کد خبر: ۷۲۵۴۳۸
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۲

واکسن آسترازنکا؛ این بار برای درمان سرطان!

پژوهشگران موسسه جنر آکسفورد و موسسه پژوهشی لودویگ از فناوری مورد استفاده در واکسن کووید-۱۹ برای معرفی درمانی برای سرطان استفاده کرده اند که نتایج امیدوارکننده‌ای در آزمایش‌ها با حضور سوژه‌های حیوانی نشان داده است.
واکسن آسترازنکا؛ این بار برای درمان سرطان!
آفتاب‌‌نیوز :

واکسن کویید-19 آسترازنکا یکی از پر استفاده‌ترین واکسن ها در جهان برای مقابله با این بیماری است و تولیدکنندگان آن می گویند که احتمالا در برابر انواع جدید ویروس مسبب کووید-19 نیز موثر خواهد بود.

اکنون پژوهشی جدید نشان می دهد ممکن است از فناوری مورد استفاده در این واکسن به عنوان درمانی برای سرطان استفاده شود.

پژوهشگران موسسه جنر آکسفورد و موسسه پژوهشی لودویگ از فناوری مورد استفاده در واکسن کووید-19 برای معرفی درمانی برای سرطان استفاده کرده اند که نتایج امیدوارکننده ای در آزمایش ها با حضور سوژه های حیوانی نشان داده است. درمان جدید شامل یک واکسن سرطان دو دوزی می شود.

به گفته پژوهشگران، پس از انجام مطالعات روی موش ها که کوچک شدن اندازه تومور و بهبود نرخ بقا در سوژه ها را نشان داده است، این واکسن آماده ورود به مرحله آزمایش با حضور سوژه های انسانی طی سال جاری میلادی است. آزمایش اولیه روی 80 شرکت کننده مبتلا به سرطان ریه سلول غیرکوچک متمرکز خواهد بود.

به گفته آدرین هیل، مدیر موسسه جنر، این بستر واکسن جدید پتانسیل ایجاد انقلابی در درمان سرطان را دارد.

با توجه به تلاش متخصصان پزشکی برای توسعه واکسن برای مقابله با کروناویروس جدید، شاهد توسعه تکنیک هایی موثر برای درمان بیماری های دیگر بوده ایم. فناوری هایی مانند پیامرسان آر‌ان‌ای معرفی شده اند و حتی پتانسیل استفاده در مبارزه با بیماری هایی دیگر از جمله سرطان را نشان داده اند.

این پیشرفت ها همگی شامل استفاده از سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با تومورها (ایمونوتراپی) می شوند که درمانی امیدوارکننده برای بسیاری از سرطان ها محسوب می شود.

درمان جدید آکسفورد از وکتور واکسن کووید-19 برای انتقال کد ژنتیکی که بدن را برای هدف قرار دادن دو پروتئین موجود در سطح بسیاری از سلول های سرطانی تشویق می کند، استفاده خواهد کرد. اما این تمام ماجرا نیست.

فناوری واکسن نشان داده است که واکنش های قوی سلول های T را ایجاد می کند. این سلول های T شامل سلول های T قاتل که می توانند ابتدا سلول های سرطانی را یافته و سپس آنها را نابود کنند و سلول های T کمک‌کننده که مبارزه با سرطان را سازماندهی و کنترل می کنند، می شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین