کد خبر: ۷۲۶۵۷
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۴:۲۰
سخنگوی وزارت امور خارجه:

برخلاف نظر کسینجر پیامی از آمریکا دریافت نکرده‌ایم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب - محمدرضانظری: سید محمد علی حسینی سخنگوی وزارت امور خارجه پیش از ظهر امروز در آخرین نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی وخارجی در سال 8، پس از بیان اینکه حضور پرشور مردم ایران در عرصه انتخابات دلسردی و ناامیدی القایی رسانه های غربی را به خود آنها بازگردانده است، تاکید کرد: قطعاً بازنده اصلی این انتخابات آمریکا و برنده حقیقی آن مردم ایران و جوانان کشورمان بوده‌اند.

از آمریکا پیامی دریافت نکرده ایم
حسینی درباره مواضع اخیر هنری کیسینجر درباره لزوم مذاکره مستقیم ایران و آمریکا آن را تحلیل شخصی این مقام آمریکایی دانست و اظهار داشت که در این خصوص پیامی را از کانال‌های رسمی دریافت نکرده‌ايم و برنامه ایی برای گفتگوی دوجانبه با آمریکا در دستور کار مقامات ایرانی قرار ندارد.

وزیرخارجه سوئیس در تهران
سخنگوی وزارت امور خارجه از سفر وزیر خارجه سوئیس طی امروز به تهران خبر داد و گفت: در جریان این سفر درباره مهمترین مسائل بین المللی ، تحولات منطقه و همکاری های دو کشور در عرصه انرژی و اقتصاد گفتگو خواهد شد. حسيني در پاسخ به سئوالی درباره اینکه آيا وزير خارجه سوييس در سفرش به تهران حمل پيامي از سوی آمريكا برای مقامات ایرانی است پاسخ گفت: چارچوب سفر همان است كه در ابتداي جلسه به آن اشاره شد.

سرنوشت دور بعدی مذاکرات ایران وآمریکا
وی در خصوص دور چهارم گفتگوهای ايران و آمريكا نیز اظهار داشت: تيم مذاکره کننده جمهوری اسلامي بر اساس توافقات و هماهنگی‌هايی كه به عمل آمده بود به بغداد اعزام شد اما آمريكايی‌ها بدون اينكه توضيحی را مطرح كنند از صحنه غائب بودند. در این خصوص طرف عراقی در حال انجام تلاش هایی است ولی موضع ما در خصوص مسائل عراق و این گفتگوها تغییری نکرده و چنانچه پیشنهادی دریافت کنیم آن را بررسی خواهیم کرد.

اظهارات متفاوت درباره گزارش البرادعی
سخنگوی وزارت خارجه در ادامه در پاسخ به سئوالی در خصوص وجود برخی نقاط مبهم در مواضع کشورمان در خصوص گزارش اخیر البرادعی گفت: مسئولان کشورمان ارزیابی خود را در این باره اعلام کرده اند و ما نکات مثبتی که به ویژه در همکاری های ایران و آژانس در مدالیته مورد توافق دو طرف وجود داشت را مورد اشاره و توضیح قرار داده‌ایم.
 هر چند که ممکن است گزارش اخیر البرادعی حاوی برخی نکات منفی باشد اما این مسائل در مقابل نکات مثبت آن خیلی مطرح نیست وارزیابی کلی ما از این گزارش مثبت است. در واقع با حل و فصل مسائل باقی‌مانده بین ایران و آژانس و طرح این موضوع درگزارش البرادعی روند پرونده هسته ای عادی شده است.

رای مثبت لیبی علیه ایران
حسینی ضمن اینکه صدور قطعنامه علیه ایران را روندی نادرست و غیر تاثیرگذار دانست و درباره موضع تهران درخصوص قطعنامه اخیر شورای امنیت علیه کشورمان افزود: در این خصوص هم ما بررسی ها وبحث های لازم را انجام داده ایم اما در خصوص تصمیماتی که بخواهیم در واکنش به قطعنامه اتخاذ و آن را به صورت رسمی اعلام کنیم در آینده اطلاع رسانی خواهیم کرد.

وی درباره این ادعا که رای مثبت لیبی به قطعنامه علیه ایران به دلیل عدم توقف پی گیری پرونده امام موسی صدر بوده است را رد کرد و ضمن انتقاد تلویحی از رای مثبت لیبی به قطعنامه شورای امنیت علیه کشورمان، گفت: با توجه به مواضع سفیر لیبی در شورای امنیت رای این کشور به قطعنامه برای ما غیر منتظره بود اما این موضوع ربطی به پرونده امام موسی صدر ندارد.

ایران در حال بررسی استقلال کوزوو
سخنگوی وزارت خارجه در ادامه در مورد موضع نهایی ایران در خصوص استقلال کوزوو، اظهار داشت: در این باره از زمانی که اعلام مواضع آغاز شده است شاهد اختلاف نظرها و تنش های بسیاری در میان کشورها بوده ایم که در این شرایط بسیاری از کشورها ضمن کشورها بررسی زوایای استقلال کوزوو آثار مختلف آن بر منطقه بالکان را مورد توجه قرار داده و البته عجله ای برای اعلام موضوع در این خصوص ندارند. ما نیز در این رابطه پس از بررسی مسائل لازم موضع نهایی خود را اعلام می کنیم.

تکذیب یک خبر
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره مطلب اخیر روزنامه السفیر بیروت مبنی بر اینکه نماینده ویژه فرانسه در امور لبنان درخواستی برای سفر به ایران داشته اما تهران به دلایلی این درخواست را رد کرده است یادآور شد: در خصوص مسائل لبنان ما با تمام طرف هایی که می توانند نقش موثر و سازنده ای در آن کشور ایفا کنند و برای ایجاد تفاهم بین گروههای مختلف لبنان و نزدیک کردن دیدگاه‌های این طرف ها به یکدیگر رایزنی‌هایی را در داخل ایران و خارج داشته ایم و البته این رایزنی ها همچنان ادامه دارد اما در خصوص سفر نماینده ویژه فرانسه یا وزیر خارجه آن کشور به ایران مطلب خاصی مطرح نشده است.

بازگشت زود هنگام احمدی‌ نژاد از سنگال
حسینی در پاسخ به سئوالی دیگر در خصوص بازگشت زود هنگام رئیس جمهور از سنگال، وجود هر گونه علت خاص را درباره این مسئله را رد کرد و گفت: برنامه های رئیس جمهور در این سفر فشرده و متراکم بود که در مدت تعیین شده این برنامه ها به طور کامل انجام شد و ایشان برای حضور در انتخابات به کشور بازگشتند.

متکی دراجلاس اتحادیه عرب
در بخش دیگری از این نشست خبری از حسینی در خصوص حضور وزیر امور خارجه در نشست سالانه اتحادیه عرب در دمشق سئوال شد که وی با تایید حضور متکی در این نشست اظهار داشت: وزیر امور خارجه سال گذشته نیز بنابر دعوت میزبان در کنفرانس اتحادیه عرب که در ریاض برگزار شد شرکت داشتند و در کنفرانس دمشق نیز به واسطه دعوتی که انجام شده حضور می یابند.

توفيقات ديپلماسي ايران در سال ‪۸۶‬
سخنگوي دستگاه ديپلماسي ايران در پایان اين نشست خبري كه آخرين نشست حسيني با خبرنگاران داخلی خارجی در سال جاري بود به توفيقات دستگاه ديپلماسي ايران در سال ‪ ۸۶‬ اشاره كرد و گسترش روابط با كشورهاي مختلف و حضور فعال در سازمان ها و محافل بين‌المللي را از جمله اين توفيقات برشمرد. 

حسينی همچنين تنظيم سفرهاي متعدد مقامات عالي رتبه ايران را مورد اشاره قرار داد و با اشاره به سفر رييس جمهوري اسلامي ايران به نيويورك يادآور شد كه دكتر احمدي نژاد طي سال گذشته به ‪ ۱۸‬ کشور دنيا از جمله كشورهاي حوزه خليج فارس، آسياي مركزي، آمريكاي لاتين و آفريقا سفر كرده است. وی ترتيب دادن مصاحبه‌ها و ديدارها در حاشيه اجلاس هاي بين‌المللي براي مقامات جمهوري اسلامي ايران را از ديگر دستاوردهای دستگاه ديپلماسي ايران دانست. 

او همچنين به برگزاری اجلاس غيرمتعهدها و تنوع فرهنگی با حضور۸۰‬ کشور جهان و همچنين برگزاری اجلاس سران خزر در تهران اشاره و تاكيد كرد كه اين اجلاس‌ها از موفق‌ترين جلسات بوده است. 

حسينی يادآور شد كه اجلاس سران خزر در تهران موجب امضاي يك بيانيه ‪ ۲۳‬ماده اي شده و چارچوب همكاری‌ها را مشخص كرده است. 

سخنگوی دستگاه ديپلماسي ايران همچنين با اشاره به تقويت و توسعه روابط با كشورهاي حوزه خليج فارس،حضور دكتر احمدی نژاد در اجلاس سران شورای همكاری خليج فارس در دوحه را مهم خواند و يادآور شد كه رييس جمهوری اسلامی ايران در اجلاس دوحه پيشنهادی ‪ ۱۲‬گانه را برای افزايش مناسبات گشورهای منطقه ارايه داده است. 

حسينی، گفت و گوها با كشورهای مختلف اروپايی برای تنوع روابط اقتصادی را مورد اشاره قرار داد و گفت كه وزير خارجه ايران طی سال گذشته با اكثرمقامات كشورهای اروپايی ديدار داشته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین