کد خبر: ۷۲۵۱۳۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۸
وزارت بهداشت اعلام کرد:

کاهش چشمگیر بستری‌های کرونایی بخاطر واکسیناسیون

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: بر اساس اعلام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و با طرحی که در چندین دانشگاه علوم پزشکی از ابتدای امسال اجرایی شده، کارایی واکسیناسیون کشور در کاهش میزان بستری در دریافت کنندگان واکسن‌ها، چشمگیر بوده است.
کاهش چشمگیر بستری‌های کرونایی بخاطر واکسیناسیون
آفتاب‌‌نیوز :

کیانوش جهانپور اظهار داشت: با سفارش و حمایت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و به منظور مراقبت فعال عوارض واکسن‌های رایج مورد استفاده در کشور، مطالعه‌ای با استفاده از آخرین راهنمای سازمان جهانی بهداشت منطبق بر طراحی CEM یا (Cohort Event Monitoring) با مجری گری دانشگاه علوم پزشکی شاهرود و در هفت شهر کشور شامل شاهرود، رشت، بیرجند، مشهد، سنندج، زاهدان و کرمان از ابتدای امسال در حال اجرا است.

به گزارش وبدا، وی افزود: این مطالعه مورد توجه و علاقه سازمان جهانی بهداشت در ژنو قرار گرفته و مقرر شده مورد حمایت معنوی و مالی آن سازمان نیز قرار گیرد. در این طرح قرار است حداقل ۳۰ هزار نفر از دریافت کنندگان هر یک از واکسن‌های اسپوتنیک، سینوفارم، آسترازنکا و کووایران برکت به مدت ۱۷ هفته پس از دریافت دُز دوم (در مورد آسترازنکا ۲۵ هفته پس از دُز دوم) و به صورت فعال (تماس تلفنی هفتگی) مورد پیگیری قرار گرفته و عوارض مهم قابل انتساب به واکسن، ابتلا به کووید ۱۹ (بالینی و آزمایشگاهی)، بستری به علل مختلف از جمله ابتلا به کووید ۱۹ و نهایتا مرگ در این افراد ثبت و پیامدهای مهم مورد اشاره (بستری و مرگ) در کمیته‌های بررسی و طبقه بندی علت بستری یا فوت به دقت بررسی و مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو یادآور شد: بنا بر اعلام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تا کنون بیش از یک سوم از تعداد نمونه مورد نیاز یعنی حدود ۴۰ هزار نفر از ۱۲۰ هزار نفر، وارد مطالعه شده و مطالعه تا زمان رسیدن به تعداد مقرر ادامه خواهد یافت همچنین قابلیت اضافه شدن واکسن‌های جدید به این مطالعه در صورتی که وارد سیستم واکسیناسیون کشور شوند، وجود دارد.

جهانپور خاطر نشان کرد: با توجه به اهمیت و فوریت تجزیه و تحلیل داده‌ها تا این مرحله جهت پاسخ به سوالات مهم کشور و اینکه در همین مرحله نیز داده‌های ارزشمندی در خصوص تعداد بستری به علت ابتلا به کووید ۱۹ در زمان‌های مختلف متعاقب دریافت واکسن به دست آمده، مجری طرح با هدایت و نظارت اعضای کمیته راهبری مطالعات واکسیناسیون کووید ۱۹ که در این معاونت تشکیل شده، تجزیه و تحلیل میانی روی این داده‌ها انجام داده‌اند که در جلسات متعدد کارشناسی توسط اعضای کمیته راهبری که همگی از اساتید به نام و صاحب نظر در این زمینه هستند، بررسی و مورد نقد و اصلاح قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: بر اساس یافته‌های این مطالعه، کارایی واکسیناسیون کشور در کاهش میزان بستری در دریافت کنندگان واکسن‌ها، چشمگیر بوده است. آنچه از یافته‌های توصیفی این مطالعه بر می‌آید، حاکی از آن است که در مجموع از تعداد ۴۰ هزار و ۷۹۸ نفری که وارد مطالعه شده‌اند، یک هزار و ۴۶۹ مورد کووید ۱۹ گزارش و ثبت شده و ۷۰۷ نفر از این افراد معادل ۴۸.۱ درصد مرد بوده‌اند و میانگین سن مبتلایان ۵۷.۲ با انحراف معیار ۱۸.۸ سال و دامنه ۱۸.۸ تا ۹۹.۸ سال بوده و ۹۶۰ نفر از این افراد معادل ۶۵.۴ درصد بر اساس خودگزارش دهی اعلام کرده‌اند که دارای تست PCR مثبت بوده‌اند و ۱۸۰ نفر از آنها نیز معادل ۱۲.۳ درصد به علت کووید ۱۹ بستری شده‌اند که البته ۱۳۸ نفر از آنها PCR مثبت داشته‌اند.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: تعداد افراد وارد مطالعه شده به تفکیک نوع واکسن عبارت است از یک هزار و ۹۸ نفر واکسن اسپوتنیک وی، ۲۲ هزار و ۹۲ نفر واکسن سینوفارم، ۱۳ هزار و هشت نفر واکسن آسترازنکا و چهار هزار و ۶۰۰ نفر واکسن کووایران برکت.

جهانپور یادآور شد: یافته‌های موجود، اثربخشی واکسن‌ها در پیشگیری از بستری ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ معادل ۸۸.۶ درصد محاسبه شده است البته ورود نمونه‌ها به این مطالعه کماکان ادامه داشته و نه تنها پتانسیل اضافه شدن واکسن‌های جدید به آن وجود دارد، نتایج تکمیلی نیز با بررسی‌ های بیشتر از آن قابل استخراج است که متعاقبا و هر زمان که گزارش‌های مربوطه آماده شد، مورد نقد و اصلاح قرار گرفت، ارائه می‌شود. با افزایش حجم نمونه مطالعه و پیگیری بیشتر شرکت کنندگان، این امکان خواهد بود که کارایی برنامه واکسیناسیون کشور در جلوگیری از فوت و همچنین مقایسه عملکرد واکسن‌ها نیز گزارش شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Oman
|
۰۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
2
17
ادب مرد به ز دولت اوست، ایشان بهتر است سکوت کند بصورت دایمی البته
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین