کد خبر: ۷۲۶۶۳۶
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰

آنچه زن و شوهرها باید درباره سلامت جنسی بدانند

مدرس دانشکده مامایی و پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینای استان همدان گفت: داشتن ارتباط کلامی بیشتر و آگاهی از مهارت‌های ارتباطی مناسب سلامت جنسی را افزایش می‌دهد.
آنچه زن و شوهرها باید درباره سلامت جنسی بدانند
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر مرضیه اتوگرا اظهار کرد: سلامتی رفاه کامل جسمی، روانی و عاطفی تعریف می‌شود که ابعاد مختلفی دارد که در این ابعاد سلامت خانواده وسلامت جنسی به هم وابسته هستند.

وی با بیان اینکه سلامت و سعادت جامعه به پویایی نظام خانواده وابسته است، تصریح کرد: سلامت و تعالی نظام خانواده به کیفیت روابط بین زن و شوهر بستگی دارد همچنین تنظیم روابط جنسی یکی از کارکردهای اساسی خانواده است که اثر مستقیم روی آرامش روانی زوجین دارد.

وی ادامه داد: در میان ادیان الهی، دین مبین اسلام بیشترین توجه خود را به بُعد جنسی زندگی خانوادگی معطوف کرده و این امر را مقدس شمرده و تأمین نیازهای غریزی و جنسی را در چارچوب خانواده مورد اهتمام قرار داده است و بسیاری از رفتارهای غریزی و جنسی را رنگ الهی داده و به آن جنبه معنوی بخشیده است.

دکتر اتوگرا خاطرنشان کرد: اقناع و ارضای نیاز جنسی جایگاه ویژه در خانواده دارد، زیرا همسران با برطرف ساختن آن آرامشی در جسم و جانشان می‌ریزد که این آرامش اگر چه از ناحیه جنسی حاصل می‌شود، نشاط و سبک بالی حاصل از آن؛ جسم و روانشان را در بر می‌گیرد، بر همین اساس لازم است که هر یک از زوجین با آگاهی از ویژگی‌های طرف مقابل، به روابط خود رسیدگی کنند.

وی تصریح کرد: در این زمینه زنان باید به‌طور ویژه توجه کنند چرا که در شریعت اسلام تمکین و برآوردن نیازهای جنسی همسر وظیفه مهمی برای آنان شمرده شده است.

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: رضایت‌مندی روانی-جنسی بین همسران از مهم‌ترین مؤلفه‌های مؤثر بر سلامت روانی زوجین در کانون خانواده است، بنابراین ارضای نیاز جنسی و التذاذ نفسانی از طریق ازدواج با جنس مخالف به همراه آداب دینی نه تنها مذموم نیست بلکه از آنجا که تأمین یک نیاز تکوینی است به سلامت روانی زوجین، در نتیجه سلامت روانی خانواده می‌انجامد و هرگونه ناهماهنگی در این مرحله، به ایجاد ناراحتی‌های عصبی حاد می‌انجامد.

اتوگرا با بیان اینکه سلامت جنسی (Sexual Health) و شیوه‌های تأمین آن از مهم‌ترین فاکتورهای مهم مؤثر بر سلامتی زنان و از مهمترین شاخص‌های رضایت از زندگی است که بر میزان سلامت روانی زوجین نیز تاثیر می‌گذارد، تأکید کرد: بخش مهمی از سلامت جسمی و روانی افراد، تحکیم بنیان خانواده و تشکیل جامعه سالم و رشد یافته مربوط به این مقوله و شیوه‌های تأمین آن است.

وی ادامه داد: از اهداف درمان مسایل خانواده تمرکز بر تنظیم فعالیت جنسی است و مشکلات جنسی در بین زوجین بسیار شایع است همچنین از سویی ناسازگاری در روابط زناشویی موجب اختلال در روابط اجتماعی گرایش به انحرافات اجتماعی و افول ارزش‌های فرهنگی بین زن وشوهرها می‌شود که برای تداوم و استحکام زندگی زناشویی رضایت جنسی مورد نیاز است.

این مدرس دانشگاه گفت: برخی از محققین براین باورند که علت اصلی و حقیقی 80 درصد اختلافات زناشویی، عدم رضایت جنسی زوجین است و این مسئله ریشه در عدم ارتباط صحیح ونداشتن مهارت ارتباطی مناسب بین زوجین است.

وی گفت: مشغله کاری و عدم داشتن وقت کافی برای ارتباط کلامی و چشمی بین زوجین امروزه باعث شده زوجین به ارتباط جنسی از دید فقط جنسی نگاه کنند و به سلامت جنسی خود آسیب بزنند و زوجین با مهارت ارتباطی مناسب وگذاشتن وقت برای یکدیگر می‌تواند روی سلامت جنسی خودتأثیر بسزایی داشته باشند و این مسئله مستلزم آگاهی و حمایت دوجانبه زوجین از یکدیگر است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین