کد خبر: ۷۲۶۰۷۲
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۴
بازدید رئیس قوه قضاییه از زندان دماوند

اژه‌ای: زندان باید بازگشتگاه باشد نه بازداشتگاه

رئیس قوه قضاییه صبح روز جمعه (۱۹ شهریور) با حضور در زندان دماوند، ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این زندان، به گفتگوی چهره به چهره با بسیاری از زندانیان پرداخت و مسائل و مشکلات آن‌ها را از نزدیک جویا شد.
اژه‌ای: زندان باید بازگشتگاه باشد نه بازداشتگاه
آفتاب‌‌نیوز :

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای صبح امروز جمعه ۱۹ شهریور، به مدت ۳ ساعت از بخش‌های مختلف ندامتگاه دماوند بازدید و ضمن گفتگوی چهره به چهره با تعداد کثیری از زندانیان، سوالاتی را پیرامون دلیل محکومیت و مدت زمان سپری شده از حبس آن‌ها و همچنین شرایط بهداشتی و غذایی زندان مطرح کرد.

به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، وی در دیدار با زندانیان ابراز امیدواری کرد که زندان بازگشت‌گاهی به جامعه باشد و کسی که یک بار زندان را تجربه کرده دوباره این تجربه تلخ را تکرار نکند.

رییس عدلیه گفت: زندان باید به معنی واقعی نه "بازداشتگاه" که محل باز اجتماعی شدن فرد و "بازگشتگاه" به جامعه باشد.

رئیس دستگاه قضا پس از آنکه یکی از زندانیان اعلام کرد، برای چهاردهمین بار است به زندان می‌آید، گفت: من دلم می‌سوزد از اینکه می‌بینم یک فرد در میانسالی و جوانی ۱۴ بار به زندان آمده است. لازم است برای همه این افراد برنامه‌ریزی شود تا هم خود آنها اصلاح شوند و هم شرایطی فراهم شود که دیگر به زندان برنگردند. هم قوه قضاییه و هم سایر نهادها در این زمینه مسئولیت داشته و باید انجام وظیفه کنند. خود زندانیان و خانواده آن‌ها نیز باید در این زمینه نقش داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه در پی ورود یک فرد به زندان، خانواده او بزرگترین صدمه را متحمل می‌شوند، خطاب به زندانیان گفت: اجازه ندهید خانواده‌هایتان در این زمینه صدمه و آسیب ببینند.

«واکسیناسیون زندانیان» دیگر موضوعی بود که رئیس قوه قضاییه در گفتگو با زندانیان در خصوص آن کسب اطلاع کرد، که به گفته زندانیان ندامتگاه دماوند هر ۲ دُز واکسن کرونا به آن‌ها تزریق شده است.

یکی از مسائل دیگری که رئیس قوه قضاییه در گفتگوی خود با زندانیان از آن‌ها پرسید این موضوع بود که آیا قضات به زندان سر می‌زنند و با زندانیان گفتگو می‌کنند یا خیر.

زندانیان همچنین در حضور رییس قوه قضائیه از برخی از زندان‌بانان ندامتگاه دماوند که به گفته زندانیان، شبانه‌روز و همراه با خانواده خود برای جلب رضایت شاکیان تلاش می‌کنند و در این راه حتی هزینه‌های مالی هم متحمل شده اند تشکر و قدردانی کردند.

زندانیان به رییس عدلیه گفتند به دلیل این گونه ارتباطات برخی زندان بانان این ندامتگاه تمام زندانیان و خانواده‌های آن‌ها را به چهره می‌شناسند.

حضور در کارگاه اشتغالزایی زندان دماوند و مشاهده فعالیت‌های زندانیان در این کارگاه، بخش دیگر بازدید امروز حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای بود.

رئیس دستگاه قضا در جریان بازدید از این بخش، خواستار ارائه آماری از میزان اشتغال زندانیان شد که مسئولان سازمان زندان‌ها در پاسخ گفتند: میزان اشتغالزایی زندانیان استان تهران در سال گذشته ۵۴ درصد بود که این آمار در سال جاری به ویژه طی ماه‌های اخیر رشد چشمگیری داشته و به ۶۸ درصد رسیده و این در حالی است که هدف گذاری سازمان زندان‌ها برای اشتغالزایی زندانیان، شاخص ۸۰ درصدی است.

مسئول کارگاه اشتغالزایی ندامتگاه دماوند که خود نیز یک فرد زندانی بود، با بیان اینکه زندانیان فعال در این کارگاه به صورت روزانه درآمد کسب می‌کنند، گفت: به غیر از حرفه اموزی به زندانیان، محصولات کارگاه اشتغالزایی ندامتگاه دماوند به نام برندهای مشهور الکترونیکی کشور تولید می‌شود و یکی از باکیفیت‌ترین و پرفروش‌ترین محصولات بازار است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در بخش دیگری از این بازدید، با بیان اینکه زندانیان هر مطلب و درخواستی را که دارند بنویسند، تاکید کرد که تک تک این نامه‌ها به صورت دقیق مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

رئیس قوه قضاییه در همین زمینه، حوزه ریاست قوه قضاییه و سازمان زندان‌ها را مامور کرد که به تک تک درخواست‌های زندانیان رسیدگی کنند و به سرعت به آن‌ها پاسخ دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در پایان حضور امروز خود در زندان دماوند با تشکر از زندانبانان و تلاش سخت و شبانه روزی آنها که مورد نظر و تقدیر زندانیان هم قرار گرفته است توصیه کرد: پیوسته خدا را ناظر و حاضر بر اعمال خود ببینند و مواظب باشند حق کسی ضایع نشود.

رئیس دستگاه قضا طی دو ماه و نیم گذشته، بارها و بارها در جریان بازدیدهای میدانی و نشست‌های مختلف با مسئولین قضایی کشور، توصیه‌ها و دستورات متعددی را در خصوص ضرورت رسیدگی به وضعیت زندان‌ها و زندانیان مطرح و بر اجرای سیاست حبس‌زدایی و کاهش جمعیت کیفری تاکید کرده است: «بازدید روسای کل دادگستری‌ها، دادستان‌ها و قضات از زندان‌های سراسر کشور»، «گفتگوی چهره به چهره و بدون واسطه با زندانیان و رسیدگی به مسائل و مشکلات آنها» و همچنین «رسیدگی به وضعیت خانواده‌های زندانیان نیازمند»، از جمله توصیه‌های مکرر حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در مدت اخیر بوده است.

بازدید از زندان دماوند، چهارمین بازدید رئیس دستگاه قضا از زندان‌های کشور در هفتاد و یکمین روز خدمت در کسوت قاضی القضاتی بود؛ پیش‌تر و طی ۲ ماه گذشته حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در زندان‌های مرکزی ایلام و رجایی‌شهر کرج نیز حضور یافته بود و در عصر روز جمعه ۱۵ مرداد امسال نیز ضمن حضور در بخش‌های مختلف زندان اوین تهران، به گفتگوی چهره به چهره با زندانیان بازداشت موقت پرداخته و مشکلات و مسائل آنان را از نزدیک جویا شده بود.

زندانیان ندامتگاه دماوند نیز از اینکه رئیس قوه قضاییه صبح روز جمعه خود را برای بازدید از این ندامتگاه اختصاص داده است، از وی تشکر کردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین