کد خبر: ۷۲۷۱۰۰
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۴
تبلیغات

تاثیر کناف‌کاری سقف پذیرایی در بازسازی و زیبایی بنا

در مطلب به تفصیل در مورد کناف سقف پذیرایی، نورپردازی سقف کناف اهمیت آن در زیبایی منزل، مزایا و معایب کناف، مدل‌های گوناگون کناف سقف و ... صحبت می‌کنیم.
تاثیر کناف‌کاری سقف پذیرایی در بازسازی و زیبایی بنا
آفتاب‌‌نیوز :

اگر تصمیم گرفته‌اید تغییراتی در دکوراسیون داخلی منزلتان، مخصوصا در سالن پذیرایی ایجاد کنید، یکی از بهترین و مقرون به صرفه‌ترین گزینه‌هایی که می‌توانید انتخاب کنید استفاده از کناف پذیرایی است که زیبایی دکوراسیون داخلی‌تان را چند برابر می‌کند. خیلی از افراد برای زیبا‌سازی فضای داخلی منزل خود هزینه‌های سنگینی می‌کنند و مبلمان و وسایل گران قیمتی را خریداری می‌کنند و از قدرت سقف کاذب یا دیوار کاذب در زیباسازی و بازسازی ساختمان غافل می‌شوند. این در حالی است که سقف، دیوار پنجم هر خانه‌ای است و به اندازه‌ی چهار دیوار دیگر بر زیبایی منزلتان تأثیر می‌گذارد.

بدون یک سقف زیبا، منزل شما چیزی کم دارد و هنوز کامل نیست. داشتن سقفی سفید و ساده به مرور زمان خسته کننده و یکنواخت خواهد شد، حتی اگر بقیه دکوراسیون را عالی طراحی کرده باشید. زمانی که وارد یک خانه می‌شوید، به طور ناخودآگاه توجه شما به دکوراسیون داخلی و به خصوص سقف جلب می‌شود. به کار بردن کناف سقف پذیرایی، زیبایی و تأثیرگذاری طراحی داخلی را دو چندان می‌کند و سلیقه و سبک زندگی شما را نشان می‌دهد.

در ادامه مطلب به تفصیل در مورد کناف سقف پذیرایی، نورپردازی سقف کناف اهمیت آن در زیبایی منزل، مزایا و معایب کناف، مدل‌های گوناگون کناف سقف و ... صحبت می‌کنیم.

مزایای استفاده از کناف سقف

کناف در واقع اسم یک شرکت آلمانی در صنعت ساختمان‌سازی است. به دلیل اینکه سقف کاذب این شرکت در کشور ما وارد شده و کاربرد زیادی داشته، کم کم کناف به جای این که به عنوان اسم یک برند شناخته شود، به عنوان نوعی سقف کاذب معروف شد. درصد بالایی از مواد تشکیل دهنده‌ی کناف، گچ است. اما کناف دارای روکشی است که از آن در برابر ضربه مقاومت می‌کند. جهت ساخت سقف کاذب کناف که یک نوع سقف کاذب است می‌توان از پنل‌هایی گچی و حتی پنل‌های غیر گچی استفاده کرد. اما در بازار به پنل‌های گچی، کناف می‌گویند. سقف کاذب کناف ممکن است ثابت یا متحرک باشد. سقف کاذب متحرک را از سقف آویزان می‌کنند و در فاصله معینی قرار داده می‌شود، به همین دلیل به آن متحرک می‌گویند. سرعت نصب این نوع سقف‌ها بالا است. سقف کاذب کناف ثابت نیز همانطور که از اسمش پیداست به شکل ثابت بر روی سقف نصب می‌شود. سقف‌های کاذب کناف ثابت در دو دسته جای می‌گیرند: ثابت یکپارچه و طرح‌دار یا مشبک.

تاثیر کناف‌کاری سقف پذیرایی در بازسازی و زیبایی بنا

امروزه به شدت از انواع سقف کاذب، به خصوص کناف استفاده می‌شود، زیرا این سقف مزایای زیادی دارد. مهمترین مزایای سقف‌های کاذب کناف عبارتند از:

· اجرای سقف کاذب کناف نسبت به سقف‌های سنتی با سرعت خیلی بالاتری انجام می‌شود؛

· سقف کاذب کناف مقرون به صرفه است؛

· عایق سرما، گرما و رطوبت ناشی از محیط است؛

· عایق در برابر آلودگی‌های صوتی (آکوستیک) است؛

· طرح سقف کاذب بسیار مورد پسند واقع شده است و در طرح‌ها و سبک‌های گوناگونی اجرا می‌شود؛

· به آسانی می‌توان آن را جابجا و نصب کرد؛

· در برابر رطوبت، آتش‌سوزی و زلزله مقاومت بالایی دارد؛

· در بازسازی ساختمان، سقف کاذب کناف دکوراسیون منزل را زیبا، شیک و لاکچری می‌کند؛

· فضای درون منزل را بزرگتر جلوه می‌دهد؛

· در صورت آسیب دیدن، به راحتی تعمیر و مرمت می‌شود؛

· نورپردازی با کناف به شکل‌های متنوعی انجام می‌شود و می‌توان از نورپردازی‌های خارق‌العاده‌ای در آن استفاده کرد؛

· سقف کاذب کناف معمولاً به گونه‌ای نصب می‌شود که تأسیسات در پشت آن قرار بگیرد، در نتیجه به راحتی می‌توان به تأسیسات دسترسی پیدا کرد؛

· تعمیر آن با هزینه بسیار کمی انجام می‌شود؛

· سقف کاذب کناف دارای وزن کمی است که نسبت به دیگر سقف‌های کاذب خصوصیت مهمی محسوب می‌شود.

· به دلیل اینکه این سقف از انعطاف‌پذیری خوبی برخوردار است، پس می‌توانید آن را در طرح‌های مختلفی اجرا کنید و هیچ محدودیتی وجود ندارد.

معایب استفاده از کناف سقف

در سقف‌های کاذب کناف از مزایای بیشماری برخوردارند، اما در عین حال نمی‌توان از معایب آن‌ها چشم‌پوشی کرد، البته این معایب ذاتاً به خود کناف مربوط نمی‌شوند و ناشی از اجرای ضعیف و نامناسب آن هستند. در ادامه به برخی از این معایب و مشکلات اشاره می‌کنیم.

· حتما باید نوع تایل‌ها را به درستی و با دقت بالایی انتخاب کنید، چون سقف کاذب کناف نسبت به سقف‌های کاذب قدیمی‌تر، مقاومت کمتری در برابر آتش‌سوزی و زلزله دارد؛

· اگر جایی که قرار است سقف کاذب کناف را اجرا کنید، سقف بلندی نداشته باشد فضای آنجا قطعاً کوچکتر از اندازه‌ی معمولی خود جلوه داده می‌شود. در نتیجه این نوع سقف برای چنین وضعیتی مناسب نیست؛

· این نوع سقف حتماً باید به صورت پیوسته و مداوم سرکشی و تمیزکاری شود، زیرا ممکن است خراب شود یا حشرات در آن تجمع پیدا کنند؛

· سقف کاذب کناف در برابر آب و رطوبت مقاوم نیست، البته صفحه کناف ضد آب نیز موجود است که برای محیط‌هایی با رطوبت بالا به کار می‌رود و در صورت استفاده از این مدل کناف، مقاومت آن در برابر بخار آب و رطوبت خیلی بالا می‌رود؛

· سقف کناف مقاومت بالایی در برابر ضربه ندارد، اما اگه گچ اندود شود، مقاومت آن بسیار بالا می‌رود. البته در صورت شکسته یا سوراخ شدن پس از نصب، به راحتی می‌توان آن را تعمیر و مرمت کرد؛

· اجرا و نصب سقف کناف گرد و خاک زیادی تولید می‌کند که به سرعت در منزل پخش می‌شود و به نقاطی دورتر از محل نصب می‌رسد. پس توجه داشته باشید که بعد از اتمام کار، حتماً باید کل محیط را به خوبی تمیز کنید؛

· حساسیت اجرا و نصب سقف کاذب کناف بسیار بالا است، بنابراین نصب این نوع سقف مستلزم یک گروه حرفه‌ای با تجهیزات پیشرفته‌ای است، زیرا یک گروه آماتور می‌تواند کیفیت نهایی کار را بسیار پایین بیاورد؛

· کیفیت مواد به کار رفته در کناف و به ویژه سازه‌های آن از جنس پروفیل‌های سبک و همچنین صفحات آن، اهمیت زیادی در استحکام این نوع سقف دارد. به عبارت دیگر، اگه کیفیت مواد کناف مرغوب نباشد، سقف به مرور زمان شکم می‌دهد یا ترک می‌خورد. این مسئله به نفع هیچ کس نیست.

انواع ضخامت کناف

کناف در ضخامت‌های متفاوتی تولید و عرضه می‌شود که در پایین به آن‌ها می‌پردازیم.

۱- کناف با ضخامت ۶.۵ میلیمتری

بهترین مکان برای نصب این نوع پنل لبه‌ی نور مخفی است، البته جایی که قوس تندی داشته باشد. لازم به ذکر است که در این نوع قوس‌ها می‌توان از انواع دیگر پنل نیز استفاده کرد، اما هرگز به اندازه‌ی صفحات ۶.۵ میلیمتری زیبا و تمیز نخواهند شد.

۲- کناف با ضخامت ۹.۵ میلیمتری

این پنل‌ها نیز مثل پنل‌های ۶ میلیمتری برای اجرای قوس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و نباید از آن برای اجرای دیوار‌ها یا سقف‌های کاذب ساده استفاده شود.

۳- کناف با ضخامت ۱۲.۵ میلیمتری

کناف با ضخامت ۱۲.۵ میلیمتری رایج‌ترین محصول کارخانه کناف ایران است که برای دیوار‌های جداکننده و پوششی، سقف‌های کاذب ساده و دکوراتیو به کار می‌رود.

۴- کناف با ضخامت ۱۵ میلیمتری، ۱۸ میلیمتری و بالاتر

این نوع کناف معمولاً برای فضا‌های خاص که نیاز به استحکام بسیار بالا یا خطر برخورد شدید با دیوار وجود دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما رواج زیادی ندارد.

زیرسازی سقف کناف چگونه انجام می‌شود؟

زیرسازی سقف کناف که تحت عنوان شاسی‌کشی کناف نیز شناخته می‌شود، یکی از مراحل عمده‌ی نصب کناف است. برای نصب این مدل سقف کاذب که می‌توان نورپردازی‌های بسیار زیبا و شیکی را بر روی آن اجرا کرد، در ابتدا باید زیرسازی کناف انجام گیرد. زیرسازی کناف طبق اصول و نکات فنی گوناگونی صورت می‌گیرد. فاصله‌ی آویز در کناف، توجه به وزن زیرسازی کناف، ارتفاع استاندارد کناف و ... همگی از ریزه‌کاری‌های شاسی‌کشی کناف می‌باشند که باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای شود.

به طور خلاصه، برای زیرسازی سقف کناف، تیم اجرایی ابتدا باید شاسی‌کشی کناف را دور تا دور سقف انجام دهد. پس از تکمیل زیرساخت کناف، پنل‌ها یا ورق‌های کناف مناسب با سایز شاسی برش داده می‌شوند. پس از آن، این پنل‌ها با یک دستگاه تفنگی مخصوص در زیر شاسی‌کشی سقف کاذب کناف نصب می‌گردند.

در آخر، جای نورپردازی‌ها را از کنافِ اجرا شده جدا می‌کنند تا لامپ‌ها در آنجا نصب کنند. بعد از اتمام زیرسازی کناف و نصب آن، صفحات گچی کناف رنگ‌آمیزی می‌شوند و نورپردازی آن‌ها انجام می‌شود. زیرسازی سقف کناف و نصب آن به همین سرعت توسط یک تیم حرفه‌ای انجام می‌شود و زیبایی فضای شما را دو چندان می‌کند.

قطعات بکار رفته در سقف کناف

اجزاء تشکیل دهنده‌ی سقف کناف و دیوار کناف عبارتند از:

۱. زیرسازی گالوانیزه / فلزی / چوبی شامل استاد، رانر و انواع مختلف قیود

۲. صفحات با روکش گچی یا سیمانی متناسب با فضا

۳. عوامل اتصال پیچ‌ها و مهره‌ها

۴. مصالح برای درزگیری بتونه و ماستیک کناف

۵. عایق‌های صوتی (آکوستیک) و حرارتی

انواع مختلف پنل‌های کناف

پنل‌های کناف بر اساس خصوصیات متفاوتی که دارند به چند دسته تقسیم می‌شوند.

پنل‌های معمولی (RG): لبه‌ها و سطوح پنل‌های معمولی با روکش مقوایی مستحکمی پوشانده شده است.

پنل‌های مقاوم در برابر رطوبت (MR): گچ این نوع پنل‌ها حاوی موادی است که در برابر رطوبت مقاوم‌اند. در نتیجه برای محیط‌های مرطوب مثل سرویس بهداشتی، حمام و آشپزخانه مناسب‌ترند.

پنل‌های مقاوم در برابر آتش‌سوزی (FR): گچ این نوع پنل‌ها حاوی الیاف فایبرگلاس است که آن‌ها را در برابر آتش‌سوزی مقاوم می‌کند.

پنل‌های مقاوم در برابر رطوبت و آتش‌سوزی (FM): گچ این نوع پنل‌ها علاوه بر الیاف فایبرگلاس، حاوی مواد مقاوم در برابر رطوبت نیز هست.

مزایای دکوراسیون داخلی سقف کاذب کناف

تاثیر کناف‌کاری سقف پذیرایی در بازسازی و زیبایی بنا

نصب و اجرای سقف کاذب کناف در دکوراسیون داخلی منزل در طرح‌های بسیار متنوع و جذابی انجام می‌شود، اما از مزایای دیگری نیز برخوردار است که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

· سقف کاذب کناف در مقایسه با سقف‌های سنتی دیگر، حتی در سطوح وسیع، بسیار آسان و سریع اجرا می‌شود، پس صرفه‌جویی در وقت یکی از مهمترین مزایای استفاده از سقف‌های دکوراتیو کناف است.

· سقف کناف در تمامی مکان‌ها و فضا‌ها قابل اجرا است و می‌توان آن را به سرعت در تمامی فضا‌های مسکونی یا تجاری نصب کرد.

· دکوراسیون داخلی سقف کاذب کناف در مقایسه با روش‌های دیگر دکوراسیون، مقرون به صرفه‌تر و ارزانتر است و یکی از دلایل آن کوتاه بودن زمان نصب آن می‌باشد.

· زیرسازی مختصر جهت نصب و سبک بودن پنل‌های توخالی باعث شده که وزن سازه بسیار پایین بیاید و به همین دلیل استفاده از آن آسانتر است.

· می‌توان نورپردازی روکار و توکار را در سقف دکوراتیو کناف اجرا کرد که زیبایی منحصر به فردی به آن می‌بخشد.

· سقف کاذب کناف از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار است، در نتیجه همیشه می‌توانید تغییراتی در طراحی و پوشش سقف ایجاد کنید.

· در سقف‌های کاذب کناف متحرک، به راحتی می‌توان به تجهیزات مکانیکی و الکتریکی در فضای پشت آن‌ها دسترسی پیدا کرد. به همین دلیل، در صورتی که نیاز به انجام تعمیرات یا اعمال تغییراتی داشته باشد، به راحتی می‌توانید این کار را انجام دهید.

· برخی از انواع این سقف در برابر رطوبت و آتش‌سوزی مقاوم هستند.

· قابلیت رنگ‌پذیری سقف کاذب کناف بسیار بالا است.

· اگر سقف کاذب کناف به طور اصولی نصب و اجرا شود، عایق حرارتی را ایجاد می‌کند و از هدر رفتن انرژی جلوگیری می‌کند.

· مصالح و مواد موجود در سقف کاذب کناف تا ۷۵ درصد قابل بازیافت هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین