظ می‌كند و هم امنیت جهانی و اعتبار بین‌المللی كشور ما افزایش پیدا كرده و تقویت می‌شود.

وی همچنین با بیان اینكه انتخابات سبب مشروعیت نظام از دید جهانی می‌شود و این مشاركت یك امر حیاتی است، تصریح كرد: همه گروه‌ها و نهادها باید فضا را به گونه‌ای تنظیم كنند كه شور و نشاط انتخابات افزایش پیدا كند. هر حركتی كه سبب یاس مردم و كاهش حضور آن‌ها در صحنه‌ی انتخابات شود، زشت بوده و در میان تمام گروه‌های سیاسی محكوم است، زیرا اصل انتخابات یك اصل قطعی و جزء اصولی است كه باید محترم شمرده شود.

وی با ابراز تاسف از ردصلاحیت‌های انجام شده در هیات‌های اجرایی، ابراز عقیده كرد: این ردصلاحیت‌های عجیب و غریب كه جز دید سیاسی خاص نداشت سبب سرد شدن نسبی فضای انتخابات شده و كسانی كه این كار را كرده‌اند روزی انتقام كار خود را تحمل خواهند كرد.

این فعال سیاسی یكی از عوامل سرد بودن نسبی فضای انتخاباتی را مربوط به مسائل اقتصادی دانست و گفت: هم‌چنان كه با افزایش در‌آمد كشور و وعده‌هایی كه مجلس هفتم داده بود قرار بود وضع كشور خوب شود اما برعكس اوضاع در جهت منافع سرمایه‌داران حركت كرده و به هم ریخته است و طبیعتا عده‌ای به همان نسبت از لحاظ اقتصادی پایین‌تر رفته‌اند و این سبب شده فضای انتخابات به ویژه در شهرهای بزرگ به نسبت سرد شود.

وی متذكر شد: تمام كسانی كه دلشان برای كشور می‌سوزد از دعواهای سیاسی كه حق را باطل می‌كند و باطل را برجسته نشان می‌دهد بپرهیزند، زیرا ما در وضعیتی هستیم كه باید به داد كشور برسیم وگرنه وضع بدتری خواهیم داشت.

اسدالله بادامچیان نیز در این مناظره با بیان اینكه مساله انتخابات یك امر حیاتی است؛ چراكه مبنای جمهوری اسلامی بر انتخابات و آرای عمومی بنا شده است، اظهار كرد: بعد از پیروزی انقلاب، صف‌بندی‌هایی در میان تمامی گروه‌های سیاسی ایجاد شده بود و هر كدام به دنبال خواسته‌های خود بودند اما امام(ره) فرمودند میزان رای ملت است و وقتی مردم آگاه شوند می‌توانند انتخاب كنند. 

بادامچیان با بیان اینكه در انتخابات‌های گذشته همواره ادعاهایی مانند اینكه ما رد صلاحیت شده‌ایم و مظلوم شده‌ایم در بین گروه‌ها مرسوم بوده است، گفت: در مجموع انتخابات ما، آزاد‌ترین انتخابات دنیاست و هم شخص حق نامزدی دارد و هم گروه می‌تواند فهرستی ارائه دهد و احزاب و گروه‌ها نیز می‌توانند اشخاصی را اعلام كنند.

بادامچیان خاطر نشان كرد:‌ ضمن اینكه انتخابات برای ما یك مبنای حضور مردم در قدرت انقلاب است در سیاست‌های خارجی نیز نسبت به ایران اثرگذار است وآن‌ها در فشارها و سیاست‌های خود نسبت به ایران تجدیدنظر می‌كنند.

وی با بیان اینكه دنیا به انتخابات ایران در منطقه و كل جهان حساس است، افزود: شاید آمریكایی‌ها سلیقه‌هایی را در داخل ایران می‌پذیرند و از آن‌ها حمایت می‌كنند. این اصولگرایان هستند كه محكم و منطقی ایستاده‌اند و كار را ادامه داده‌اند و یك شیوه هم، شیوه برخی اصلاح‌طلبان است كه گفتند رهبر جام زهر را بنوشد و برخی دیگر نیز عقیده داشتند ما نیازی به دانش هسته‌یی نداریم، زیرا ما نفت و انرژی داریم و نیازی به انرژی هسته‌یی نداریم.

این فعال سیاسی همچنین با بیان اینكه قطعنامه‌های شورای امنیت هر چند بی‌تاثیر نیست، اما نمی‌تواند ما را از دانش هسته‌یی محروم كند، تصریح كرد:‌ ما در مسیر خود محكم و استوار هستیم و باید دید این موفقیت در سایه‌ی كدام تفكر و جناح به جلو رفته؛ اصول‌گرایان یا اصلاح‌طلبان. هر چند آمریكایی‌ها با اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان مخالف هستند اما به نحوی در داخل از برخی كه تفكرات نزدیك به آن‌ها دارند، حمایت می‌كنند.

بادامچیان همچنین در پاسخ به اظهارات حبیبی مبنی بر ردصلاحیت گسترده در انتخابات مجلس هشتم یادآور شد: این ردصلاحیت‌ها، همواره در انتخابات بوده است و اینكه یك نماینده می‌خواهد در مجلس قانونگذاری كرده و در كارهای اجرایی كشور نظارت كند می‌خواهد با كدام تفكر این كار را انجام دهد.

به گزارش ایسنا وی ادامه داد: البته ما هم با اینكه شورای نگهبان و هیات‌های اجرایی دلیل ردصلاحیت كاندیداها را اعلام نمی‌كنند مخالف و معترض هستیم، پس همواره اینگونه بحث‌ها در زمان انتخابات رایج است.

بادامچیان درباره مسائل اقتصادی كشور و برنامه‌های اقتصادی دولت نیز خاطرنشان كرد: ایران یك كشور انقلاب كرده است كه آمریكا و كشورهای غربی همواره جنگ و فشارهای اقتصادی را بر ما تحمیل كرده‌اند و از ابتدا تحریم‌ها را بر علیه ما اعمال كرده‌اند. پس كشوری كه به آن قطعات و تجهیزات نمی‌فروشند و زیر فشار است خود شروع كرده و كلان اقتصادی مال خودش است.

وی اضافه كرد: مگر وضع اقتصاد موجود تنها مربوط به دولت فعلی است. حتما آمار دولت خاتمی را شنید‌ه‌اید كه وضع صادرات و واردات چگونه بود، اما در دولت نهم صادرات ما نسبت به آن زمان سه برابر شده است. پس نشان می‌دهد كه ما افزایش تولید داشتیم. دولت احمدی‌نژاد وارث مشكلات دولت قبلی است، پس بنابراین اقتصاد عرصه‌های مختلفی دارد كه در دولت نهم طرح‌های ناتمام دولت قبل با سرعت تكمیل شد كه البته این كار سبب افزایش نقدینگی در جامعه و به سبب آن تورم را به دنبال داشت.

قائم‌مقام دبیركل حزب موتلفه با اشاره به اینكه بنده بارها به احمدی‌نژاد گفته‌ام كه باید مدیران اقتصادی و سیاست‌های اقتصادی را تغییر دهد، تصریح كرد: البته برای مجلس هشتم نیز برنامه‌هایی برای این كار و مهار تورم داریم، زیرا تورم و اقتصاد یك بحث علمی است و ما برای آن و پیشنهاد این برنامه‌ها به دولت در مجلس هشتم برنامه داریم. 

در ادامه این مناظره هر دو طرف به سوالات دانشجویان پاسخ گفتند كه ابتدا حبیبی در پاسخ به این سوال كه تعریف شما از اصلاح‌طلبی چیست و معیار اصلی جدایی دو گروه اصلاح‌طلب و اصول‌گرا چیست‌، گفت: سوال، سوال سختی است، زیرا در ابتدا این گروه‌ها با نام‌های متفاوتی مطرح بوده‌اند و به طور مثال گروه مرتبط با آقای بادامچیان به نام گروه بازار معروف بوده‌اند. اما در حال حاضر هر دو طرف می‌گویند بخش خصوصی باید فعال شود و اصل 44 را هر دو گروه قبول دارند به طوری كه حتی این قانون در زمان دولت خاتمی تدوین شد.

حبیبی اضافه كرد: قاعدتا باید به دنبال ریز اختلافات باشیم. یكی اینكه آیا واقعا می‌خواهیم بخش خصوصی را بزرگ كنیم یا یك شعار و بازی است و در مقابل باید بگویند چرا دولت كوچك نشده؛ بلكه روز به روز بزرگ‌تر شده است. همچنین درباره اصول و خطوط امام(ره) كه یك مبنای كلی و قطعی دارد اختلافاتی مطرح است. از مبانی خطوط امام علم، كارشناسی و تجربه است كه باید ببینیم چه اندازه به كارشناسان و كار كارشناسی اهمیت داده شده و یا تنها در ظاهر بوده است.

حبیبی ادامه داد: اینكه اصلاح‌طلبان حزب‌اللهی و فرزند انقلاب و جبهه هستند شكی در آن نیست و اگر كسی بر خلاف آن تهمتی به آن‌ها بزند باید جوابگو باشد. بدنه‌ی اصلی اصلاح‌طلبی فرزندان انقلاب هستند و اگر كسی با نام اصلاح‌طلبی اظهاراتی بر خلاف بدنه‌ی اصلی می‌كند نمی‌توان آن را به پای جریان اصلی اصلاح‌طلبی نوشت.

این فعال سیاسی همچنین با ابراز تاسف از اینكه گروه‌های مقابل، اصلاح‌طلبان را به حمایت آمریكا از این گروه متهم می‌كنند، گفت: همه ما قبول داریم كه آمریكا دشمن ماست و طرفدار دموكراسی در دنیا نیست. آن‌ها دیده‌اند كه اگر بگویند از فلان گروه در ایران حمایت می‌كنم مردم حضور كمتری در انتخابات خواهند داشت. پس این نیز یك توطئه توسط دشمنان نظام است.

عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها همچنین با انتقاد از آمارهای ارائه شده از سوی بادامچیان درباره دولت گذشته متذكر شد: كارهای تاسیس كارخانجات پتروشیمی، سیمان سازی و از این قبیل در كشور در زمان دولت‌های گذشته انجام گرفته بود و این كه گفته شود تنها در زمان یك دولت انجام یافته حرف بی‌ربطی است و اینكه خیل عظیمی از مدیران باتجربه كشور را با آرم حمایت آمریكا از صحنه خارج كنیم، انصاف نیست؛ بلكه باید همه ما دلمان برای كشور بسوزد و سرمایه ملی را به تاراج ندهیم و همه به فكر پیشرفت و اعتلای كشور باشیم.

بادامچیان نیز در پاسخ به اظهارات حبیبی گفت: اینكه گفتید گروه ما گروه بازاری بود، درست نیست، زیرا شورای روحانیت ما افرادی مثل شهید بهشتی و شهید مطهری بودند. ما همزمان كه جیره‌بندی را در محل‌ها به راه انداختیم همزمان نیز نفت و سوخت را مقابل در خانه‌ی مردم می‌بردیم. اقتصاد ما در حزب موتلفه مشخص است و طرفدار نظام اقتصاد اسلامی بر مبنای تفكر امام و فقه صاحب جواهر هستیم و معتقدیم باید بخش تعاونی، خصوصی و دولتی متوازن پیش برود.

وی اضافه كرد: اگر واقعا معتقدید كه از همه‌ی نیروها باید استفاده شود، پس چرا در دولت دوم خردادی نزدیك به چند هزار مدیر بركنار شد و حتی مدیر مدرسه راهنمایی را نیز بركنار كردند. با این بهانه كه شما شعار دوم خردادی را نمی‌فهمید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین