کد خبر: ۷۲۶۱۷۱
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۲

تغییر جدید در واتس‌اپ

واتس‌اپ رسما اعلام کرد همه کاربران این سرویس پیام رسان می توانند فایلهای پشتیبان تاریخچه گفتگوهایشان را رمزنگاری کنند.
تغییر جدید در واتس‌اپ
آفتاب‌‌نیوز :

واتس‌اپ آزمایش بی سروصدای رمزنگاری فایل پشتیبان تاریخچه گفتگوها را اوایل تابستان امسال آغاز کرده بود و اکنون این قابلیت را به رسما اعلام کرده است.

اگرچه پیامهای واتس‌اپ از سال ۲۰۱۶ رمزنگاری شده اند اما این اپلیکیشن، رمزنگاری سر به سر را برای فایلهای پشتیبان که به آی کلود یا گوگل درایو متکی هستند، ارائه نکرده بود. اما با جدیدترین به‌روزرسانی، کاربران قادر خواهند بود گزینه رمزنگاری سر به سر برای فایلهای پشتیبان را پیش از پشتیبان گیری در سرویس ذخیره سازی ابری خود انتخاب کنند. واتس‌اپ اعلام کرد کاربران می توانند تا چند هفته دیگر این به‌روزرسانی را دریافت کنند.

واتس‌اپ در یک پست وبلاگ اعلام کرد هنگامی که رمزنگاری سر به سر فعال شود، نه واتس‌اپ و نه فراهم کننده خدمات پشتیبان گیری قادر به دسترسی به فایل پشتیبان نخواهند بود. فایلهای پشتیبان با کلید رمزنگاری که به صورت رندوم و منحصر تولید می شود، رمزنگاری می شوند. کاربران دو گزینه خواهند داشت: می توانند به صورت دستی کلید ۶۴ رقمی را ذخیره کنند یا کلمه عبوری تنظیم کنند که می تواند برای دسترسی به کلید استفاده شود.

اگرچه این قابلیت فایلهای پشتیبان را ایمنتر می کند اما چند مورد وجود دارد که باید به خاطر سپرد. نخست این که اگر کاربر کلید رمزنگاری ۶۴ رقمی را از دست دهد، هیچ راهی برای بازیابی فایل پشتیبان خود نخواهد داشت. همچنین اگرچه واتس‌اپ اخیرا قابلیت پشتیبانی از چند دستگاه را اعلام کرده اما کاربران فایل پشتیبان رمزنگاری شده را تنها می توانند در دستگاه اصلی خود ایجاد کنند.

بر اساس گزارش انگجت، همچنین رمزنگاری سر به سر تضمین نمی کند که گفتگوهای کاربران هرگز به شیو ای که تمایلی به آن ندارند، استفاده نشود. وب سایت پروپابلیکا اخیرا گزارش طولانی درباره استفاده واتس‌اپ از ناظران انسانی منتشر کرده که به بازبینی گفتگوهایی می پردازند که از سوی کاربران واتس‌اپ گزارش شده اند. پیشتر وب سایت اینفورمیشن گزارش کرده بود فیس بوک ممکن است سرگرم تحقیقات درباره هوش مصنوعی باشد که روزی بتواند بر اساس پیامهای رمزنگاری شده برای کاربران تبلیغات نمایش دهد. البته مدیر واتس‌اپ دنبال کردن این فناوری از سوی این سرویس پیام رسان را تکذیب کرده است. اگرچه هیچ کدام از این موارد امنیت فراهم شده توسط رمزنگاری را نمی شکنند اما یادآور خوبی است که حریم خصوصی جدی گرفته شود و کاربران به وجود رمزنگاری سر به سر دلخوش نباشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین