کد خبر: ۷۲۵۷۳۳
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۶

دستور بازداشت بیش از ۲۰۰ نظامی در ترکیه صادر شد

با گذشت حدود پنج سال پس از کودتای نافرجام در ترکیه، مقام‌های قضایی این کشور دستور بازداشت ۲۱۴ نظامی را صادر کرده‌اند.
دستور بازداشت بیش از ۲۰۰ نظامی در ترکیه صادر شد
آفتاب‌‌نیوز :

این حکم در شهر ازمیر ترکیه صادر شده و نظامیان سابق یا فعلی را در بر می‌گیرد. گفته شده بیش از نیمی از این افراد دستگیر شده‌اند.

دادستان‌ها در ترکیه گفته‌اند محتویات تلفن‌های همراه این افراد نشان می‌دهد با فتح‌الله گولن، رهبر مخالف حزب حاکم در این کشور مرتبط بوده‌اند.

دولت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، گولن را که در آمریکا و در تبعید زندگی می‌کند به سازماندهی کودتای سال ۲۰۱۶ میلادی متهم کرده است.

طی ۵ سال گذشته دولت ترکیه هزاران نفر را در ارتباط با این کودتا دستگیر و زندانی کرده که طیف وسیعی از اقشار مختلف از جمله نظامیان در میان آنها بوده‌اند.

پس از این کودتا، دولت اردوغان بیش از ۲۵۰ هزار نفر در مشاغل و سمت‌های مختلف را به دلیل ارتباط با کودتا اخراج کرد.

اردوغان می‌گوید فتح الله گولن، روحانی مسلمان مقیم ایالات متحده، طراح این توطئه بود که منجر به دستگیری‌های گسترده شد.

فتح‌الله گولن هرگونه دخالت در اقدام به کودتا در سال ۲۰۱۶ را رد کرده است. این اتفاق ۲۵۱ کشته و بیش از ۲۰۰۰ زخمی برجای گذاشت.

جنبش "خدمت" به رهبری گولن توسط اردوغان به عنوان یک سازمان "تروریستی" شناخته شده است.

فتح‌الله گولن ۷۹ ساله که زمانی متحد اردوغان بود، از زمان این "کودتا" در پنسیلوانیای آمریکا مانده و ترکیه خواهان استرداد او شده است؛ حدود بیست سال است ساکن پنسیلوانیای آمریکاست.

اردوغان پاکسازی گسترده نهادهای دولتی را انجام داد و بیش از ۱۰۰ هزار کارمند بخش دولتی، از جمله معلمان و قضات را که به ارتباط با آقای گولن متهم بودند، اخراج یا تعلیق کرد.

محاکمه‌های بسیاری درباره کسانی که ادعا شده در توطئه برای کودتا "دست داشتند"، برگزار شده و تا آذر ماه پارسال دادگاه‌ها بیش از ۲۵۰۰ حکم حبس ابد صادر کرده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین