کد خبر: ۷۲۷۱۳۵
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۱
امکان خریداری حداقل یک کیلوگرم برنج فراهم شد

آغاز خرید و فروش برنج در بورس

مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالا با اشاره به آغاز معاملات گواهی سپرده کالایی برنج در بورس کالا گفت: همه افراد دارای کد سهامداری می‌توانند از این نماد اقدام به خرید برنج کنند. معاملات به صورت کیلوگرم است و هر فردی می‌تواند حداقل یک کیلوگرم برنج را خریداری کند.
آغاز خرید و فروش برنج در بورس
آفتاب‌‌نیوز :

جواد فلاح، مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالا در رابطه با گشایش نماد معاملاتی گواهی سپرده کالایی برنج در بورس کالا اظهار کرد: از روز یکشنبه ۲۱ شهریور ماه معاملات گواهی سپرده کالایی برنج در بورس کالا آغاز شده است.

او افزود: این گواهی‌ها مبتنی بر قبض انبار برنج است. انبار پذیرش شده برای این معاملات در شهرستان آمل قرار دارد و برنجی که در این نماد مورد معامله قرار می‌گیرد، برنج طارم و مشخصات کیفی این محصول در اطلاعیه گشایش نماد همراه با تمام آیتم‌ها و آنالیز آن مشخص شده است.

مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالا گفت: همه افراد دارای کد سهامداری می‌توانند از این نماد اقدام به خرید برنج کنند. معاملات به صورت کیلوگرم است و هر فردی می‌تواند حداقل یک کیلوگرم برنج را خریداری کند. اما اگر کسی بخواهد برنج را از انبار تحویل بگیرد باید حداقل ۱۰۰ کیلوگرم برنج را خریداری کرده باشد تا بتواند درخواست ترخیص کالا را اعلام و برنج خود را دریافت کند.

او ادامه داد: برنجی که در بورس کالا معامله می‌شود برنج بعد از شالی کوبی، در کیسه‌های ۷۰ تا ۸۰ کیلوگرمی، با ۱۴ درصد شکستگی و قبل از سورت است. انبار بورس کالا قبول کرده است که اگر مشتری خواست، برنج را مطابق با استاندارد ملی شماره ۱۲۷ سورت و در بسته بندی ۱۰ کیلوگرمی به او تحویل دهد. اگر مشتری چنین درخواستی را داشته باشد ۱۶ درصد به قیمت روی تابلوی برنج اضافه می‌شود و یا به جای ۱۰۰ کیلوگرم، ۸۶ کیلوگرم برنج را می‌تواند از انبار تحویل بگیرد.

فلاح در رابطه با مزیت‌های این روش معاملاتی (گواهی سپرده) اظهار کرد: تمام کشاورزانی که در آن منطقه تمایل داشته باشند، می‌توانند برنج خود را تحویل انبار دهند و بعد از بررسی‌های کیفی و تامین استاندار‌های مشخص شده توسط بورس، قبض انبار صادر و بر این اساس در روز کاری بعد، قبض انبار تبدیل به گواهی سپرده کالایی می‌شود و کشاورز می‌تواند در بازار سرمایه برنج خود را به فروش برساند.

این مقام مسئول تصریح کرد: این روش معاملاتی این امکان را فراهم کرده است که کشاورزان بدون هیچ واسطه‌ای و به صورت مستقیم برنج خودشان را به کل کشور عرضه کنند. با توجه به اینکه حداقل تحویل ۱۰۰ کیلوگرم یعنی معادل مصرف یک خانواده ۴ نفره بر اساس میانگین مصرف کشور در طول یک سال است، این بستر می‌تواند محلی باشد که خانوار‌ها و مصرف کنندگان، برنج مصرفی خودشان را به طور مستقیم و بدون واسطه از طریق بورس کالا و مستقیم از کشاورز خریداری کنند.

مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالا در پایان اظهار کرد: قیمت‌ها در بورس بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین می‌شوند و بورس در مکانیزم کشف نرخ هیچ دخالتی ندارد. خود کشاورز و مصرف کنندگان هستند که تصمیم می‌گیرند که برنج را با چه قیمتی عرضه یا تقاضا کنند و زمانی که قیمت عرضه و تقاضا برابر شد، معامله صورت می‌گیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین