کد خبر: ۷۲۴۲
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۸۴ - ۱۰:۱۷
مفتی جدید سوریه:

شبح جنگ مذهبی باید نابود شود

آفتاب‌‌نیوز : "بشار اسد" رييس جمهوري سوريه روز شنبه در حكمي، دكتر "احمد بدرالدين حسون" را به عنوان مفتي اعظم سوريه منصوب كرد.

شيح حسون در نخستين مصاحبه‌ي خود پس از برگزيده شدن به عنوان مفتي اعظم افزود: "عده‌اي مي‌كوشند، دين را از مضامين صلح، امنيت و خيرخواهي براي بشر دور و به ابزاري براي جنگ و كشتار و خون ريزي بدل سازند". ما، اينها را سرزنش مي‌كنيم.

مفتي اعظم سوريه، از پوشاندن جامه‌ي خشونت بر پيكره‌ي دين ابراز انزجار كرد و آن را "خطرناكترين چالش فراروي بشريت در عصر حاضر" ناميد.

شيخ حسون گفت: "از خداوند مسالت مي‌جويم، ما را موفق بدارد، با همياري علماي دين مبين اسلام و پيروان ديگر اديان آسماني، مفهوم "خشونت گرايي به عنوان اداي تكليف ديني" را از قاموس فرهنگ جامعه‌ي اسلامي بزداييم".

وي خاطرنشان ساخت: تقريب ميان مذاهب اسلامي را در اولويت قرار خواهم داد تا در وهله‌ي نخست، زمينه براي گفت وگو ميان مسلمانان و سپس با ديگر اديان آسماني فراهم شود تا انگيزه‌هاي ساختگي تعارض و درگيري ميان پيروان اديان الهي زايل شود.

مفتي جديد سوريه ابراز اميدواري كرد كه شبح جنگ فرقه‌يي و مذهبي با تكيه امت اسلامي بر وحدت، نابود شود و بار ديگر مسلمانان، پيام آوران صلح، خير خواهي و ترقي براي ملل جهان باشند، در عين حال مقتدرانه از حقوق خود دفاع كنند.

احمد حسون همچنين گفت كه اميدوار است، در پرتو همكاري با روحانيون ساير كشورهاي اسلامي و رايزني با رهبران ديني ديگر اديان آسماني، بتوان راهكاري براي برقراري صلح براي همه ملتهاي دنيا ارايه كرد.

وي، علماي مسلمان را از صدور فتوا به شكل فردي برحذر داشت و آنان را به همگرايي براي دادن فتواهاي دسته جمعي فراخواند و گفت: اين، اولين گام عملي به سوي وحدت اسلامي خواهد بود.

اين روحاني برجسته سوري، از علماي جهان اسلام خواست، مساله‌ي برخورد ميان اديان و تمدنها را جدي گيرند و با برقراري ارتباط و گفت وگو با پيروان ديگر اديان الهي، آتش جنگ را از خرمن حيات بشري دور سازند، چرا كه دين، راهي به سوي رفاه و ترقي جامعه بشري است .

 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین