کد خبر: ۷۲۴۸۵۴
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۸

میکیس تئودوراکیس درگذشت

«میکیس تئودوراکیس» آهنگساز برحسته یونانی که ساخت بیش از هزار قطعه موسیقی از جمله موسیقی فیلم‌های «زوربای یونانی» و «حکومت نظامی» را در کارنامه خود داشت، در سن ۹۶سالگی درگذشت.
میکیس تئودوراکیس درگذشت
آفتاب‌‌نیوز :

این آهنگساز و فعال سیاسی در خانه‌اش در مرکز آتن و پس از بستری شدن‌های متعدد در بیمارستان به دلیل مشکلات قلبی از دنیا رفت.

«لینا مندونی» وزیر فرهنگ یونان در صفحه توئیتر خود با اعلام درگذشت «میکیس تئودوراکیس» نوشت: «امروز بخشی از روح سرزمین یونان را از دست دادیم. او یک معلم، روشنگر و یک چپ‌گرای رادیکال بود، تنها کسی که موجب شد همه یونان شاعر شوند».

«تئودوراکیس» که مشهورترین آهنگساز یونانی و نمادی از مقاومت یونان محسوب می‌شود، در ۲۹ ژوئن ۱۹۲۵ در جزیره کیوس در دریای اژه در خانواده‌ای کرت‌تبار متولد شد و حرفه خود را از ۱۷ سالگی شروع کرد. او در طول دوران فعالیت هنری خود مجموعه‌ای بسیار متنوع از آثار، از سمفونی‌های اندهبار گرفته تا آهنگ‌های محبوب تلویزیونی را خلق کرد.

این هنرمند در زمان اشغال کشورش توسط نازی‌ها، به کمونیست‌ها پیوست و در سال ۱۹۴۳ هنگامی که فقط ۱۸ ساله بود دستگیر شد و تحت شکنجه قرار گرفت. او همچنین تحت تعقیب دیکتاتوری کلنل‌ها قرار گرفت که از سال ۱۹۶۷ شروع شد؛ آن‌ها او را مجبور به تبعید و موسیقی‌اش را غیرقانونی اعلام کرده بودند.

«تئودوراکیس» ساخت موسیقی فیلم را از سال ۱۹۵۳ آغاز کرد و برای فیلم‌هایی چون «زوربای یونانی» (۱۹۶۴) ساخته «مایکل کاکویانیس»، «حکومت نظامی» (۱۹۷۲) و «زد» (۱۹۶۹) به کارگردانی «کوستا گاوراس» و «سرپیکو» (۱۹۷۳) ساخته معروف «سیدنی لومت» موسیقی ساخته‌ است.

در کارنامه پربار این آهنگساز برجسته می‌توان به ساخت موسیقی فیلم، سمفونی، اُپرا، موسیقی تئاتر و موسیقی مجلسی اشاره کرد.

«تئودوراکیس» در جریان بحران مالی یونان در سال ۲۰۱۰ از جمله افرادی بود که به خیابان آمد تا اعتراض خود را به سیاست‌های ریاضتی نشان دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین