کد خبر: ۷۲۴۰۷۳
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۶

بیماری قارچ سیاه مسری است؟

دانشیار انگل‌شناسی و قارچ‌شناسی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بیماری قارچ سیاه مسری نیست و علت ابتلا به آن کووید ۱۹ نیست و در افراد دچار ضعف سیستم ایمنی بروز می‌کند.
بیماری قارچ سیاه مسری است؟
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر علی ناصری روز شنبه افزود: بیماری "موکورمایکوزیس" یا قارچ سیاه، بیماری جدیدی نیست، بلکه این بیماری ناشی از قارچی فرصت‌طلب و مهاجم است که با رشدی سریع در افرادی که مکانیسم دفاعی بدن آنها به هر دلیل مختل شده باشد، ایجاد می‌شود.

وی بیان کرد: این بیماری از رده قارچ‌های "موکور" به وجود می‌آید و در طبیعت، بر روی شیرینی، فضولات و مواد گیاهی و آلی در حال فساد حضور دارد که ذرات آن در هوا پراکنده است و از طریق تنفس و یا پوست می‌تواند وارد بدن فرد شود، اما به صورت معمول بیماری‌زا نیست.

وی تاکید کرد: عامل بیماری قارچ سیاه، نوعی قارچ فرصت طلب است، که اگر شرایط را مستعد ببیند و از جمله در افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده، بدخیمی‌های مانند لوسمی و لنفوم، سوختگی شدید و ضعف سیستم ایمنی، بسته به محل مورد آسیب بیماری از جمله ریه، پوست، بینی، دستگاه گوارش و یا ارگانهای مختلف بیماری شرایط مختلفی را بروز می‌دهد.

دکتر ناصری بیان کرد: معمولا قارچ عروق خونی را مورد تهاجم قرار می‌دهد و منجر به آمبولی و نکروز بافت ها می‌شود. بیماری اشکال بالینی متفاوتی دارد از جمله فرم سینوزید، دیابت کنترل نشده، عفونت از مخاط یا تیغه میانی بینی و یا سینوس های اطراف بینی حلق و یا کام شروع می‌شود.

به گفته وی، این بیماری با تشخیص پزشک معالج و با کنترل بیماری زمینه ای، برداشت بافت‌های درگیر و درمان دارویی مناسب می‌تواند کنترل و درمان شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: این بیماری قبل از بروز کرونا هم وجود داشته است اما در بیماران کرونایی بدحال به دلیل مصرف بالای داروهای استروئیدی یا کورتن و ضعف سیستم ایمنی، زمینه بروز بیشتری می یابد، اما اینطور نیست که همه افرادی که داروی استروئید مصرف می‌کنند، به این بیماری مبتلا شوند.

تاکنون ۲۰ بیمار مبتلا به قارچ سیاه در بیمارستان‌های امام رضا (ع) و قائم (عج) مشهد مشاهده شده است.

مبتلایان به ویروس کرونا در مشهد و استان خراسان رضوی در پنجمین موج طغیان ویروس همه‌گیر به طور نگران‌کننده‌ای افزایش یافت.

تکمیل شدن ظرفیت بیمارستانها، کمبود دارو و سرم و افزایش بیماران کرونایی غیر بومی در مشهد از چالشهای پیش رو در استان خراسان رضوی به شمار می‌رود.

هم اکنون ۲۷ شهرستان خراسان رضوی در وضعیت قرمز، پنج شهرستان در وضعیت نارنجی و یک شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

براساس آخرین آمار رسمی تاکنون چهار میلیون و ۸۹۵ هزار و ۴۴۸ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۶۱۴ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۱۰۵ هزار و ۹۰۱ نفر رسیده است.

همچنین تاکنون چهار میلیون و ۱۱۷ هزار و ۹۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان ها ترخیص شده‌اند.

"پاندمی کرونا" در سطح جهان ۲۱۵ میلیون و ۶۵۳ هزار و ۵۴ نفر را بیمار کرده و جان چهار میلیون و ۴۹۱ هزار و ۸۳۹ نفر را گرفته است.

۱۹۲ میلیون و ۸۴۴ هزار و ۸۹۸ نفر از افراد مبتلا به ویروس کرونا هم تاکنون در سطح جهان درمان شده‌اند.

آمریکا در این میان با ۳۹ میلیون و ۳۴۲ هزار و ۱۵۳ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ و همچنین ۶۵۱ هزار و ۹۵۶ قربانی ویروس کرونا، بیشترین آمار ابتلا و تلفات ناشی از پاندمی کرونا را در جهان به خود اختصاص داده است.

پس از آمریکا کشورهای هند، برزیل و روسیه بیشترین شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا را دارند.

ایران بر اساس آخرین آمارهای رسمی جایگاه دهم را در جدول بیشترین جمعیت مبتلایان به کرونا در میان کشورهای جهان دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین