کد خبر: ۷۲۵۷۰۰
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۹

از مذاکرات ایران و عربستان چه خبر؟

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد با حضور در یک شبکه تلویزیونی درباره مواضع تهران در قبال مسائل مختلف، از جمله مذاکرات تهران با عربستان، پرونده صادرات گاز به عراق، اجلاس اخیر بغداد، حضور آمریکایی‌ها، وضعیت افغانستان و.. توضیح داد.
از مذاکرات ایران و عربستان چه خبر؟
آفتاب‌‌نیوز :

 «ایرج مسجدی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد در یک گفت‌وگوی تلویزیونی درباره روابط میان تهران و بغداد در دوران نخست‌وزیر «مصطفی الکاظمی»، نقش بغداد در مذاکرات تهران و ریاض و پرونده صادرات گاز از ایران به عراق توضیح داد.

وی در گفت‌وگو با تلویزیون «الشرقیه»، ضمن ابراز رضایت از نقش عراق در مدیریت مذاکرات ایران و عربستان در بغداد گفت: «ما و عربستان سعودی، دو کشور مسلمان هستیم و باید همه مشکلات بین ما، از طریق مذاکره و برگزاری نشست‌ها حل و فصل شود. ما سه دور مذاکره را در بغداد انجام دادیم و این نشست‌ها در یک محیط و بستر بسیار دوستانه و برادرانه انجام شد».

تقدیر تهران از الکاظمی برای ایجاد فضای مناسب برای مذاکره با ریاض

مسجدی با حضور در برنامه تلویزونی «لعبه الکراسی» تصریح کرد: «من معتقدم مشکلی در مذاکرات جاری با عربستان وجود ندارد، ما فشار می آوریم تا با ادامه مذاکرات، کم کم به نتایجی دست یابیم. نقش نخست وزیر «مصطفی الکاظمی» در این میانجیگری مهم بود، و ما از او برای این کار تشکر کردیم. عراق فضایی را برای انجام این مذاکرات فراهم کرد».

هنوز زمان و مکان دور چهارم مذاکرات مشخص نیست

وی افزود: «هنوز زمان و مکان دور چهارم مذاکرات میان ایران و عربستان مشخص نشده و ما با توافقی دوجانبه، این زمان و مکان را مشخص خواهیم کرد».

سفیر ایران در بغداد گفت که کشورش به دنبال دوستی و برادری با عربستان سعودی در تمام زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است. مذاکرات سه دور قبل میان ما، همچنان ادامه دارد اما هنوز به نتایجی قطعی نرسیده، زمانی که به نتایجی قطعی رسید، آن‌ را اعلام خواهیم کرد.

روزنامه «فایننشال تایمز» ۱۸ آوریل گذشته در گزارشی به نقل از «سه مقام» از مذاکره مقام‌های ارشد عربستان سعودی و ایران در راستای تلاش برای بهبود روابط بین این دو کشور رقیب در منطقه، خبر داد که مقامات سعودی، عراقی و ایرانی در واکنش به این گزارش آن را تأیید کردند.

پس از قطع رابطه دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی از دی ماه ۱۳۹۴ تاکنون، چندی است که مذاکرات بین ایران و عربستان در سطوح امنیتی در جریان است. از سوی دیگر شاهد اظهاراتی از سوی رئیس جمهور منتخب ایران در نخستین نشست مطبوعاتی بعد از پیروزی در انتخابات و اعلام آمادگی مجدد برای برقراری رابطه و گفت‌‌وگو با عربستان سعودی و توقف هر چه سریع‌تر جنگ یمن بودیم.

ارزیابی مثبت از روابط تهران و بغداد در دوره الکاظمی

ایرج مسجدی روابط تهران و بغداد، در دوره نخست‌وزیری الکاظمی را مثبت ارزیابی کرد و گفت که این روابط در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی گسترش یافت.

وی تصریح کرد: « الکاظمی روابط نزدیک و عمیقی با جمهوری اسلامی ایران برقرار کرده و ایران هم همین نگاه را به دولت و ملت عراق دارد».

دلیل عدم حضور رئیس‌جمهور ایران در اجلاس بغداد

مسجدی در پاسخ به سوالی درباره دلیل عدم حضور «سیدابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران در اجلاس اخیر بغداد گفت که در زمان دعوت به مشارکت در این نشست دولت جدید ایران هنوز رأی اعتماد نگرفته بود و درست در روز برگزاری اجلاس بغداد، اولین جلسه هیأت دولت ایران با رهبری این کشور برگزار شد.لذا شرایط برای حضور آقای رئیسی در این اجلاس فراهم نبود».

سفیر ایران در بغداد تصریح کرد اگر این نشست در زمان و شرایط مناسب‌تری برگزار می‌شد، شاید رئیس‌جمهور ایران در این نشست شرکت می‌کرد.

پرونده صادرات گاز ایران به عراق سیاسی نیست

وی افزود: «همکاری خوبی درباره انرژی در فصل تابستان وجود داشت و ما صادرات گاز را افزایش دادیم اما با برخی شرایط مربوط به جنبه فنی و نقص در نیروگاه‌های ایران مواجه شدیم. ما نمی‌خواهیم که این پرونده با فشارهایی مواجه شوند و نمی‌توان از آن برای فشار سیاسی استفاده کرد زیرا اساسا مشکل سیاسی وجود ندارد».

مسجدی تصریح کرد: «شما می‌دانید که ایران برای تأسیس بزرگترین نیروگاه در "الرمیله" در بصره به شدت کار می‌کند.ما سه هزار مگاوات تولید خواهیم کرد. ساخت نیروگاه ها با سرعت کامل پیش می‌رود و تهران امنیت عراق را، امنیت خود می‌داند و ما از هیچ تلاشی در قبال عراق دریغ نمی‌کنیم. لذا در صورت بروز مشکلات فنی، برای حل آنها تلاش خواهیم کرد».

آمریکا برای مذاکره با ایران، باید اعتمادسازی کند

وی در خصوص مذاکره با آمریکا نیز گفت: «تهران امیدوار است که دولت جدید آمریکا، دارای سازوکار جدیدی باشد و آن بازگشت به توافق و رفع تحریم‌ها از ایران است. این امر می‌تواند به نوعی اعتمادسازی کند».

کمک‌های ایران به عراق در زمان جنگ با داعش رایگان نبود

سفیر جمهوری اسلامی ایران در این برنامه تاکید کرد که در دوران جنگ با داعش، امکاناتی که جمهوری اسلامی ایران در اختیار دولت عراق قرار داد، رایگان نبود. اما در عین حال، ایران به دولت عراق فشاری برای پرداخت این مبلغ فشاری نیاورد، اما دولت عراق به تدریج این مبلغ را پرداخت کرد.

اشتباه در برافراشته شدن پرچم منطقه کردستان در سفر بارزانی به تهران

مسجدی در خصوص برافراشته شدن پرچم منطقه کردستان در مراسم استقبال از رئیس این منطقه در تهران گفت: «مسلم است که عراق پرچم مشخصی دارد و منطقه کردستان نیز پرچمی برای خود دارد. در روابط دیپلماتیک دو کشور تردیدی نیست که ایران پرچم عراق را به رسمیت می‌شناسد و اگر احیانا پرچمی غیر از پرچم عراق برافراشته شود، ممکن است یک مشکل پروتکلی به وجود آمده باشد».

ایران نقشی در حملات علیه آمریکایی‌ها در عراق ندارد

سفیر ایران در بغداد با تاکید بر ضرورت اخراج کلیه نیروهای خارجی از منطقه تصریح کرد که حملاتی که علیه این نیروها در منطقه صورت می‌گیرد، نتیجه اعتراض نیروهای محلی است و نباید این حملات را به ایران نسبت داد و این تنها یک اتهام‌زنی و فرافکنی‌ آمریکایی است. زیرا ایران نیاز ندارد که به گروهی سلاح دهد تا به سفارت‌‌خانه در عراق حمله کند زیرا تهران اساسا اعتقادی به چنین کارهایی نداردو هرگز با حمله به سفارت‌خانه‌ها موافق نبوده است.

وی تصریح کردکه امنیت عراق با حضور نیروهای آمریکایی محقق نخواهد شد و اخراج این نیروها یک ضرورت برای تحقق ثبات و امنیت در عراق و منطقه است.

مسجدی تاکنون بارها اعلام کرده که کشورهای منطقه باید خود را برای پذیرش مسئولیت‌هایشان در قبال تامین حمایت لازم از امنیت منطقه‌ای خود پس از خروج آمریکا آماده کنند. تهران به صراحت، هرگونه حضور آمریکا در منطقه بویژه عراق را رد می‌کند.

وی ضمن محکوم کردن هرگونه اقدام متجاوزانه علیه هیأت‌های دیپلماتیک در عراق، می‌گوید که این اقدام، تنها طولانی شدن حضور بیگانه در این کشور را توجیه می‌کند.

برقراری روابط مبتنی بر احترام متقابل با افغانستان

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد درباره به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان گفت که به قدرت رسیدن طالبان، یک واقعیت عملی است و همه آن‌چه که تهران می‌خواهد، برقراری روابط با افغانستان مبتنی بر احترام متقابل است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین