کد خبر: ۷۲۴۴۶۳
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۱

معامله‌گران ارز بخوانند / پیام‌های جدید از پاستور و سلیمانیه

دلار ۲۸ هزار تومانی روز گذشته وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد. ریزش قیمت دلار ظرف دو روز حالا این سوال را ایجاد کرده که آیا روند بازار نزولی است و دولت رئیسی واقعا توان کاهش قیمت ارز را دارد و یا بازار هیجانی عمل کرده و قیمت‌ها بر می‌گردد؟
معامله‌گران ارز بخوانند / پیام‌های جدید از پاستور و سلیمانیه
آفتاب‌‌نیوز :

دیروز هشتم شهریور قیمت دلار در بازار آزاد به ۲۶ هزار و ۹۰۰ تومان هم رسید. اگرچه کمی بعد دوباره وارد کانال ۲۷ هزار تومان شد. اما برخی از تحلیلگران معتقدند که همین نوسان هم به معنای سیگنال کاهش قیمت ارز است. حجم عرضه دلار بالاست اما خریداری وجود ندارد. این یعنی معامله‌گران دلار، منتظر قیمت‌های پایین‌تر هستند.

آیا کاهش قیمت دلار ادامه دارد؟
دو سیگنال داخلی و خارجی می‌گوید روند بازار ارز باید نزولی باشد. اول اینکه رئیس جمهور در جلسه ستاد اقتصادی، تیم اقتصادی دولت را مکلف کرد که درخصوص کنترل بازار ارز و نرخ تورم، اقدامات فوری و سازمان‌یافته انجام دهد.

برخی از کارشناسان این دستور رئیسی را مقدمه ارزپاشی در بازار ارز می‌دانند و می‌گویند دولت از طریق عرضه ارز به بازار سعی در کاهش قیمت دلار دارد و موفق هم شده است. چون قیمت دلار روز گذشته کاهش محسوس داشت.

اما برخی معتقدند که تزریق ارز به بازار امری موقتی است و دولت نمی‌تواند با این کار قیمت دلار را پایین بیاورد و اگر هم بتواند مقطعی است و دوباره نرخ‌ها مسیر صعودی را طی می‌کند.

سیگنال دیگر هم سیگنال مذاکرات بغداد است که گفته می‌شود عراق در حال میانجی‌گری برای حل تنش ایران و عربستان است و اگر این تنش حل شود، احتمالا مذاکرات برجام سرعت می‌گیرد. این یعنی انتظار کاهش قیمت دلار که این مساله هم تاثیر خود را بر بازار گذاشت.

دلار وارد کانال ۲۵ تومان می‌شود؟

در نهایت قیمت دلار هشتم شهریور وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد. اما چندان دوام نداشت. این مساله به دو دلیل می‌تواند رخ بدهد. اول اینکه مردم انتظار ندارند قیمت دلار افت قابل توجهی داشته باشد و ارز خود را به بازار عرضه نکرده‌اند.

دلیل دوم این است که دلالان دلار منتظر ریزش بیشتر قیمتند و از دلار ۲۶ هزار و ۹۰۰ تومانی استقبال نکردند. حجم عرضه دلار در بازار آزاد زیاد شد اما خریداری وجود نداشت و بازار ریزش بیشتری را تجربه نکرد.

از طرف دیگر نرخ دلار سلیمانیه هم تغییراتی داشته. نرخ دلار سلیمانیه همیشه بالاتر از نرخ تهران است اما حالا نرخ دلار در سلیمانیه به زیر دلار تهران رسیده است. این هم سیگنال دیگری است که به دلالان می‌گوید هنوز وقت خرید ارز جدید نیست و احتمال ریزش بیشتر قیمت ارز وجود دارد.

مساله این است که از یک طرف از دولت و مذاکرات سیگنال مثبت شنیده می‌شود اما از طرف دیگر نگاه مردم این است که کاهش قیمت ارز موقتی است.

معامله‌گران بازار می‌گویند بازار در محدوده قیمت فعلی می‌ماند و آنها فعلا ترجیح می‌دهند تماشاگر بازار باشند و نه ارزی بخرند و نه بفروشند. اما احتمالا اگر امروز و یا در روزهای آینده نرخ دلار در بازار آزاد به زیر ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان برسد، سرعت فروش دلار در بازار بیشتر می‌شود. آن زمان ممکن است باز هم قیمت دلار کاهش بیشتر را تجربه کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین