کد خبر: ۷۲۵۱۲۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۲
محور گفت‌ وگوها منافع ملت ایران خواهد بود و از آن یک قدم عقب‌ نمی‌نشینیم

رئیسی: تولید داخلی واکسن نمی‌توانست نیاز کشور را تامین کند/ اعتماد مردم آسیب دیده

رئیس جمهور با اعلام اینکه تولید داخلی واکسن نمی‌توانست نیاز کشور را تامین کند ، تاکید کرد که برآوردمان این بود که برای مصرف داخلی نیازمند ۱۰۰ میلیون دوز واکسن هستیم. امروز ۴۰ میلیون دوز به صورت قطعی انجام شده است.
رئیسی: تولید داخلی واکسن نمی‌توانست نیاز کشور را تامین کند/ اعتماد مردم آسیب دیده
آفتاب‌‌نیوز :

رییس جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر بازسازی اعتماد آسیب‌دیده مردم گفت: راه بازسازی اعتماد مردم، صادق الوعد بودن است و مردم باید صداقت دولت را احساس کنند.

سید ابراهیم رییسی شامگاه شنبه در نخستین گفت‌ وگوی زنده تلویزیونی با مردم ابراز امیدواری کرد که در این نشست نکات مورد دغدغه آنان در سخنانش وجود داشته باشد و بتواند پاسخ لازم را ارائه کند.

رییس جمهوری درباره موضوع اول کشور یعنی کرونا، اظهار کرد: از عزیزانی که در مراکز درمانی مجاهدت و تلاش می‌کنند صمیمانه تشکر می‌کنم. از برادران و خواهران بسیجی و مردمی که به کمک کادر درمانی از سراسر کشور آمده‌اند قدردانی می‌کنم و به خانواده‌های مصیبت دیده بابت از دست دادن عزیزانشان عرض تسلیت و تعزیت و از خداوند متعال برای همه بیماران طلب سلامتی و عافیت دارم.

وی افزود: از آغاز کار در دولت، مسأله بیماری کرونا از اولویت‌های دولت بود که حتماً برای آن باید راهکاری اندیشید که بتواند مشکلات را کاملا خوب ببیند و جواب دقیقی بیابد. یعنی به یک راهکار انقلابی همراه با عقلانیت نیاز داشت. در بخش تولید داخلی واکسن، کار بسیار خوبی توسط دانشمندان ما در موسسات انجام شد که از آنها نیز قدردانی می‌کنیم و برنامه ما حمایت از تولید داخلی بود.

رییس دولت سیزدهم خاطرنشان کرد:‌ اما طبق محاسبه، تولید داخلی نمی‌توانست نیاز جامعه را کفایت کند؛ از این رو برآورد کردیم برای اینکه گام دقیق برداریم، حتماً به ۱۰۰ میلیون دز واکسن نیازمندیم و در صحبت‌ها و مذاکرات هم با سران برخی کشورها، یکی از اولویت هایی که پیگیری می‌کردم مسأله تامین واکسن مورد نیاز بود که امروز ۴۰ میلیون دز واکسن به طور قطعی تامین شده است و اقداماتی انجام شد تا بتوانیم تا مرز ۱۰۰ میلیون دز واکسن از خارج کشور تامین کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به شتاب کار، واکسن ها زودتر از موعد وارد می‌شود؛ چون تعطیلی مشکلات زیادی برای مردم و کسب و کار آنان ایجاد کرده است.

رییسی گفت: برای بازگشایی مدارس و مراکز علمی و آموزشی نیازمند واکسینه شدن اکثر مردم هستیم. در برنامه دولت، واکسیناسیون عمومی را اعلام کردیم و این ضرورت دارد هم واکسن از خارج وارد و هم تولید داخلی را حمایت کنیم. این جزو برنامه دولت بود و این کار با قوت دنبال خواهد شد.

رییس‌جمهوری با قدردانی از آنانی که برای واکسینه کردن مردم سراسر کشور خدمت می‌کنند، گفت: مردم هم همکاری خوبی دارند اما این کار باید با شتاب بیشتری انجام شود. هر اقدامی مانند بازگشایی مدارس که یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها و دانش آموزان و کادر علمی و آموزشی، در گرو واکسینه شدن سریع تر است تا بگوییم مردم در حد قابل قبولی واکسینه شده‌اندو واکسینه شدن حداکثری نیز در گرو واردات واکسن خارجی است که باید آن را زودتر دنبال کنیم و فکر می‌کنم در مدت کوتاهی بشود این اقدام را انجام داد تا مردم احساس آرامش کنند.

وی اضافه کرد: برخی اقدامات باید مردم انجام دهند؛ مانند رعایت فاصله‌های اجتماعی که باید آن را جدی بگیرند؛ ارتباطات را تا حد ممکن در کوچه و بازار کاهش دهند و به حداقل ممکن برساند؛ دستورات بهداشتی را همه مردم تاکید داشته و ما هم در دولت به عنوان خدمتگزار مردم همه دغدغه‌های ما همین خواهد بود و اقدامات خوبی انجام شد که لازم بود اما کافی نیست و برای کفایت آن در مرور زمان باید اقدام کنیم.

رئیسی ادامه داد: تا آخر شهریور ۴۰ میلیون دز واکسن تامین می‌شود که تامین این موارد گفته شده با توجه به اقدامات انجام شده، قطعی است. وزارت خارجه، بسیج، وزارت بهداشت و بخش های دیگر برای تامین منابع ریالی و ارزی اولویت را واردات واکسن قرار دادیم و نسبت به کادر درمانی هم گفتم که مطالبات آنان بسرعت پرداخت شود و این جزو اولویت‌های دولت است؛ یعنی همه ابعاد کرونا اولویت دولت است.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه اعتماد آسیب دیده را باید بازسازی کنیم، اظهار کرد: راه آن صادق الوعد بودن است؛ یعنی اگر وعده‌ای دادیم در عمل به آن صداقت داشته باشیم و اگر مشکلی مانع تحقق آن وعده شد به مردم گفته شود که اقدام وپیگیری کردیم و اینجا مانع شد. صداقت را باید مردم احساس کنند. به همکاری مردم سخت امیدوارم.

** بیش از یک میلیون مسکن در سال نیازمندیم

رییسی با تاکید بر این موضوع که با فعل ماضی با مردم صحبت خواهیم کرد و به آنها درباره اقدامات انجام شده گزارش خواهیم داد، خاطرنشان کرد: وعده داده شده درباره ساخت مسکن باید عملی و اجرایی شود؛ زیرا ما بیش از یک میلیون مسکن در هر سال نیازمندیم.

وی افزود: البته قریب ۲ میلیون مسکن در سال نیازمندیم و کف را که بر اساس مطالعات قابل اجرا باشد، گفتیم. بر اساس قانونی که مجلس تصویب کرده، دولت مکلف است این کار را انجام بدهد و در این خصوص، هم قانون وجود دارد و هم پیش‌بینی‌های کارشناسی لازم انجام شده است. دولت در جاهایی خودش مسکن می سازد و جاهایی هم تسهیلات می دهد. به ویژه در بافت‌های فرسوده، دولت تسهیلات می دهد و مردم و انبوه‌سازان مسکن می سازند.

در حوزه مسکن روستایی، دولت مکلف شده قریب به ۲۰۰ هزار مسکن را بازسازی و مقاوم سازی کند که با مشارکت خود مردم انجام خواهد شود.

رییس‌جمهوری تاکید کرد: وقتی می گوییم مسکن ساخته شود، با مشارکت خود مردم این کار دنبال می شود و ان‌شاءالله در گزارش‌های بعدی، نتایج آن اعلام خواهد شد. وزیر مسکن هم شرایط را در رابطه با ساخت مسکن اعلام کردند. زمین که اصلی‌ترین موضوع است باید برای مسکن‌سازی آماده شود. مسکن یکی از موارد پیشتاز اقتصاد است که خیلی از کسب وکارها را فعال و خیلی از نیازها را رفع خواهد کرد. مسکن سازی جزو صنایع پیشران کشور است و اگر دنبال شود، خیلی از صنایع را فعال می‌کند.

رییسی با اشاره به وعده خود برای شروع ساخت مسکن در روزهای نخست دولتش، تصریح کرد: روز اول به وزیر محترم مسکن اعلام کردم که این موضوع را در دستور کار قرار دهید و شرط ما برای این مسؤولیت هم این بود. وزیر مسکن با حساسیت و قدرت این موضوع را دنبال می کند و باید بیش از میزان اعلام شده انجام شود؛ میزان اعلام شده میزانی است که ما فکر می کنیم می توان انجام داد. ساخت مسکن قانونی است و قانون باید اجرا شود.

** مدیران در همه سطوح باید پاسخ‌گو باشند

وی به وعده خود درباره مبارزه با فساد اشاره کرد و گفت: روز اول دولت به همه همکاران اعلام کردم که منافذ و بسترهای فساد را شناسایی کنند و این کار باید به صورت یک کار ویژه در دولت دنبال شود. قبل از شروع به کار رسمی دولت هم به دوستان و کارگروه‌هایی گفته بودم این کار را پیگیری کنند تا به عنوان یک منشور مبارزه با فساد در دولت مورد توجه قرار گیرد. ان‌شاءالله تا چند روز آینده، جزئیات این منشور به اطلاع تمام دولتمردان و نخبگان و مردم خواهد رسید.

رییس جمهوری با بیان اینکه مردم و نخبگان بهترین ناظران هستند، خاطرنشان کرد: ساز وکارهای مبارزه با فساد هم در دستورالعمل مربوطه اعلام می شود. وزیران و مسؤولان و مدیران این دولت، حس مبارزه با فساد دارند چون شرط ما در دولت، فسادستیزی برای همه مدیران در همه سطوح است. پاسخ دادن به مردم در مقابل دوربین و به مردم گزارش دادن فقط مربوط به رئیس‌جمهوری نیست بلکه باید مدیران ما در همه سطوح خود را پاسخ‌گو بدانند زیرا مردم عزیز باید در جریان امور قرار بگیرند.

** اعتماد آسیب‌دیده مردم باید بازسازی کنیم

رییسی افزود: یکی از چیزهایی که در این مدت آسیب دیده، اعتماد مردم است. باید اعتماد آسیب دیده مردم را بازسازی کنیم. راه بازسازی اعتماد مردم، آن است که صادق‌الوعد باشیم. همه دولتمردان باید صادق الوعد باشند و وعده ای که داده شده را با صداقت پیگیری کنند و اگر محقق نشد دلایل تحقق نیافتن آنرا برای مردم تبیین کنند و توضیح دهند. به تعبیر رهبر معظم انقلاب، اگر به هر دلیلی مثل مسائل فوری یا حوادث طبیعی، مانع برای تحقق وعده‌ها ایجاد شود باید به مردم گفته شود.

وی با بیان اینکه صداقت نکته‌ای است که حتماً این دولت باید نه در لفظ، بلکه باید در عمل نشان دهد، گفت: مردم باید احساس کنند که دولت با صداقت سخن می‌گوید. من در این رابطه، بعد از توکل به خدا به همکاری مردم سخت امیدوارم. معتقدم مردم، نخبگان و دانشگاهیان خودشان همکاری خواهند کرد. در این مدت هم، اندیشکده‌ها و دانشگاه‌ها و مراکز علمی فرهنگی و حوزوی زیادی، نامه ها و طومارهایی نوشتند و بدون داشتن هیچ درخواست مادی، برای همکاری با دولت اعلام آمادگی کردند.

رییس جمهوری به اعلام آمادگی مردم برای کمک به دولت در سفرهای استانی اخیر اشاره کرد و گفت: این روحیه مردم برای دولت پشتوانه بزرگی است. اعتماد مردم مهمترین پشتوانه است و دولتی که با پشتوانه مردم کارش را ادامه بدهد توفیق یارش خواهد بود. مردمی بودن، محوری است که همواره مورد توجه دولت و همه مسؤولان در کشور باید باشد. دولت، یک دولت مردمی است و مردم دولت را از خودشان می دانند. ارتباط با مردم ضرورت دارد. در تمام طول مدت فعالیت کاری، هر جا که من مسؤولیت داشتم و در هر شرایطی بودم، سعی کردم رابطه ام را با مردم قطع نکنم.

رییسی، پیگیری امور مردم حتی در مساجد و تا پاسی شب در طول دوران مسؤولیت در قوه قضائیه را یادآور شد و گفت: هیچ وقت از ارتباط با مردم ضرر نکردم. ممکن است ارتباط با مردم سختی داشته باشد و تحمل بخواهد اما آستانه تحمل را باید بالا برد. بعضی از مردم دغدغه دارند و ممکن است با یک لحن و ادبیات خاصی صحبت کنند اما ارتباط با مردم که امر پسندیده ای است، نباید قطع شود.

وی افزود: در این دو استانی که رفتم سعی کردم در بخشی از سفر، حتماً با مردم ارتباط داشته باشم. بخش هایی که امکان داشت را مورد بازدید قرار دادم تا مسؤولان و مدیران در همه سطوح بدانند که دولت سیزدهم یک مردمی است و آنها نیز باید با مردم ارتباط داشته باشند. فرمانداران، بخشداران و مدیران کل هم باید با مردم ارتباط داشته باشند و در دسترس مردم باشند تا در جریان مسائل مردم قرار گیرند و مردم راحت بتوانند حرفشان را بزنند. مسؤولان برای اینکه در جریان مسائل مردم قرار بگیرند باید با مردم ارتباط مستقیم داشته باشند.

رییس جمهوری تاکید کرد: در این دو استان، علاوه بر شهرها و حومه شهرها، از چند روستا بازدید کردم و از نزدیک در جریان مسائل آنها قرار گرفتم. در بعضی موارد، باید رفت و صحنه را دید. به طول مثال، برای بررسی مشکل آب استان سیستان و بلوچستان، از دشت سیستان و زاهدان و چابهار و کل استان دیدار و از منابع آب و وضع مردم بازدید کردم. شنیدن کی بود مانند دیدن؛ حتماً شنیدن درد دل مردم بسیار مهم است و در این استان‌ها ارتباطات مردمی داشتم و جوانان حرف دلشان را یا از نزدیک زدند و یا برای من نامه نوشتند.

رییسی به جمع آوری مشکلات استان‌ها قبل از بازدیدهای استانی اشاره کرد و گفت: مسائل استان را از قبل به من می گویند و بعد از مشاهدات میدانی، مسائل را با حضور مدیران استانی و مدیران مرکز بررسی می کنیم. راهکارها را وزیر باید اجرایی کند و وقتی کنار فرماندار و استاندار و مدیرکل آبفای منطقه در جلسات شورای اداری و جلسات دیگر نشست به راهکارهایی می رسند و بخشی از این راهکارها در استان و برخی در مرکز پیگیری می شود. در این سفرها، ما به یک سری راهکارهای کوتاه مدت رسیدیم که باید سریع اقدام شود تا مردم امیدوار شوند. یک سری راهکارهای میان‌مدت هم پیدا کردیم و یک سری راهکارهایی هم هست که زمان‌بر است و باید در مرکز دنبال ‌شود.

وی با بیان اینکه گفت‌ وگو با مردم برای این دولت موضوعیت دارد و ان‌شاءالله با قوت، این راه را دنبال می‌کنیم، گفت: یقین داریم در این کار برکت هست. گاهی خود مردم باتجربه هستند و راهکار می‌دهند و می گویند با مشکل مواجه هستیم و اگر این کار را بکنید مشکل ما حل می شود. چرا نباید از مردم، نخبگان و دانشگاهیان کمک بگیریم. ان‌شاءالله ارتباط با مردم و پیدا کردن راهکارها و اجرای آنها را در دولت سیزدهم پیگیری خواهیم کرد.

او افزود:‌ همه اینها زمینه‌ای است که ارتباط دولت را با نخبگان، مردم و طبقات مختلف برقرار می‌کند و بنا داریم که این راه، یعنی با مردم ارتباط گرفتن، از نزدیک در جریان مشکلات مردم قرار گرفتن و پیدا کردن راهکارها و اجرا کردن آن را دنبال کنیم.

رییسی گفت: به همین منظور بخشی را در نهاد ریاست جمهوری، پیگیر اجرای مصوبات سفرها کردیم و این گزارش که بعد از آمدن از سفر چه اتفاقی برای مردم آنجا افتاد را حتما باید ارائه دهیم. مردم عزیزمان در استان‌های سیستان و بلوچستان، خوزستان و استان‌های بعدی اگر توفیق سفر حاصل شد، بنا دارم که هم در مقدمه کار و هم در گزارش کار با مردم همراه باشم.

رییس دولت سیزدهم درباره مشکلات معیشتی و شاخصه‌های اقتصادی و همچنین برنامه اقتصادی و اقدامات قابل ملاحظه دولت در این زمینه گفت: روحیه گله‌گذاری ندارم. دولت‌ها وقتی شروع به کار می‌کنند اول می‌گویند چه چیزی تحویل گرفته‌ایم. می‌خواهم مردم و نخبگان را به عدد و رقم و شاخص‌هایی ارجاع بدهم که امروز همه صاحب‌نظران اقتصادی، اهل بازار می‌ دانند چه شرایط بسیار سختی است. عدد و رقم می‌گوید که دولت در چه شرایطی مسؤولیت را به عهده گرفت. اما با همه این مسائل، با عنایت خداوند متعال، مشارکت و کمک مردم به دولت احساس می‌کنم بدون تردید گشایش‌هایی خواهد بود.

** از حیث کالاهای اساسی در کشور مشکلی نداریم

وی افزود: یکی از مسائل و دغدغه‌های من، کالاهای اساسی بود. نمی‌شود نسبت به کالای اساسی و استراتژیک هیچگونه تاخیر روا داشت. نمی‌خواستم اول کار مردم را نگران بکنم بگویم وضع ما در کالاهای اساسی چیست اما امروز به مردم می‌گویم نگران نباشند به حمدالله اقداماتی در همین مدت کوتاه انجام شده و نگرانی کاملا مرتفع شده است و ما از جهت کالاهای اساسی در کشور به لطف خداوند متعال مشکلی نداریم.

رییسی تصریح کرد: وقتی که دولت را تحویل گرفتم، عدد و رقم را می‌دانستم اما گفتند این اعداد و ارقام مردم را نگران می کند برای همین به هیچ عنوان بنای این گونه سخن گفتن ندارم ولی امروز می‌گویم مردم نسبت به کالاهای اساسی نگران نباشند چون مرتفع شده و ان‌شاءالله ما در ادامه راه هم به نحوی عمل خواهیم کرد که هیچ نگرانی از این حیث برای مردم نباشد.

وی ادامه داد: بسیاری از مردم وضع تورم، گرانی و وضع امروز بازار را خوب می‌دانند و این را هم می‌دانند که همه اینها به تصمیمات از قبل گرفته شده، رشد نقدینگی و تورم سرسام‌آور برمی‌گردد. اما با همه وجود به مردم عرض می‌کنم تیم اقتصادی دولت شبانه‌روز کار می‌کند و همکاران ما و بسیاری از محافل علمی با دولت همکاری می‌کنند تا ان‌شاءالله بتوانیم شرایطی ایجاد کنیم که ثبات و آرامش، کاملاً بر بازار حاکم شود و هر روز و هر ماه شاهد تغییرات نباشیم و همه چیز برای تولید کننده، مصرف کننده، خرید و فروش، بازار، و داد و ستد قابل پیش‌بینی باشد.

رییس دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: روزنه‌های بسیار امیدوارکننده‌ای را می‌بینیم و با کارهای انجام شده، گام‌هایی برداشته می‌شود که با این گام‌ها به ثبات اقتصادی در بازار، افزایش تولید، پایان دادن به این وضع رکود موجود و کاهش تورم بینجامد.

وی با ذکر مثالی ادامه داد: در بحث تولید، یک ظرفیت معطل داریم که شاید بتوان گفت ۴۰ درصد کارخانه‌ها و کارگاه های تولیدی ما ظرفیتی دارند که زیربنای آن ساخته شده اما به دلایل مختلفی این زیربنا و ثروت، معطل مانده که با اقدامی می‌توان خط تولید را افزایش داد، کارخانه را فعال کرد و تولید را رونق داد که این در دستور کار دولت قرار داد و وزیران هم مشغول به کار شدند تا هر چه سریعتر این سرمایه معطل مانده را فعال کنیم.

رییس جمهوری گفت: دوستان فعال شدند در ظرف مدت کوتاهی این ظرفیت را می‌توانیم فعال کنیم تا هم بخشی از بیکاری حل و هم اشتغال انجام شود. از همینجا به تولیدکنندگان می‌گویم که تولید افزایش می‌یابد.

رییسی درباره نیاز منابع مالی و سرمایه‌های سنگین برای تحقق برخی وعده‌ها و به هم نخوردن شاخص‌های اقتصادی و اینکه مغز متفکر و هماهنگی این درخواست‌های نامحدود و محدود در دولت کجاست، گفت: مغز متفکر و قوه عاقله‌ای که باید در این زمینه اندیشه کند، جمعی از درون و بیرون دولت هستند که این جمع در این یک ماه، مسائل مختلف را بررسی و پس از پایان کار، موارد را در ستاد اقتصادی دولت مطرح می‌کنند و در دولت تصمیم‌گیری می‌شود و مردم هم در جریان تصمیم‌گیری‌ها قرار می‌گیرند.

** مردم را در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی محرم می‌دانیم

رئیس جمهوری افزود: ‌تصمیمی نخواهیم گرفت که مردم صبح بیدار شوند ببینند تصمیمی گرفته شده که اصلاً از آن مطلع نیستند. تصمیمات مهم را با مردم در میان می گذاریم و در این رابطه مردم را محرم می‌دانیم. غیابی درباره بازار تصمیم نمی‌گیریم و حتماً با بازار مشورت می کنیم.

وی افزود: در دولت، جایگاه هماهنگ کننده را ضروری می‌دانیم که معاون اول را برای این‌کار تعیین کردیم. معاون اول دولت، مسوول هماهنگی تیم اقتصادی دولت است و همه بخش‌ها، کار را با معاون اول ‌هماهنگ خواهند کرد تا طرح‌ها و بحث‌های مختلف با آهنگ واحدی در دولت چیده شود. در رأی اعتماد وزیران در مجلس هم این را اعلام کردم. چون معاون اول دولت، قدرت بیشتری از حیث قانونی دارد و تیم اقتصادی می‌تواند هماهنگ با آن کار کند و ستاد اقتصادی هم در جریان کار قرار خواهد گرفت.

رییسی در ادامه گفت‌ وگو خطاب به سرمایه گذاران و کارآفرینان در داخل و خارج کشور گفت: امروز می‌توان در جای جای ایران عزیز برای سرمایه‌گذاری مطمئن و تضمین شده اقدام کرد. سرمایه‌گذاری در ایران، امن، قابل پیش‌بینی برای رشد اقتصادی کشور و موضوعات بررسی شده است که روز گذشته در استان سیستان و بلوچستان شاهد بودیم که سواحل مکران برای سرمایه گذاری کلان آمادگی دارد.

وی افزود: برای همین به دنبال فعال کردن اقتصاد گردشگری و اقتصاد دریا هستیم و ایرانیان خارج کشور بدانند؛ زمینه برای سرمایه گذاری کاملاً فراهم است و دستگاه‌های دولتی برای جذب سرمایه گذاری آمادگی دارند. ایرانیان در اولویت سرمایه‌گذاری هستند و در این رابطه نگرانی وجود ندارد و می‌تواند بستر خوبی برای رشد سرمایه گذاری در کشور باشد.

** افغانستان جراحت بزرگی برداشته است

رییس‌جمهوری درباره موضوعات مهم روز سیاست خارجی یعنی مذاکرات وین، افغانستان و تحولات بزرگ در همسایگان شرقی گفت: با ظلمی که آمریکایی‌ها و کشورهای بیگانه نسبت به افغانستان روا داشتند، این کشور جراحت بزرگی برداشت. سالهاست نسبت به این کشور ظلم می شود. کودکان افغان مجروح و معلول شدند و امروز مجامع بین‌المللی اعلام می‌کنند 30 هزار کودک افغانستانی آسیب دیده‌اند. خانه‌ها ویران شده‌ است و امروز خود ما بیشترین مهاجران افغانستانی یعنی بیش از سه میلیون را در کشور میزبانیم.

وی افزود: مساله افغانستان نشان داد که حضور آمریکا نه تنها هیچ‌گاه در هیچ جای دنیا امنیت‌ساز نیست، بلکه مخل امنیت آن منطقه است. حضور آمریکایی‌ها در افغانستان در دو دهه کاملاً نشان داد این حضور باعث تضییع حقوق مردم این کشور شد و کارهای ضد حقوق بشر و ضد حقوق انسانی علیه مردم افغانستان انجام شده است. این برای همه قابل بررسی است.

رییس دولت سیزدهم، راهکار برون‌رفت افغانستان از مشکلات مبتلابه را استقرار دولتی با رأی و اراده مردم این کشور دانست و گفت: جمهوری اسلامی همواره به دنبال برقراری صلح و آرامش در افغانستان، قطع خونریزی و برادرکشی در این کشور و حاکم شدن اراده مردم در آنجاست.

** دولتی برخاسته از رای مردم در افغانستان حاکم شود

وی افزود: از دولتی که برخاسته از رأی مردم افغانستان باشد حمایت می‌کنیم و همواره حسن همجواری اقتضا می‌کند اراده مردم افغانستان را بر آنجا حاکم بدانیم و این دولت می‌تواند با جمهوری اسلامی روابط خوبی داشته باشد. سیاست خارجه ما اقتضا می کند به دنبال آن باشیم که حاکمیت مردم مسلمان افغانستان بر این کشور باشد؛ امنیت این کشور، امنیت ما نیز هست. نه تنها افغانستان، بلکه امنیت همه کشورهای همسایه را امنیت خود می‌دانیم و بارها اعلام کردم ارتباط با همسایه‌ها اولویت ماست.

رییس جمهوری یادآور شد: در این مدت بیش از 50 نشست با سران کشورهای مختلف یا با مسوولان عالی کشورهای مختلف که چه برای مراسم تحلیف آمده بودند چه در تماس تلفنی، داشته‌ام که در تمام این گفت‌ وگوها همیشه به تعامل ایران اسلامی به کشورهای مختلف به عنوان محوری ترین نکته و رفع دغدغه های مردم مانند کرونا و واکسن بود که این تعامل را با کشورها ادامه خواهیم داد.

وی ادامه داد: اما درباره افغانستان باید هرچه زودتر صلح و آرامش بر این کشور حاکم شود و مردم این کشور احساس کنند دولتی برخاسته از رأی آنان با توجه به جلب نظر همه گروه‌ها و جریانات فعال در این کشور شکل گرفته و بیگانگان هم به دنبال نفوذ در افغانستان نباشند تا مردم این کشور دوباره مورد ستم بیشتر قرار نگیرند. اجازه بدهند مردم افغانستان در این رابطه خود تصمیم بگیرند.

رییسی درباره مذاکرات برجام نیز گفت: مذاکره و گفت‌ وگو همیشه جزوی از ابزار دیپلماسی بوده و باز هم خواهد بود. ابایی از گفت‌ وگو و مذاکره نداریم اما آمریکایی‌ها و غربی‌ها به دنبال گفت‌ وگو همراه با فشار هستند. اگر قرار است در کنار گفت‌ وگو فشار باشد که نمی‌شود. گفت‌ وگو انجام می‌شود تا فشاری در کار نباشد؛ این تهدیدها و فشارهایی که نسبت به ملت ما روا می‌دارند و این تحریم‌های اقتصادی ظالمانه، بحث و گفت‌ وگو نیست.

** محور گفت‌ وگوها منافع ملت ایران خواهد بود و از آن یک قدم عقب‌ نمی‌نشینیم

وی اضافه کرد: من دستور دادم مذاکره در دستور کار باشد اما نه با فشاری که دارند دنبال می‌کنند. این فشار آوردن همراه با گفت‌ وگو قبلاً جواب نداده است و قبلاً هم اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها این را تجربه کرده‌اند. آنچه ما در این گفت‌ وگوها دنبال آن هستیم، رفع تحریم‌های ظالمانه است و محور گفت‌ وگوها، منافع ملت ایران خواهد بود. از منافع ملت ایران یک قدم عقب نشینی نخواهم کرد و چرا باید با تحریم ملت ایران را تحت فشار قرار دهند. ما به دنبال گفت‌ وگو برای گفت‌ وگو، و مذاکره برای مذاکره نیستیم؛ بلکه مذاکره نتیجه محور می‌خواهیم و به دنبال آن تحریم‌ها علیه ملت ایران رفع شود و با رفع تحریم‌ها زندگی مردم بیش از پیش رونق بگیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
2
40
متاسفانه کسانی که عزیزانشون رو بخاطر یه واکسن ناچیز از دست دادن همیشه غصه دار خواهند بود.
میشد بهتر مدیریت کرد بیماری را.میشد زودتر واکسن آورد.
درستش این بود که واکسن با شدت وارد میشد تا تولید داخل هم پا بگیرد که این همه خانواده داغدار ونشن و از هم نپاشند.
چه کسی پاسخگوست؟
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
3
18
وعده های رییسی از روحانی هم پوپولیستی تره.
Ali
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
0
7
نیازی به ساخت نیست ، همون خونه های خالی رو بدید به مستاجرین ، اضافه هم میاد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین