کد خبر: ۷۲۶۵۲۱
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۶

بازار میلگرد کوتاه آمد/ نرخ روز

پس از نوسانات قیمت سیمان و فولاد که به دلیل عدم عرضه کافی توسط تولیدکنندگان و قطعی برق کارخانجات اتفاق افتاده بود، قیمت‌ها در بازار روند کاهشی به خود گرفته و امروز سیمان به حدود هر پاکت ۲۵ هزار تومان درب کارخانه رسیده است؛ قیمت هر کیلو میلگرد هم که تا ۲۲ هزار تومان بالا رفته بود اخیرا به حدود ۱۶ هزار تومان کاهش یافته است.
بازار میلگرد کوتاه آمد/ نرخ روز
آفتاب‌‌نیوز :

قیمت سیمان روند نزولی به خود گرفته و سازندگان خبر می‌دهند که از طریق بورس، هر پاکت سیمان را درب کارخانه ۲۵ تا ۲۷ هزار تومان خریداری می‌کنند. البته قیمت هنوز به قبل از گرانی‌های ناشی از نرخ‌گذاری افزایش ۱۲ درصد و قطعی‌های مکرر برق بازنگشته است. چند روز قبل هم نرخها از بالای ۷۰ هزار تومان به ازای هر پاکت به حدود ۶۰ هزار تومان رسیده بود. البته فعالان صنعت ساختمان انتظار دارند قیمت‌ها پایین‌تر هم بیاید.

در حال حاضر هر تن سیمان نیز به حدود ۵۴۰ هزار تومان رسیده و این در حالی است که ابتدای سال جاری ۲۲۰ هزار تومان قیمت داشت اما در پی قطعی‌های برق ماههای اخیر تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به ازای هر تن نیز رسیده بود.

تمامی توزیع‌کنندگان سیمان وارد بورس می‌شوند

امروز سید رضا فاطمی امین ـ وزیر صمت ـ در حاشیه نشست خود با برخی نمایندگان از بازگشت قیمت سیمان به کیسه‌ای ۲۵ هزار تومان در بورس کالا خبر داد و گفت: کاری که ما برای کنترل قیمت سیمان انجام دادیم اصلاح ساختار بود و با روش‌های تعزیراتی، موردی و همچنین ایجاد جو روانی قیمت‌ها به اینجا نرسید به طوری که تعادلی که در بازار ایجاد شد، نرخ سیمان را کاهنده کرد.

به گفته فاطمی امین، تا دو هفته آینده بر بازار سیمان متمرکز خواهیم بود. تمامی خرده‌فروشان و عاملان فروش سیمان وارد سامانه تجارت و بورس خواهند شد تا در بورس و در حوزه عمده فروشی و خرده فروشی به یک روال معقول دست یابیم.

روز هشتم شهریورماه نیز معاون امور معادن وزارت صمت اعلام کرد واحدهای تولیدکننده سیمان که تا کنون موفق به اخذ کد بورسی نشده‌اند ظرف مدت یک هفته فرصت دارند در بورس کالا ثبت نام و نسبت به عرضه محصولات خود در بورس کالا اقدام کنند.

هر کیلو میلگرد اصفهان ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان

از بازار فولاد هم خبر می رسد که نرخ هر کیلو میلگرد که تا ۲۲ هزار تومان در هفته‌های اخیر رسیده بود با لحاظ ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده به حدود ۱۶ هزار تومان کاهش یافته است. قیمت آنلاین هر کیلو میلگرد آجدار سایز ۲۲ تا ۳۲ کارخانه ذوب آهن اصفهان ۱۴ هزار و ۵۸۵ تومان است که با لحاظ ۱۳۱۳ تومان مالیات بر ارزش افزوده ۱۵ هزار و ۸۹۸ تومان می‌شود.

این درحالی است که اوایل امسال هر کیلو میلگرد حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان بود. فرشید پورحاجت ـ دبیر کانون انبوه‌سازان ـ گفت: قیمت میلگرد از کیلویی ۸۰۰۰ تومان در سال گذشته به یکباره در سال ۱۴۰۰ بالا رفت و حالا مقدار اندکی کاهش پیدا کرده که ۱۶ تا ۱۷ هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد اما معتقدیم بازار فولاد هنوز حباب دارد.

قول حذف امضاهای طلایی از بازار سیمان و فولاد

امروز وزیر صنعت، معدن و تجارت از تعریف سه راهکار برای بازار فولاد صحبت کرد و گفت: در مهرماه رصد کامل اطلاعاتی از زنجیره فولاد را دنبال می‌کنیم تا تمام تولیدات مقاطع فولادی، شمش و محصولات در سامانه جامع تجارت عرضه شود و رانت‌ها و چند قیمتی بودن فولاد از این طریق از بین برود. در مرحله دوم ساختار بازار را اصلاح خواهیم کرد و تأثیر ابلاغ قوانین و مقررات جدید را در آبانماه خواهیم دید و امضاهای طلایی تا این زمان از بین خواهد رفت. در آذرماه نیز در ساختار صنعت فولاد اصلاح ساختاری خواهیم داشت که به سمت کاهش قیمت تمام شده حرکت کنیم و رقابت سازنده‌ای برای کاهش هزینه‌ها در بازار فولاد را شاهد باشیم و بازار فولاد تحت تأثیر نوسانات ارزی نباشد.

فاطمی امین تاکید کرد: در مهرماه رصد کامل اطلاعاتی از زنجیره فولاد را دنبال می‌کنیم تا تمام تولیدات مقاطع فولادی، شمش و محصولات در سامانه جامع تجارت عرضه شود و رانت‌ها و چند قیمتی بودن فولاد از این طریق از بین برود. در مرحله دوم ساختار بازار را اصلاح خواهیم کرد و تأثیر ابلاغ قوانین و مقررات جدید را در آبانماه خواهیم دید و امضاهای طلایی تا این زمان از بین خواهد رفت.

در حالی وزیر صمت دولت رئیسی موافق بورسی شدن سیمان است که سازمان استاندارد بر موضع خود درخصوص مخالفت با ورود سیمان به بورس محکم ایستاده است. محمد اسلامی ـ وزیر سابق راه و شهرسازی ـ نیز به عنوان مخالف بورسی شدن بورس گفته بود که این موضوع بدون رعایت ضوابط و قوانین کشور اتخاذ و اجرایی شده است. اما رستم قاسمی ـ وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم ـ هنوز در قبال بورس سیمان موضعی نگرفته است. او البته با اشاره به برنامه دولت برای ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی، گفته که مردم دغدغه تامین مسکن نداشته باشند و خانه اولی‌ها برای مسکن در سامانه ثبت نام کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین