کد خبر: ۷۲۵۳۶۵
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۸

قمار بزرگ بایدن بر سر اعتبار آمریکا

همزمان با تصمیم بایدن برای خروج امریکایی‌ها از منطقه، چین در حال تقویت موضع خود است تا خلاء قدرت ایجاد شده توسط واشنگتن را پر کند.
قمار بزرگ بایدن بر سر اعتبار آمریکا
آفتاب‌‌نیوز :

"راغده درغام" تحلیلگر شناخته شده مطبوعات عرب‌زبان در مقاله‌ای در نشریه "نشنال" امارات با اشاره به این موضوع که تصمیم بایدن برای خروج نیروهای امریکایی از خاورمیانه به زعم و ادعای این تحلیلگر باعث تقویت مجدد ایران خواهد شد، اشاره می‌کند که این تصمیم بایدن سبب تضعیف امریکا می‌شود.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ او در "نشنال" امارات می‌نویسد: "بایدن در برابر رویدادها واکنش نشان می دهد و ابتکار عملی برای رهبری جهان نخواهد داشت. به نظر می رسد امریکای بایدن مسئول صلح و امنیت جهانی نخواهد بود. این نشان‌دهنده یک تغییر اساسی در موقعیت امریکا به عنوان یک ابر قدرت است. همزمان با تصمیم بایدن برای خروج امریکایی‌ها از منطقه، چین در حال تقویت موضع خود است تا خلاء قدرت ایجاد شده توسط واشنگتن را پر کند.

خروج امریکا از منطقه درها را به روی چین برای بهره برداری منابع طبیعی کشورهای منطقه باز خواهد کرد و چین می‌تواند از این منابع معدنی فراوان بهره برده و از روابط اش برای توسعه ابتکار عمل کمربند و جاده ابریشم استفاده کند.

روسیه پس از چین که در فهرست اولویت‌های سیاست خارجی بایدن قرار دارد می‌تواند از سیاست خارجی متزلزل امریکا به نفع خود استفاده کند. با این وجود، چین و روسیه احتمالا تجدید حیات القاعده و داعش در خاورمیانه و آسیای مرکزی را تهدیدی بزرگتر از خود برای امریکا قلمداد می کنند.

اگر القاعده و داعش از افغانستان و عراق برای حمله به خاک امریکا استفاده کنند، دولت بایدن چه خواهد کرد؟ بایدن نیروها را از منطقه خارج کرده است و قابلیت واکنش سریع نخواهد داشت. روسیه علاوه بر نفوذ در سوریه منافع مشترکی با ایران در عراق دارد و می‌تواند موقعیت قوی‌تری در خاورمیانه پس از خروج امریکایی‌ها از منطقه کسب کند. در نتیجه، سیاستگذاران روسیه مصمم هستند تا مشارکت روسیه و ایران در عراق افزایش یابد. همچنین، روسیه اکنون اروپایی‌ها را قدرت‌هایی ضعیف با قدرت نفوذ اندک قلمداد می‌کند.

برخی از دولت‌های اروپایی دیگر تمایل چندانی به ورود مجدد به ائتلاف با امریکا ندارند. شاید احیای توافق هسته‌ای با ایران تنها موضوعی باشد که موفقیتی برای اروپایی‌ها قلمداد شود. بایدن در مذاکرات وین شکست خواهد خورد، خواه تسلیم شود یا نشود. خروج امریکا از افغانستان و عراق، جهان را وارد دوران پساامریکا خواهد کرد. بایدن تصمیم به کاهش نفوذ امریکا برای ایجاد آرامش درون امریکا گرفته است. این یک قمار بزرگ برای اعتبار امریکاست.

نویسنده در پایان ادعا کرده است که خطر اصلی برای امریکا تکرار یازدهم سپتامبر دیگری توسط تروریست‌ها خواهد بود. اگر بایدن تصمیم‌اش مبنی بر خروج نیروهای امریکایی از عراق را تغییر ندهد، امریکا در معرض رشد قدرت ایران و ظهور دوباره داعش خواهد بود. عراق آخرین مکانی است که هر چه از اعتبار امریکا باقی مانده می‌تواند در آنجا به طور کامل از بین برود".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین