کد خبر: ۷۲۵۸۰۰
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
طالبان سه هفته پس از در دست گرفتن کنترل افغانستان، اعضای کابینه خود را معرفی کرد

محمد حسن آخوند، رئیس دولت طالبان کیست؟ با اعضای کابینه طالبان آشنا شوید

"مانند بسیاری از رهبران طالبان، ملا آخوند اعتبارش را از نزدیکی به "ملا محمد عمر" اولین رهبر طالبان می‌گیرد. آخوند اهل قندهار زادگاه طالبان است.
محمد حسن آخوند، رئیس دولت طالبان کیست؟ با اعضای کابینه طالبان آشنا شوید
آفتاب‌‌نیوز :

ملا آخوند که در فهرست تحریم‌های سازمان ملل متحد قرار دارد وزیر خارجه حکومت سابق طالبان در دهه ۹۰ میلادی بوده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ طالبان نزدیک به سه هفته پس از در دست گرفتن کنترل افغانستان، "ملا محمد حسن آخوند" را به عنوان رهبری دولت موقت تازه خود معرفی کرده است.

او در فهرست تحریم‌های سازمان ملل متحد قرار دارد و ریاست طولانی‌مدت شورای رهبری نهاد قدرتمند تصمیم‌گیری طالبان را برعهده داشته است. او پیش‌تر وزیر خارجه و سپس معاون نخست وزیر در آخرین دوره در قدرت بودن طالبان از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ میلادی بوده است.

"ذبیح الله مجاهد" سخنگوی طالبان اخیرا اعلام کرد که "عبدالغنی برادر" معاون ملا آخوند خواهد بود.

شبکه خبری "الجزیره" درباره ملا آخوند می‌نویسد: "مانند بسیاری از رهبران طالبان، ملا آخوند اعتبارش را از نزدیکی به "ملا محمد عمر" اولین رهبر طالبان می‌گیرد. آخوند اهل قندهار زادگاه طالبان است.

سازمان ملل متحد در گزارش‌های منتشر شده درباره طالبان ملا آخوند را مشاور سیاسی و فرد نزدیک به ملاعمر توصیف کرده بود. یک منبع نزدیک به طالبان می‌گوید که ملا آخوند در درون طالبان مورد احترام است به خصوص از سوی رهبر عالی آن، هیبت‌الله آخوندزاده. برخی از ناظران معتقدند که ملا آخوند در اواسط دهه ششم عمرش به سر می‌برد. آنان او را بیش‌تر یک شخصیت سیاسی و مذهبی می‌دانند چرا که کنترل‌اش بر شورای رهبری به وی اجازه تصمیم‌گیری در امور نظامی را داده است. ملا آخوند دارای نسب پشتون است. او در شورای رهبری موسوم به "شورای کویته" نقش رهبری و مشاوره مهمی را پس از برکناری طالبان از قدرت به دنبال حمله نظامی امریکا علیه افغانستان در سال ۲۰۰۱ میلادی به این سو ایفا کرده است. او چندین اثر درباره اسلام را نیز به نگارش در آورده است.

"الجزیره" در ادامه به معرفی دیگر اعضای کابینه طالبان پرداخته و می‌نویسد: "عبدالغنی برادر" معاون نخست‌وزیر خواهد بود. او معاونت امور مرتبط با ملا آخوند را برعهده خواهد داشت. برادر نیز اهل قندهار است. او در جریان حمله شوروی به افغانستان در اواخر دهه ۷۰ میلادی وارد عرصه مبارزه علیه نیرو‌های روس شد. گفته می‌شود او دوشادوش ملاعمر جنگیده است. او و ملاعمر در اوایل دهه ۹۰ میلادی در جریان هرج و مرج، فساد و جنگ داخلی پس از خروج نیرو‌های شوروی از افغانستان، طالبان را تاسیس کردند.

گفته شده پس از سرنگونی حکومت طالبان در سال ۲۰۰۱ میلادی توسط امریکایی‌ها، "برادر" همراه با گروه کوچکی از اعضای طالبان با "حامد کرزی" رهبر وقت افغانستان در تماس برای توافقی بود تا دولت تازه آن گروه را برسمیت بشناسد. برادر در سال ۲۰۱۰ میلادی در پاکستان در بازداشت بود. در سال ۲۰۱۸ میلادی، با فشار امریکا او از زندان آزاد شد و به قطر انتقال یافت. در آنجا او به عنوان رئیس دفتر سیاسی طالبان منصوب شد و بر امضای توافق خروج نیرو‌های امریکایی از افغانستان نظارت داشت.

"سراج الدین حقانی" سرپرستی وزارت کشور را برعهده خواهد داشت. او پسر یکی از فرماندهان معروف جنگ علیه شوروی بوده است. امریکا شبکه حقانی را گروهی تروریستی قلمداد می‌کند. اعتقاد بر این است که عمده حملات بمبگذاری انتحاری در سالیان اخیر در کابل توسط این شبکه صورت گرفته باشد. همچنین، این شبکه متهم به دست داشتن در ترور مقام‌های ارشد افغان و به گروگان گرفتن اتباع کشور‌های غربی برای باج‌خواهی بوده است. اعضای شبکه حقانی عمدتا در شرق افغانستان مستقر هستند و بر شورای رهبری طالبان تسلط قابل توجهی دارند.

"ملا یعقوب" سرپرست وزارت دفاع دولت تازه طالبان معرفی شده است. او پسر ملاعمر بنیانگذار طالبان و رئیس کمیسیون نظامی قدرتمند آن گروه است که بر شبکه وسیعی از فرماندهان میدانی نظارت داشته است. وابستگی خانوادگی او به ملاعمر باعث شکل گرفتن شخصیتی قوی حول محور او در طالبان شد.

"مولوی امیرخان متقی" سرپرست وزارت خارجه دولت طالبان معرفی شده است. او اهل ولایت پکتیا و خود را ساکن هلمند می‌نامد. متقی در زمان دولت پیشین طالبان وزیر فرهنگ و اطلاعات و همچنین وزیر آموزش و پرورش بود. او به قطر اعزام شده بود و به عنوان عضو کمیسیون صلح و تیم مذاکره‌کننده با امریکا حضور داشت. متقی نه فرمانده نظامی و نه رهبری مذهبی است. او صدای نسبتا میانه‌رویی در درون طالبان بوده و همواره خواستار گفتگو و مصالحه بوده است. در چندین هفته پس از سقوط کابل، متقی در مورد مسئله پنجشیر نیز نقش مشابهی داشت و خواستار حل مسالمت آمیز منازعه شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
0
39
کیه ؟ یک ...متوهم که گمان میکنه نجات ...وپیاده کردن قوانین الهی به عهده اونه، دیکتاتورخطرناکی...
ناشناس
|
Germany
|
۱۶:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
2
33
اونایی که دلشان تنگ شده بود برای طالبان آشنا شوند
هی میفرمودند آمریکا از منطقه برود
بدون اینکه فکری بحال این روز بعد آمریکا می‌کردند
که دولت بی عرضه وغرق درفساد
اشرف غنی فوری مملکتش را تقدیم
طالبان جنایتکار نکند که کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
1
31
خدا ریشه تان را خشک کنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
1
23
این بود دولت همه شمول طالبان؟ اینها هزاره شان کجاست؟ ترکمن شان کجاست؟ بلوچ شان کجاست؟ ایماق شان کجاست؟ شیعه شان کجاست؟ از قریب به سی نفر فقط 2 تاجیک و 1 ازبک شان غیر پشتون است، یعنی تاجیکان افغانستان که تقریبا برابر با پشتون ها هستند فقط 2 سهم داشتند؟ پس حق تاجیکان کجاست؟ غیر طالب اینها کجاست؟ غیر پشتون اینها کجاست؟ اینها که دو سه سهم به شبکه مخوف حقانی داده اند، پس آن همه شعار های زیبایشان کجاست؟ پنجشیری اینها کجاست؟ تخاری اینها کجاست؟ غور و دایکندی و بامیانی ایشان کجاست؟ غزنوی اینها کجاست؟ دولت خائن و فاسد غنی هر بدی که داشت لااقل یک معاون اوّل تاجیک و یک معاون دوم هزاره داشت ولی اینها چه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
اتفاقا تا زمانی که بلوچ و هزاره و قوم قومگرایی در افغانستان هست وضع همینه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
3
13
باش تا صبح دولتش برسد عربستان و بقیه با کمکهای میلیاردی خود وپاکستان با کمک تسلیحاتیش ارتشی از طالبا تشکیل میدهد برای اشغال مشهد به عنوان پایتخت طالب اون وقت ببینیم تیپ اصولگرایون چه ...میتونن بکنند اشرف افغان داره برا حمله به ایران اماده میشه کیهانو حسن عباسی دنبال زدن تو دهن اصلاح طلبانند خدا وکیلی این مطلبو بگذارید فردا عذاب وجدان نگیرید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
7
2
درست میشه اولش سخته بعد درست میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
0
7
طالبان شبیه پیروان حسن صباح هستند. از تاریخ یاد بگیرین چگونگیه رفتار با این نوع تفکر را.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
1
5
پیام منم بزارید مهمه شاید آقایون از خواب غفلت بیدار کنه
یوسف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
1
12
ما تازه فهمیدیم که منظور ایران و پاکستان و قطر از گفتگوهای بین الافغانی چیه که هی بهش تکیه میکردند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
1
7
رفیق فابریکه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین