کد خبر: ۷۲۵۰۹۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۶

طالبان یک منطقه در پنجشیر را تصرف کرد

گزارش‌ها از پنجشیر حاکیست که نیروهای طالبان در بخش‌های از این ولایت وارد شده و شهرستان "عنابه" این ولایت را به تصرف خود در آورده‌اند.
طالبان یک منطقه در پنجشیر را تصرف کرد
آفتاب‌‌نیوز :

بیمارستان ایتالیایی "امرجنسی" در کابل اعلام کرده که شب گذشته جنگجویان طالبان به سمت دره پنجشیر پیش‌روی کرده و به روستای عنابه رسیده‌اند که یک مرکز درمانی و زایشگاه این نهاد در آنجاست.

این بیمارستان در صفحه توییترش نوشته که جنگ در پنجشیر موجب اخلال در فعالیت آن نشده و گفته که شماری زخمی به مرکز آن در عنابه برده شده است.

"امرجنسی" نوشته که در روزهای اخیر مردم از روستاهای خود فرار کرده‌اند و تایید کرده که در چند روز گذشته خطوط ارتباطی در این ولایت مختل بوده است.

پنجشیر آخرین نقطه‌ای است که هنوز تحت تصرف نیروهای طالبان در نیامده و درگیری‌های شدیدی میان جنگجویان طالبان و نیروهای موسوم به جبهه مقاومت در این منطقه همچنان در جریان است.

یکی از اعضای طالبان به خبرگزاری رویترز گفته است که این منطقه به تصرف نیروهای این گروه در آمده اما نیروهای مقاومت در دره پنجشیر این موضوع را رد کرده‌اند.

امرالله صالح، معاون رئیس جمهور سابق افغانستان و یکی از رهبران مقاومت شب گذشته خبرهای مربوط به فرار خود از پنجشیر را رد کرد اما در عین حال گفت که وضعیت "سخت" است.

آقای صالح در این ویدیو می‌گوید: وضعیت دشوار است و تروریست‌ها به ما حمله کرده اند و ما مقاومت می‌کنیم. شکی نیست که ما در شرایط سختی قرار داریم. ما تحت حمله طالبان هستیم. آنها تلفاتی داشته اند، ما هم تلفاتی داشته ایم. دیروز در مراسم تشییع جنازه برادران کشته شده ام که در این دفاع مقدس از افغانستان جان خود را از دست دادند، شرکت کردم. ما تسلیم نمی‌شویم، ما برای افغانستان ایستاده ایم."

براساس گزارش‌ها جنگ در پنجشیر تاکنون صدها کشته بر جای گذاشته است.

شب گذشته در کابل و چند شهر دیگر در اثر تیراندازی‌های هوایی و جشن نیروهای طالبان چندین نفر کشته و زخمی شدند.

دره پنجشیر در شمال کابل یکی از کوچکترین ولایت‌های افغانستان است که و تا به امروز تنها ولایتی بوده که به دست طالبان سقوط نکرده است.

گفته می‌شود نیروهای ضد طالبان در این دره بین ۱۵۰ هزار تا ۲۰۰ هزار نفر هستند که در پشت کوههای این منطقه پنهان شده‌اند.

نیروهای جبهه مقاومت که شامل نیروهای سابق امنیتی افغان و شبه‌نظامیان محلی می‌شوند به رهبری احمد مسعود فعالیت می‌کنند. پدر وی احمدشاه مسعود در دهه ۱۹۸۰ با نیروهای شوروی جنگیده بود و پس از نیز در دهه ۱۹۹۰ با طالبان مبارزه کرده بود.

امرالله صالح، معاون رئیس جمهور سابق در ویدیویی که شب گذشته به بی‌بی‌سی فرستاده گفت، صبح جمعه سوم سپتامبر، هنوز در پنجشیر است و شایعات فرار او از پنجشیر "بی‌اساس" است.

علی نظری، سخنگوی جبهه مقاومت ملی به بی بی سی گفته است که موفق شده‌اند طالبان را به عقب برانند.
نظری گفته است که "بیش از صد نفر از نیروهای طالبان در دام افتاده‌اند و مهمات آنها تمام شده و در حال مذاکره برای تسلیم شدن هستند".

از سوی دیگر مقامات ارشد طالبان ادعا می‌کنند که در منطقه پیروز شده‌اند و یکی از فرماندهان آنان به خبرگزاری رویترز گفته است: "به لطف خداوند متعال، ما کنترل کل افغانستان را در دست داریم و اغتشاشگران شکست خورده‌اند و پنجشیر اکنون تحت فرمان ما است".

در صورت صحت داشتن تسخیر پنجشیر از سوی طالبان، تمام افغانستان تحت کنترل این گروه درآمده و انتظار می‌رود در روزهای آینده دولت جدید معرفی شود.

جبهه مقاومت پنجشیر: نیروهای طالبان براثر ریزش کوه در محاصره قرار گرفته‌اند

فهیم دشتی، از سخنگویان جنبش مقاومت در پنجشیر می‌گوید: به دلیل "انفجار کوه" از عقب افراد طالبان در منطقه دشت ریوت تحت محاصره قرار گرفته و تمام وسایط و تجهیزات‌شان به جا مانده است.

او افزوده که "درگیری شدید در ساحه ادامه دارد. گذرگاه خاواک نیز قطع شده و هزاران تروریست در پریان محاصره شده اند."

طالبان در این مورد اظهار نظری نکرده است.

علی نظری، سخنگوی جبهه مقاومت ملی به بی بی سی گفته است که موفق شده‌اند طالبان را به عقب برانند.

آقای نظری گفته است که "بیش از صد نفر از نیروهای طالبان در دام افتاده‌اند و مهمات آنها تمام شده و در حال مذاکره برای تسلیم شدن هستند".

از سوی دیگر مقامات ارشد طالبان ادعا می‌کنند که در منطقه پیروز شده‌اند و یکی از فرماندهان آنان به خبرگزاری رویترز گفته است: "به لطف خداوند متعال، ما کنترل کل افغانستان را در دست داریم و اغتشاشگران شکست خورده‌اند و پنجشیر اکنون تحت فرمان ما است".

دره پنجشیر کجاست؟

پنجشیر، در فاصله کوتاهی با شمال کابل، پایگاه جبهه مقاومت ملی و گروه چند قومی است که از شبه نظامیان و اعضای سابق نیروهای امنیتی افغانستان تشکیل شده است.

پنجشیر از کوچک‌ترین ولایت‌های افغانستان است، جمعیتی بین ۱۵۰،۰۰۰ تا ۲۰۰،۰۰۰ نفر در آن زندگی می‌کنند، دره‌‌هایی پنهان در پشت قله‌های کوه که ارتفاع ۹،۸۰۰ فوت (۳۰۰۰ متر) بالاتر از رودخانه پنجشیر دارد.

احمد مسعود، فرزند احمد شاه مسعود و شماری از فرماندهان پیشین محلی و ارتش افغانستان جبهه‌ای موسوم به "جبهه مقاومت ملی" علیه طالبان را تشکیل داده اند.

در سالهای آرام، مردم به سمت این دره برای تفریح می‌رفتند، که چشم اندازهای خیره کننده دارد و منطقه‌ای امن بود.

این ولایت محل زندگی طیف وسیعی از مردم است که بیشترین گروه آن تاجیک‌تبار هستند. ساکنان این دره به دلیل مبارزه با بیگانگان به شجاعت شهرت دارند.

دره پنجشیر - از لحاظ تاریخی به خاطر جواهرات و معادن خود مشهور بود - در سال‌های اخیر از سرمایه گذاری بهره مند بوده است. در دو دهه گذشته، در آنجا سدهای برق آبی و بادی، جاده‌ها و برج رادیویی ساخته شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
0
1
حتما طالبان سقوط فرصت کوتاه رسیدن مثال عراق وسوریه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین