کد خبر: ۷۲۶۶۸۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۱
نشست شورای حکام آژانس

گروسی: رایزنی‌های سازنده‌ای در تهران داشتم/خواستار پاسخگویی سریعتر ایران به سوالات آژانس هستیم

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام رایزنی های خود در تهران را سازنده توصیف کرد و گفت: بار دیگر توانستیم راستی آزمایی های ضروری آژانس را به نفع همگان، تقویت کنیم.
گروسی: رایزنی‌های سازنده‌ای در تهران داشتم/خواستار پاسخگویی سریعتر ایران به سوالات آژانس هستیم
آفتاب‌‌نیوز :

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیانیه آغازین خود در نشست فصلی شورای حکام که دقایقی پیش در وین آغاز شد به سفر اخیرش به تهران و رایزنی با مقامات کشورمان اشاره و گفت‌وگوهایش در جریان این سفر را سازنده توصیف کرد.

وی گفت: بار دیگر توانستیم فعالیت های ضروری راستی آزمایی آژانس بین المللی انرژی اتمی را به گونه ای که به نفع همگان است، تقویت کنیم.

گروسی در ادامه به جدیدترین گزارش خود در رابطه با اجرای تعهدات هسته ای ایران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اشاره کرد و گفت: از فوریه ٢٠٢١ تاکنون این فعالیت های ایران در پی تصمیم این کشور برای متوقف کردن پایبندی به تعهدات مرتبط هسته ای اش ذیل برجام، به ویژه پروتکل الحاقی به شدت تضعیف شده است.

وی افزود: من در این گزارش تاکید کردم که عدم پاسخگویی ایران به درخواست آژانس برای اجازه دسترسی به تجهیزات نظارتی اش به طور جدی ظرفیت فنی آژانس برای حفظ تداوم دانش را به خطر انداخته است. اما ضروری است که نظارت و راستی آزمایی آژانس در رابطه با تعهدات مرتبط هسته ای ایران در آینده از سر گرفته است. اطمینان آژانس مبنی بر اینکه می تواند تداوم دانش را (در این زمینه) حفظ کند در طول زمان رو به کاهش رفته و اخیرا نیز به میزان قابل توجهی کم شده است. این اطمینان می تواند همچنان کاهش یابد مگر اینکه موضع ایران تغییر کند.

گروسی همچنین با اشاره به بخش های مربوط به اجرای توافقنامه پادمانی و پروتکل الحاقی در ایران در گزارش اخیر خود تصریح کرد: وجود ذرات متعدد اورانیوم با منشاء انسانی در سه مکان در ایران که به آژانس اعلام نشده است و همچنین وجود ذرات تغییر یافته ایزوتوپی در یکی از این مکان ها آشکارا نشان دهنده این است که مواد و یا تجهیزات آلوده به مواد هسته ای در این مکان ها وجود داشته است.

مدیرکل آژانس در ادامه مدعی شد: ایران هنوز توضیحات لازم را در رابطه با وجود ذرات آلوده به مواد هسته ای در هیچ یک از این سه مکان که آژانس دسترسی‌های مکمل به آنها داشته، ارائه نداده است. همچنین ایران به سوالات آژانس در ارتباط با یک مکان اعلام نشده دیگر پاسخ نداده و مکان فعلی اورانیوم طبیعی به شکل یک دیسک فلزی را مشخص نکرده است.

وی با ابراز نگرانی نسبت به وجود این ذرات و حل نشده باقی ماندن موضوعات مربوط به آن خواستار پاسخگویی هرچه سریعتر ایران به سوالات آژانس و ارائه اطلاعات و اسناد لازم در این زمینه شد.

گروسی همچنین تاکید کرد: اعلامیه های پادمانی به طور جدی بر توانایی آژانس در ارائه اطمینان از ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران تاثیر می گذارد. من علاوه براین از ایران می خواهم که به تمام الزامات قانونی خود را بر اساس ترتیبات فرعی توافقنامه پادمانی خود عمل کند و کد اصلاحیه ٣.١ را به طور کامل اجرا کند.

وی با اشاره به سفر روز گذشته خود به تهران و گفت وگو با مقامات ایرانی برای حل این موضوعات اظهار داشت: امیدوارم از طریق یک گفت‌وگوی مستقیم، سازنده و مبتنی بر همکاری با دولت جدید در جمهوری اسلامی ایران، این موضوعات اورژانسی بتواند حل وفصل شود.

مدیرکل آژانس به بیانیه مشترک خود با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در روز یکشنبه و توافقات به دست آمده در آن اشاره و خطر نشان کرد: در این بیانیه همچنین به دیدار من با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در حاشیه کنفرانس عمومی آژانس که به زودی برگزار می شود و همچنین سفر دوباره من به تهران در آینده نزدیک اشاره شده است تا رایزنی هایی سطح بالا با مقامات بلند پایه ایران با هدف تقویت همکاری میان تهران و آژانس در زمینه های مختلف داشته باشم و بتوانیم مسائل کنونی میان در طرف را مورد بحث و رایزنی قرار دهیم.

گروسی در پایان تصریح کرد که طبق روال همیشه به شورای حکام در این رابطه به درستی گزارش خواهد داد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
3
3
ما هم خواستار لغو تحریم ها هستیم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین