کد خبر: ۷۲۷۶۸
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۹

تقوی: نرخ تورم در سال87 بالا می‌رود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک اقتصاددان می‌گوید: «بر اساس پیش‌بینی همه کارشناسان اقتصادی نرخ تورم سال آینده نیز روند صعودی خود را ادامه خواهد داد».

دکتر مهدی تقوی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی آفتاب افزود:«در سال 86 تورم رکودی روند روبه رشدی داشت. از سوی دیگر در این سال جمعیت بیکاران نیز افزایش یافت و این افزایش موجب کاهش تولید ملی شد».

وی افزود: «در ارتباط با رشد اقتصادی نیز دولت نتوانست بر اساس برنامه عمل کند و به رشد 8 درصدی دست یابد».

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: «در اقتصاد ایران مجموعه‌ای از مشکلات انباشته وجود دارد که موجب کسادی و بی‌تحرکی این اقتصاد می‌شود».

دکتر تقوی تاکید کرد: «وقتی در ایران سالانه با کسری‌های بودجه مواجه می‌شویم این کسری‌ها خود گویای عملکرد خارج از برنامه دولت‌ها است. از طرف دیگر این کسری‌های بودجه عاملی برای برداشت از حساب ذخیره ارزی و تبدیل دلار به ریال می‌شود که منجر به رشد نقدینگی و تورم خواهد شد».

دکتر تقوی به سیاست‌های نادرست دولت نهم برای دست‌یابی به اهداف،‌برنامه‌ها و شعارهایش اشاره کرد و گفت: «اگر اهداف یک دولت درست باشد اما برای رسیدن به آن اهداف از سیاست‌های بد استفاده شود شاهد نتایجی معکوس و برخلاف اهداف اولیه اعلام شده خواهیم بود».

این اقتصاددان افزود: «در اثر افزایش قیمت نفت درآمدهای ارزی ایران بالا رفت اما اگر از این درآمدها به درستی و در جهت تولید استفاده نشود حاصلی جز رشد نقدینگی و تورم نخواهد داشت. از سوی دیگر افزایش قیمت‌های جهانی قیمت کالاهای وارداتی مورد استفاده در تولیدات داخلی را نیز افزایش می‌دهد از این رو هزینه‌های تولید بالا می‌‌رود و اقتصاد دچار تورم رکودی می‌شود». 

وی تاکید کرد: «بر اساس شواهد و نظر تمام کارشناسان و فعالان اقتصادی سال آینده نرخ تورم در ایران افزایش خواهد یافت. و چون این تورم رکودی است شاهد کاهش تولید، افزایش بیکاری در جامعه و کاهش نرخ رشد اقتصادی خواهیم بود».

دکتر تقوی درباره راه‌های خروج از چنین وضعیتی گفت: «دولت در حال حاضر به دنبال اصلاح سیاست‌های طرف تقاضا مانند کاستن از حجم پول است. اما این راه‌حل مشکل اقتصاد ایران نیست».

وی توضیح داد: «ما اکنون باید اقدامات سریعی برای اصلاح و تغییر سیاست‌های طرف عرضه انجام دهیم».

دکتر تقوی درباره نظر برخی وزرای دولت مبنی بر اینکه برای حل مشکل کشور باید طرف تقاضا تحریک شود گفت: «اکنون نیز طرف تقاضا تحریک شده است ما نیاز به تحریک طرف عرضه و افزایش تولید داریم نه طرف تقاضا».

وی افزود: «در حال حاضر تولیدات داخلی ما یا پاسخگوی تقاضای بازار نیست. پس تحریک طرف تقاضا در کوتاه‌مدت معنی ندارد و نتیجه عکس خواهد داد».

استاد اقتصاد دانشگاه علامه‌طباطبایی تصریح کرد: «باید به این نکته نیز توجه داشت که در این شرایط با حجم واردات زیادی در زمینه محصولاتی که در داخل نیز تولید می‌شود مواجه هستیم. در اینباره می‌توان به واردات بی‌رویه پارچه و شکر اشاره کرد که موجب رکود و حتی ورشکستگی کارخانجات داخلی می‌‌شود».

وی اظهار داشت: «ایران برای رسیدن به رشد اقتصادی مناسب تمام امکانات و منابع طبیعی را دارد و در واقع مسیر باالقوه توسعه در ایران هموار است اما سیاست‌های بد و برنامه‌های نادرست ما را از این مسیر دور می‌کند». 

دکتر تقوی افزود: «کشورهایی مثل کره و سنگاپور توانستند با استفاده از سیاست‌های خوب، اقتصاد خود را رشد دهند اما کشورهایی نظیر کشورهای آمریکای لاتین با اتخاذ سیاست‌های بد از توسعه عقب افتادند. حال اگر ما در سال 87 نیز بدون توجه به تغییر سیاست‌ها راه خود را ادامه دهیم باز هم وضع اقتصادی کشور وخیم‌تر خواهد شد». 

این استاد برجسته و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه تاکید کرد: «پیش از این پیشنهاد کرده بودم که یک گروه مشاور اقتصادی متشکل از استادان جوان و کاردان اقتصاد، دولت نهم را در تصمیم‌گیری یاری کند. اما دولت تاکنون به این پیشنهاد توجه‌ای نداشته است».

وی گفت: «به هر حال اگر دولت بتواند با مشاوران کنونی، تصمیم‌گیری‌های درست انجام دهد از خود نام نیک به جای خواهد گذاشت و در غیر این صورت وضعیت بدتر از قبل خواهد شد و کسی از این دوران به نیکی یاد نخواهد کرد».


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۰:۲۴ - ۱۳۸۶/۱۲/۲۹
0
0
دکتر بخوبی مسئله را تشریح کرده امیدوارم دولت دست از لجبازیاش برداره.
ناشناس
|
-
|
۰۷:۰۱ - ۱۳۸۷/۰۱/۰۷
0
0
با تشكر نقطه نظرات دكتر بايد گفت متاسفانه از قابليت هاي چنين اشخاص ارزشمندي در برنامه ريزي كلان مملكت استفاده نمي شود . اميدوارو دولت گوش شنوا داشته وباشد و كمي هم همانند توجهي كه به ...-عراق - افغانستان -... - ونزوپلا -سوريه -بوليوي دارد به ملت ايران هم داشته باشد .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین