کد خبر: ۷۲۵۶۹۷
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۰
گمرک به کالاهای ثبت سفارش نشده اجازه واردات ندهد

رسوب داروهای کرونایی در گمرک/ اطلاعی از موجودی گمرکات در دست نیست

مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه هیچ کسی در کشور ما از موجودی گمرکات اطلاعی ندارد، گفت: در بازدید اخیر که از انبارها داشتیم متوجه شدیم ۹۵ درصد کالاهای موجود، محصول دارویی است و ما مجبور شدیم به ۲۲۰ شرکت دارویی نامه بزنیم.
رسوب داروهای کرونایی در گمرک/ اطلاعی از موجودی گمرکات در دست نیست
آفتاب‌‌نیوز :

حیدر محمدی معاون سازمان غذا و دارو در گفتگوی ویژه درباره رسوب داروهای کرونایی مانند سرم و رمدسیور در گمرکات گفت: در ابتدا من چند سوال دارم که باید مطرح کنم؛ سوال اول من این است که عملا این کالاها در گمرک رسوب کرده یا در انبارهای عمومی اگر در انبارهای عمومی است چرا معاون فنی گمرک باید پاسخ بدهد؟

وی ادامه داد: هیچ کسی در کشور ما از موجودی گمرکات اطلاعاتی ندارد. چرا وقتی سامانه جامع تجارت تشکیل شد گمرک حاضر نشده اطلاعات را در اختیار نهادهای تخصصی مانند وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی قرار دهد؟ چرا سامانه گمرک به سامانه تی تک وصل نمی شود.

مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو در پاسخ به این سوال که چرا از گمرک شکایت شده است، گفت: ما از گمرک شکایت نکرده ایم. اگر کالا در انبارهای عمومی است چرا گمرک باید پاسخ بدهد. ما اعلام کرده ایم. با توجه به ادعای معاون فنی گمرک که وزارت بهداشت تعلل در صدور مجوز ترخیص شکایت از گمرک صورت گرفته است.

محمدی تصریح کرد: سوال دیگری که دارم این است که زمانی که ورودی گمرک و ورودی انبارهای عمومی باز باشد و ندانیم چه چیزی در آن است با این مشکلات روبرو می شویم. بعد از مدتها ما توانستیم به موجودی کالاها دست پیدا کنیم. برای ۹۵ درصد کالاها نوشته شده بود محصول دارویی است، ما پرسیدیم چه دارویی گفتند نمی دانیم و ما مجبور شدیم ۲۲۰ نامه به ۲۲۰ شرکت دارویی بزنیم.

وی در پاسخ به این سوال که درخصوص داروی رمدسیور که برای یک شرکت هندی است یکبار اعلام شده فاقد کیفیت است یک بار دیگر مجوز ترخیص داده شد، چه توضیحی در این خصوص دارید، تصریح کرد: در بحث فنی دارو موضوعاتی مختلفی وجود دارد. ممکن است همین حالا دارویی مانند استامینفن را مصرف می کنیم. ممکن است در بَچ هایی که از یک کارخانه خاص توزیع شده یک بچ ریکال شده باشد این به معنای اینکه دارو استفاده نشود نیست در همه شرکت های دارویی فراخوان هایی به دلایل مختلفی ریکال می شود.

مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو در پاسخ به این سوال که سازمان غذا و دارو اعلام کرده بود که کلیه خطوط محصولات این برند قابل استفاده نیست، گفت: ما خبرهایی دارویی را از منابع مختلفی دریافت می کنیم. اداره بازرسی فنی پیرو استعلام اداراه بازرگانی مبنی بر وجود مشکل در برخی بچ های داروی رمدسیور، بلافاصله اعلام کرد تا این موضوع بررسی و استعلام های لازم را در این خصوص گرفتیم.

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو بیان کرد: متاسفانه آقای ارونقی نامه‌ای که به وی داده شده کامل نمی‌خوانند. ضمنا من از او خواستم که وارد بخش فنی نشوند. من از وی دو خواهش دارم اول اینکه که آقای ارونقی جلوی مردم و نماینده مردم برای اصلاح این قضیه و جمع بندی این قضیه اجازه واردات کالاهایی که ثبت سفارش نشدند را به گمرکات ندهند و قول بدهند که چند روز دیگر موجودی‌های گمرک و انباری های زیرمجموعه پیمانکاران گمرک‌ها را شفاف در اختیار بگذارند.

محمدی افزود: در مورد سرم باید بگویم که یک موضوع مطرح شد، در دوره‌ای کمبود سرم داشتیم و مجبور شدیم اورکال کنیم که همزمان با گرمای هوا و مصرف رمدسیویر شد. الحمدلله یک هفته است که این مسئله حل شده اما باعث شد ما در یک دوره کوتاه به گپ بخوریم و سپس سریعاً واردات را شروع کنیم.

وی خاطر نشان کرد: یک نفر در فضای مجازی پیام داد که واردات تخیص سرم از ترکیه با مشکل مواجه شده است ما نیز سریعا این موضوع را از طریق ترکیه پیگیری کردیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین