کد خبر: ۷۲۴۶۹۶
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۷
تبلیغات

بررسی مراحل راه اندازی سرور مجازی

اگر از دسته افرادی هستید که در حال حاضر از سرویس هاست اشتراکی یا (Shared Hosting) استفاده می‌کنید و از محدودیت‌های این سرویس خسته شده‌اید یا نیاز به افزایش پهنای باند دارید و از طرفی هزینه‌های خرید سرور فیزیکی را ندارید، بهترین راه منتقل شدن به سرور‌های مجازی اختصاصی یا همان VPS‌ها است.
بررسی مراحل راه اندازی سرور مجازی
آفتاب‌‌نیوز :

انتقال از سرویس هاست اشتراکی به سرور‌های مجازی اختصاصی راهی بسیار ساده است و تنها چالشی که در پیش دارید یاد گرفتن راه اندازی VPS است. البته اگر قبلا با دستورالعمل‌های این نوع سرور‌ها آشنایی داشته باشید کار شما به مراتب آسان‌تر می‌شود. با ما همراه باشید تا در ادامه مراحل راه اندازی یک سرور اختصاصی مجازی را به شما توضیح دهیم.

مراحل راه اندازی یک سرور مجازی اختصاصی به چه شکلی است؟

اگر بخواهیم مراحل ساخت یک سرور مجازی اختصاصی (VPS) را در اختیار شما قرار دهیم باید به مراحل زیر اشاره نماییم:

  • ورود به VPS از طریق SSH
  • به روز رسانی سرور VPS
  • ساخت پروفایل و نام کاربری جدید و مشخص کردن حدود اختیارات آن
  • فعال سازی اخذ تاییدیه
  • راه اندازی و استفاده از دیواره آتش برای سرور اختصاصی مجازی

البته نیاز است که قبل از ارائه توضیحات در رابطه با مراحل ایجاد سرور مجازی اختصاصی، دلایل نیاز به پیکربندی این نوع سرویس‌های هاستینگ و میزبانی بپردازیم.

علت نیاز به پیکر بندی سرویس VPS یا سرویس مجازی اختصاصی چیست؟

اگر توجه کرده باشید، بعد از ثبت نام و خریداری سرویس‌های مختلف، تمامی ابزار‌هایی که نیاز دارید از جانب سرویس دهنده هاستینگ به صورت شسته و رفته در اختیار شما قرار خواهد گرفت. برای این که بیشتر با موضوع آشنا شوید باید به سرویس‌های میزبانی اشتراکی اشاره کنیم که بلافاصله بعد از خریداری و وارد شدن به اکانت خود با یک پنل مرتب و چیدمان شده برای حساب کاربری که ایجاد کرده اید مواجه خواهید شد.

بررسی مراحل راه اندازی سرور مجازی

پنل‌های کاربری که به این صورت در صفحه کاربری قرار می‌گیرند به منظور دسترسی آسان و ساده‌تر استفاده کنندگان به قابلیت‌های سرور طراحی شده اند. اما به دلیل اینکه در سرویس‌های اشتراکی، منابع در اختیار چند کاربر قرار می‌گیرد، دسترسی‌ها بسیار محدود هستند.

اما در سرویس هاستینگ مجازی اختصاصی شما به تمامی منابع و محیط سرور دسترسی دارید. معمولا نیز سرویس دهنده تنها از نرم افزار‌های پایه برای راه اندازی اولیه محیط استفاده خواهند کرد و به این ترتیب باید موارد دیگری نیز برای شروع فعالیت خود در VPS را آموزش دیده باشید.

مراحلی که برای آماده سازی سرور VPS نیاز است شامل موارد زیر هستند:

  • باید برای زمان شروع فعالیت خود و استفاده از VPS تصمیم گیری نموده باشید.
  • یادگیری صدور دستورات در محیط سرور و چگونگی اتصال به VPS
  • یادگیری نصب و تعامل با انواع نرم افزار‌های مورد نیاز
  • نحوه پیکربندی حساب کاربری خود و حساب‌های کاربری جدید
  • نحوه بکارگیری و استفاده از دیواره آتش

نحوه تعامل با محیط VPS به چه صورت است؟

در محیط VPS می‌بایست از دستورات command line استفاده نمایید و خبری از برنامه‌های جانبی دارای رابط کاربری زیبا و مدرن نیست. همین موضوع ممکن است در ابتدا شما را با کمی سختی مواجه نماید. اما بهتر است به دلیل ارزشمند بودن مزیت‌های این روش از هاستینگ و میزبانی، هرچه زود‌تر به این نوع از کد زنی عادت نمایید. مشکلی هم از بابت نا آشنایی با دستورات VPS نداشته باشید چرا که با یک جستجوی ساده در سایت‌های مختلف می‌توانید با این دستورات آشنا شوید.

البته امکان استفاده از رابط‌های کاربری و پنل‌های ارتباطی از پیش ساخته شده‌ای نیز وجود دارد که ما پیشنهاد نمی‌کنیم. چرا که استفاده از کد نویسی و command line می‌تواند بدون محدودیت اختیارات و دسترسی‌های شما به منابع سرور را پوشش دهد.

البته شما با مراجعه به بخش اجاره سالیانه سرویس‌های اشتراکی مجازی vps می‌توانید اطلاعات کامل تری در خصوص هزینه‌های سرویس‌های اشتراکی به دست آورید.

بررسی مراحل راه اندازی سرور مجازی

نحوه راه‌اندازی VPS از طریق SSH

باید بدانید که برای بازدید و مراجعه به یک سایت راه‌های دیگری به غیر از استفاده از مرورگر نیز وجود دارد. اگر بخواهیم مثالی در این رابطه بزنیم باید بگویم که می‌توانید از پروتکل انتقال فایل استفاده نمایید. با استفاده از این پروتکل می‌توانید فایل‌های خود را بر روی سرور آپلود یا ویرایش نمایید.

این پروتکل می‌تواند کار شما را راحت‌تر نماید، اما برای اینکه دستورات را نیز بتوانید انتقال دهید نیاز است تا از پروتکل پوسته امن یا SSH استفاده نمایید. بعد از خریداری و ثبت نام شما، میزبان می‌بایست اطلاعات مختلفی مانند آدرس IP، نام کاربری و رمز عبور root حساب کاربری تان را در اختیار شما قرار دهد.

حساب کاربری root حساب کاربری است که اختیارات و دسترسی کامل و بدون محدودیتی را در اختیار دارد و می‌توان گفت که یک administrator است. بعد از شروع استفاده از VPS و وارد حساب کاربری root شدن، در صورتی که پیکر بندی و سیستم عامل VPS شما مبتنی بر یونیکس است می‌توانید با استفاده از command line شروع به دسترسی به سرور خود نمایید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین