کد خبر: ۷۲۷۰۶۲
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۸
تبلیغات

روش‌های نوین جوانسازی

جوانسازی پوست یا از طریق عمل جراحی است یا یک روش غیرتهاجمی است که فرد را به داشتن ظاهر جوان خود باز می‌گرداند.
روش‌های نوین جوانسازی
آفتاب‌‌نیوز :

متاسفانه همه‌ی ما دیر یا زود پیر می‌شویم. مردم امروزه به دنبال روش‌های گوناگونی برای جوان و زیبا ماندن برای مدت طولانی هستند. بر خلاف گذشته، در حال حاضر می‌توان چین و چروک‌ها و سایر علائم پیری را از بین برد، زیرا روش‌های زیادی وجود دارد که به کُند کردن این روند ناخوشایند کمک می‌کند. در صنعت زیبایی، یکی از خدمات مورد نیاز ما جوان کردن پوست است. در مورد اینکه این صنعت شامل چه مواردی است بحث‌هایی وجود دارد، اما به طور کلی، جوانسازی پوست یا از طریق عمل جراحی است یا یک روش غیرتهاجمی است که فرد را به داشتن ظاهر جوان خود باز می‌گرداند. معمولاً این روند شامل ترمیم پوست صورت است، اما می‌تواند در سایر قسمت‌های بدن، از جمله دست‌ها نیز اعمال شود. در این مطلب به جوانسازی پوست و روش‌های مختلف آن می‌پردازیم.

جوانسازی چیست؟

جوانسازی یک رشته پزشکی است که بر معکوس کردن روند پیری تمرکز دارد. جوانسازی یعنی ترمیم آسیب‌های ناشی از پیری یا جایگزینی بافت آسیب دیده با بافت جدید. پیری باعث آسیب به ماکرومولکول‌ها، سلول‌ها، بافت‌ها و اندام‌ها می‌شود. اگر هر یک از این آسیب‌ها قابل ترمیم باشد، نتیجه‌ی آن چیزی نیست جز جوانسازی.

با افزایش سن، پوست شما دستخوش تغییراتی می‌شود، اما این تغییرات در پوست شما همیشه مطلوب نیست. خوشبختانه بی‌نظمی‌های بافتی مانند چین و چروک، اسکار آکنه، کک و مک و لکه‌های ناشی از خورشید، شل شدگی پوست، تیرگی پوست (هایپرپیگمنتیشن) و سلولیت همگی با جوانسازی پوست قابل اصلاح هستند. این فرآیندها، از جمله محصولات مراقبت از پوست، درمان‌ها و روش‌های داخل مطب، برای بهبود ظاهر پوست شما در نظر گرفته شده‌اند. هدف از جوانسازی پوست، نمایان کردن پوست جوانتر و صاف‌تر است.

یکی از رایج‌ترین نمونه‌های جوانسازی پوست، لایه‌برداری پوست است، روشی که به طور فیزیکی لایه بالایی پوست را حذف می‌کند. هدف از لایه‌برداری برداشتن سلول‌های آسیب دیده روی سطح پوست با تکنیک‌های مختلف از جمله لیزر، درمان با نور و اسید‌ها است. این روش‌های مختلف از نظر تهاجمی با هم فرق دارند و برخی از آن‌ها برای بهبود نیاز به زمان قابل توجهی دارند. از روش‌های جوانسازی پوست می‌توان به لایه‌برداری صورت با لیزر، درم ابریژن، مزوتراپی، جوانسازی خودکار یا PRP، ماساژ LPG صورت، تزریق بوتاکس، جوانسازی نوری، کربوکسی تراپی، لیفتینگ RF، لیفت صورت با نخ، جراحی پلاستیک و ... اشاره کرد که در پایین هریک را شرح خواهیم داد.

روش‌های جوانسازی

جدیدترین روش‌های جوانسازی پوست صورت عبارتند از:

۱. لایه‌برداری صورت با لیزر

بدون شک لایه‌برداری صورت با لیزر در هر سالن زیبایی انجام می‌شود. در این روش، لایه پوست کراتینه شده از بین می‌رود، پس از آن روند بازسازی بافت آغاز می‌شود و سلول‌های جوان تشکیل می‌شوند. در همین حال، لایه سطحی پوست جدا می‌شود. لایه‌برداری عمیق می‌تواند خطوط کوچک (چین و چروک) و همچنین آکنه و سایر نقایص جزئی را از بین ببرد. با این حال، لازم به ذکر است که این روش آسیب‌زا است و فقط باید توسط یک متخصص ماهر انجام شود.

۲. درم ابریژن میکرو کریستالی

روشی برای پولیش دادن صورت است که شامل هدف قرار دادن لایه‌های فوقانی پوست تحت فشار زیاد است. این روش با استفاده از دستگاه خاصی تحت نظارت پزشک انجام می‌شود. لایه‌برداری میکرو شامل استفاده از مواد جامد میکرو کریستال‌ها مانند هیدروکسید آلومینیوم است. آن‌ها جذب توده‌های پوستی نمی‌شوند و منافذ پوست را مسدود نمی‌کنند. لایه‌برداری میکرو عملی ملایم است و نیازی به بیهوشی ندارد.

۳. مزوتراپی

مزوتراپی اخیراً بسیار محبوبیت پیدا کرده است. این ماده مبتنی بر تزریق مواد فعال به پوست است که باعث تحریک بازسازی بافت می‌شود. مزوتراپی به صاف شدن چین و چروک‌های ریز، از بین بردن ناهمواری و بثورات روی صورت کمک می‌کند. این روش کاملاً موثر است، اگرچه برای تشخیص موارد منع مصرف (اختلالات خونریزی، حساسیت به آلرژی، بارداری)، نیاز به معاینه پزشکی اولیه دارد.

۴. جوانسازی خودکار یا PRP

این درمان (با پلاسمای غنی از پلاکت) مستلزم استفاده از خون خود فرد برای مبارزه با پیری پوست است. توده پلاکت جدا شده از خون به سانتریفیوژ حاوی فیبرین شکسته نشده و غنی شده با فاکتور‌های رشد به ما کمک می‌کند تا به یک ژل خودکار برسیم. این‌ها باعث تجدید سلول‌های صورت و بدن و بازسازی بافت می‌شوند.

۵. ماساژ LPG صورت

ماساژ LPG صورت در ابتدا برای از بین بردن سلولیت استفاده شد. همین تکنیک در حال حاضر به طور گسترده‌ای برای از بین بردن خطوط کوچک و توده‌های ناهموار پوست بدن استفاده می‌شود. یک دستگاه مخصوص ماساژ را انجام می‌دهد، بنابراین تولید فیبر‌های کلاژن را تحریک می‌کند. بعد از چند بار تکرار می‌توانید اثر را مشاهده کنید.

۶. تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس مدت‌ها است که در بین زنان بسیار محبوب است. جوانسازی در ورود سم بوتولینوم به عضلات صورت نهفته است. فیبر‌های عضلانی که تحت تأثیر آن قرار دارند شل می‌شوند و حتی چین و چروک‌های عمیق نیز شکسته می‌شوند. می‌توانید بلافاصله نتیجه را ببینید و حدود ۶ تا ۸ ماه ماندگاری دارد. این روش بی‌خطر است و به ندرت عوارضی را نشان می‌دهد که در صورت وجود، کاملاً برگشت‌پذیر هستند.

۷. جوانسازی نوری

جوانسازی نوری (کاهش چین و چروک غیرقطعی با سیستم لیزر) اساساً پوست را در معرض طیف وسیعی از اشعه‌های نور قرار می‌دهد. اثر مثبت آن را می‌توان پس از چندین جلسه مشاهده کرد: منافذ باریک می‌شوند، رنگدانه‌ها و قرمزی از بین می‌روند و چین و چروک‌ها شکسته می‌شوند. علاوه بر این، جوانسازی نوری رنگ صورت را بهبود می‌بخشد و علائم پیری را بدون هیچ آسیبی به بدن از بین می‌برد.

۸. کربوکسی تراپی

کربوکسی تراپی یک روش درمان جوانسازی پوست غیر تهاجمی است که از کربن دی اکسید برای ایجاد تغییرات چشمگیر در پوست و جوانسازی پوست استفاده می‌کند.

۹. لیفتینگ RF

لیفتینگ RF یک تکنیک مرسوم است که در آن، امواج رادیویی بر پوست تأثیر می‌گذارند. آن‌ها عمیقاً به بافت‌های نرم نفوذ کرده و تولید کلاژن را فعال می‌کنند. در نتیجه، خطوط کوچک ناپدید می‌شوند و از ایجاد چین و چروک جدید جلوگیری می‌شود. لیفتینگ RF باعث از بین رفتن شل شدگی پوست، ناهمواری و اسکار‌های ایجاد شده پس از آکنه می‌شود.

۱۰. لیفت صورت با نخ

لیفت صورت با نخ به این معنی است که متخصص نخ‌های خاصی را زیر پوست شما قرار داده و سپس آن‌ها را محکم کرده و در نتیجه چین و چروک‌ها و سایر عیوب رابرطرف می‌کند. اصلاح صورت با نخ به خلاص شدن از شر شل شدگی پوست صورت و ناحیه گردن نیز کمک می‌کند.

۱۱. جراحی پلاستیک

جراحی پلاستیک به شما امکان می‌دهد تا از شر چین و چروک‌های اضافی پوست خلاص شوید، پوست را سفت کنید، چین و چروک‌های عمیق را صاف کنید و صورت را تا حد زیادی جوان کنید. لیفت صورت با جراحی اغلب با انواع مختلف جراحی‌های پلاستیک مانند بلفاروپلاستی، جراحی بینی و ... ترکیب می‌شود. اثرات جراحی پلاستیک برای چندین سال خوب است و سپس می‌توانید تصمیم بگیرید که نتایج را تمدید کنید. روش‌های جایگزین جوانسازی صورت هنوز وجود دارد. هر یک از آن‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارد. بهتر است که قبل از انجام هر کاری بر روی صورتتان با یک متخصص صحبت کنید، زیرا او مناسب‌ترین روش جوانسازی را برای شما انتخاب می‌کند.

چرا همه ما به دنبال جوانی هستیم

آفتاب، اختلالات پوستی، پیری و حتی وراثت همگی می‌توانند باعث بی‌نظمی پوست در صورت و جا‌های دیگر بدن شوند. این بی‌نظمی‌های بافتی عبارتند از چین و چروک و اسکار آکنه، تغییرات رنگدانه مانند کک و مک، لکه‌های ناشی از خورشید یا رگ‌های خونی قابل مشاهده که ظاهر ما را بد جلوه می‌دهند. علاوه بر این، پوست ممکن است تناژ رنگی خود را از دست بدهد، احساس سفتی کمتری داشته باشد و درخشش سالمی را که در پوست جوانتر مشهود است از دست بدهد. به همین همه ما برای درمان این اختلالات و مشکلات پوستی و داشتن ظاهری جوانتر و زیباتر که اعتماد به نفس ما را بالا می‌برد، اقدام می‌کنیم.

بهترین روش‌های جلوگیری از پیری پوست

یکی از چیز‌هایی که نمی‌توانیم تغییر دهیم روند طبیعی پیری است. عوامل زیادی باعث پیر شدن پوست ما می‌شوند. با گذشت زمان، همه‌ی ما خطوط قابل مشاهده‌ای را روی صورت خود می‌بینیم. طبیعی است که صورت ما مقداری از جوانی خود را از دست بدهد. کم کم متوجه می‌شویم که پوست ما نازک‌تر و خشک‌تر می‌شود. ژن‌های ما تا حد زیادی کنترل می‌کنند که این تغییرات چه زمانی رخ می‌دهند. اصطلاح پزشکی این نوع پیری «پیری ذاتی» است.

ما می‌توانیم از نوع دیگری از پیری که بر پوست ما تأثیر می‌گذارد جلوگیری کنیم. انتخاب محیط و شیوه زندگی ما می‌تواند باعث پیری زودرس پوست ما شود. اصطلاح پزشکی این نوع پیری «پیری خارجی (بیرونی)» است. با انجام برخی اقدامات پیشگیرانه، می‌توانیم اثرات این نوع پیری را بر روی پوستمان کُند کنیم.

۱۱ راهکار برای کاهش پیری زودرس پوست

نور خورشید نقش مهمی در پیری زودرس پوست ما دارد. سایر کار‌هایی که ما انجام می‌دهیم می‌تواند پوست ما را سریعتر از حد طبیعی پیر کند. متخصصان پوست برای کمک به بیماران خود در جلوگیری از پیری زودرس پوست، نکات زیر را به بیماران خود ارائه می‌دهند:

۱. هر روز از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید. صرف نظر از اینکه یک روز را در ساحل بگذرانید یا کار‌های دیگری انجام دهید، محافظت در برابر آفتاب ضروری است. شما می‌توانید با قرار گرفتن در سایه و به دور از تابش مستقیم خورشید، پوشیدن لباس‌های محافظ آفتاب مثل پیراهن سبک و آستین بلند، شلوار، کلاه لبه پهن و عینک آفتابی با محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش و کرم‌های ضد آفتاب با طیف وسیع SPF ۳۰ (یا بالاتر) و ضد آب از پوست خود محافظت کنید. شما باید هر روز کرم ضد آفتاب را روی تمام پوستی که فاقد لباس است بمالید. برای محافظت موثرتر، به دنبال لباس‌هایی با برچسب فاکتور حفاظت ماوراء بنفش (UPF) باشید.

۲. به جای برنزه شدن، از کرم برنزه کننده استفاده کنید. هر بار که برنزه می‌شوید، پوست خود را زودتر از موعد پیر می‌کنید. اگر از آفتاب برنزه می‌شوید، از تخت برنزه یا سایر تجهیزات برنزه داخلی استفاده می‌کنید. تمام این تجهیزات اشعه‌های مضر UV ساطع می‌کنند که سرعت پیری پوست شما را تسریع می‌بخشد.

۳. اگر سیگار می‌کشید، آن را ترک کنید. سیگار کشیدن تا حد زیادی سرعت پیری پوست را افزایش می‌دهد. این کار باعث ایجاد چین و چروک و رنگ کدر و کم رنگ پوست می‌شود.

۴. از شکلک درآوردن تکراری صورت خودداری کنید. وقتی شکلک در می‌آورید، ماهیچه‌های زیرین را منقبض می‌کنید. اگر سال‌ها به طور مکرر عضلات یکسانی را منقبض کنید، این خطوط دائمی می‌شوند. استفاده از عینک آفتابی می‌تواند خطوط ناشی از چشمک زدن را کاهش دهد.

۵. از رژیم غذایی سالم و متعادل استفاده کنید. یافته‌های چند مطالعه نشان می‌دهد که خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه ممکن است از آسیب‌هایی که منجر به پیری زودرس پوست می‌شوند جلوگیری کند. یافته‌های مطالعات تحقیقاتی همچنین نشان می‌دهد که رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی قند یا سایر کربوهیدرات‌های تصفیه شده می‌تواند پیری را تسریع کند.

۶. کمتر الکل بنوشید. الکل روی پوست تأثیر می‌گذارد، آب بدن را کم می‌کند و به مرور زمان به پوست آسیب می‌رساند. در نتیجه پوست پیرتر به نظر می‌رسد.

۷. بیشتر روز‌های هفته ورزش کنید. یافته‌های چند مطالعه نشان می‌دهد که ورزش متوسط ​​می‌تواند گردش خون را بهبود بخشد و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. این به نوبه خود ممکن است ظاهر جوانتر و بانشاطی به پوست بدهد.

۸. پوست خود را به آرامی تمیز کنید. تمیز کردن پوست می‌تواند باعث تحریک آن شود. تحریک پوست باعث افزایش سرعت پیری پوست می‌شود. شستشوی ملایم به حذف آلودگی، آرایش و سایر مواد بدون تحریک پوست کمک می‌کند.

۹. دوبار در روز و بعد از تعریق زیاد صورت خود را بشویید. تعریق به ویژه هنگام استفاده از کلاه یا کلاه ایمنی باعث تحریک پوست می‌شود، بنابراین باید پس از تعریق هرچه سریعتر پوست خود را بشویید.

۱۰. هر روز از مرطوب کننده صورت استفاده کنید. مرطوب کننده آب را در پوست ما به دام می‌اندازد و ظاهر جوانتری به پوست می‌بخشد.

۱۱. استفاده از محصولات مراقبت از پوست که سوزش یا خارش ایجاد می‌کنند را متوقف کنید. وقتی پوست شما می‌سوزد به این معنی است که پوست شما تحریک می‌شود. تحریک پوست می‌تواند باعث پیری پوست شود.

توجه: برخی از محصولات ضد پیری که توسط متخصص پوست تجویز شده‌اند ممکن است سوختگی یا سوزش ایجاد کنند. هنگام استفاده از یک محصول ضد پیری تجویز شده، این مشکل را به متخصص پوست خود اطلاع دهید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین