کد خبر: ۷۲۴۴۵۲
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۴

بررسی قُله پیک پنجم کرونا در استان‌ها / واکسیناسیون کافی نباشد، پیک ششم دور از انتظار نیست

یک اپیدمیولوژیست ضمن تشریح وضعیت بیماری کرونا در کشور، با تاکید بر اینکه فعلا نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از وضعیت بیماری در روزهای آتی داشت، در عین حال بروز پیک ششم کرونا را دور از انتظار ندانست و گفت: تنها کار مهم در این میان انجام سریع و گسترده واکسیناسیون است.
بررسی قُله پیک پنجم کرونا در استان‌ها / واکسیناسیون کافی نباشد، پیک ششم دور از انتظار نیست
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر مسعود یونسیان با اشاره به اینکه فعلا نمی‌توان پیش‌بینی درستی از شرایط کرونا در ایران داشت، گفت: اگرچه اکثر استان‌ها در حال تجربه روند کاهشی هستند اما هنوز زمان لازم است تا ببینیم اتفاقاتی که در تعطیلات ۶ روزه، تجمعات ماه محرم، مسافرت‌ها و... افتاد چه تاثیری بر روند بستری و ابتلا گذاشته است؛ بنابراین فعلا نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی داشت. متاسفانه در برخی استان‌هایی که طی ۲ هفته اخیر روند بستری جدیدشان نزولی شده بود، شواهدی از افزایش مراجعات سرپایی به علت کووید۱۹ مشاهده شده و امیدوارم که این روند گذرا بوده و شاهد اوج گیری مجدد بیماری در این استان‌ها نباشیم.

وی افزود: با توجه به اینکه تغییر تعداد مرگ و میر کرونا نسبت به بستری‌ها با تاخیر همراه است انتظار دارم تعداد مرگ و میر در روزهای آتی کاهش یابد زیرا تعداد بستری‌ها در روزهای اخیر بویژه ۱۰ روز گذشته در اکثر استان‌ها کمتر شده است و بر این اساس مرگ و میر کلی کشور به شکل موقت کاهش می‌یابد. هرچند، اگر افزایش مراجعات سرپایی که در ابتدا به آن اشاره کردم ادامه داشته باشد، طی هفته‌های آتی، بستری در بیمارستان و تعداد مرگ روزانه نیز ممکن است مجددا اوج بگیرد.

این اپیدمیولوژیست درباره قله پیک پنجم کرونا، اظهار کرد: هنوز قضاوت در مورد این موضوع زود است. درحال پایین آمدن از قله هستیم اما همانگونه که پیش‌تر گفتم، ممکن است مجددا با یک سیر افزایشی روبرو شویم. از طرفی همه استان‌ها شرایط یکسانی ندارند، در استان‌های نوار شمالی (اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان) و جنوبی (بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان) و نیز استان‌های تهران، قم، البرز، سمنان و یزد به نظر می‌رسد به قله رسیده باشیم اما درمورد استان‌های غربی، شمال غربی و برخی استان‌های پراکنده در مرکز کشور هنوز به قله پیک پنجم نرسیدیم.

او تاکید کرد: در مجموع اگر بخواهیم روند کشوری را تحلیل کنیم می‌توانیم بگوییم به قله پیک رسیده‌ایم ولی فعلا نمی‌توان درمورد اینکه قله را رد کردیم یا روند به شکل افقی طی خواهد شد، یا حتی مجددا صعودی خواهد شد صحبت کرد و باید تا آخر یکی دو هفته صبر کنیم تا بتوانیم قضاوت کنیم.

وی درباره خطر ورود جهش لامبدا به کشور، تاکید کرد: در این مورد داده خاصی نداریم و نمی‌دانیم چند مورد توالی‌یابی ژنتیکی از ویروس در کل کشور انجام می‌شود، نتیجه آن‌ها چیست و صرفاً باید حدس و گمان زد. دوستانی که توالی‌یابی انجام می‌دهند باید نتایج را در اختیار کارشناسان قرار دهند تا بتوان نظر داد ولی متاسفانه ما هیچ داده‌ای در این زمینه دریافت نمی‌کنیم. باید اطلاعات شفاف در اختیار متخصصین قرار گیرد تا بتوانند اظهارنظر کنند. اطلاعات را یک عده در دست دارند و از عده‌ی دیگری خواسته می‌شود پیش‌بینی انجام دهند.

وی درباره احتمال بروز پیک ششم کرونا، اظهار کرد: اگر به اندازه کافی واکسیناسیون انجام نشود این امر که پیک ششم با همین واریانت دلتا یا با واریانت جدیدی مانند لامبدا رخ دهد دور از انتظار نیست. تنها کار مهم در این میان انجام سریع و گسترده واکسیناسیون است. فواصل بین دو پیک کرونا عدد مشخصی ندارد زیرا وابسته به شرایط و متغیرهای متعدد است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین