کد خبر: ۷۲۷۶۸۰
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۰
حملات فزاینده طالبان به آزادی مطبوعات

تسلط طالبان بر افغانستان؛ ۱۵۳ رسانه تعطیل و زنان خبرنگار بیکار شده‌اند

فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران، آی‌اف‌جی با انتشار گزارشی در روز جمعه ۲۶ شهریور (سنبله) اعلام کرد از زمان روی کار آمدن طالبان در کابل و ولایات افغانستان تا کنون، فعالیت حدود ۱۵۳ رسانه در این کشور متوقف شده و زنان روزنامه‌نگار از کار محروم شده‌اند.
تسلط طالبان بر افغانستان؛ ۱۵۳ رسانه تعطیل و زنان خبرنگار بیکار شده‌اند
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش این نهاد بین‌المللی تعطیلی سامانه‌های اطلاع‌رسانی و تهدیدها و خشونت‌های روزافزون علیه کارکنان رسانه‌ها نیز از جمله پیامدهای رسیدن طالبان به قدرت در این کشور بوده است.

پایگاه اطلاع‌رسانی افغانستان‌تایمز پیش از این فاش کرده بود که در فاصله یک ماه پس از روی کار آمدن طالبان در افغانستان، «بیش از ۱۵۳ رسانه در ۲۰ ولایت از ۳۴ ولایت این کشور فعالیت خود را متوقف کرده‌اند.»

این اطلاعات را انجمن «نی» افغانستان که در زمینه استقلال مطبوعات فعالیت دارد، به دست آورده و گفته است که این آمار مربوط به شبکه‌های رادیویی، رسانه‌های مکتوب و کانال‌های تلویزیونی است.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در وبسایت خود «حملات فزاینده طالبان به آزادی مطبوعات» را محکوم و نگرانی شدید خود از امنیت روزنامه‌نگاران در سراسر افغانستان را نیز اعلام کرده است.

گزارش‌ها در مورد بازداشت روزنامه نگاران، دستگیری تجهیزات آنها و حتی شکنجه یا ضرب و شتم افراد در حال افزایش است. فدراسیون روزنامه‌نگاران با اعلام این موضوع می‌گوید: «قدرت‌گیری طالبان در افغانستان بر فعالیت بیش از ۷ هزار کارمند رسانه تأثیر نهاده است. بسیاری از این افراد از ادامه کار خودداری کرده، مخفی شده‌اند و بر جان خود و خانواده‌هاشان بیم دارند.»

خبرنگاران افغان همچنین به طور جدی در معرض خطر حمله و انتقام‌گیری بیش از هزار جنایتکاری هستند که تحت حکومت طالبان از زندان آزاد شده‌اند، زندانیانی که اخبار مربوط به آنان عموما به دست روزنامه‌نگاران پوشش داده شده است.

بسیاری از رسانه‌ها نیز به دلیل مشکلات اقتصادی و نبود قدرت تأمین مالی مجبور به تعطیلی شده‌اند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌‌نگاران از قول آنتونی بلانگر، دبیر کل این نهاد نوشته است: «معتقدم چیزی که ما شاهد ظهورش خواهیم بود تنها یک رسانه رسمی، یا همان رسانه طالبان است که هیچ زنی هم در آن نخواهد بود. تمام روزنامه‌نگاران خارج از آن رسانه حذف می‌شوند. گر چه پیش از به قدرت رسیدن طالبان هم کار روزنامه‌نگاری در افغانستان ساده نبود و روزنامه‌نگاران جان خود را هم از دست می‌دادند، اما اکنون وضعیت تیره‌تر است.»

روزنامه‌نگاران افغان به رغم هراس و تهدیدهای خشونت‌آمیز طالبان ساکت نمانده‌اند. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران می‌گوید بیش از ۱۵۰ تن از کارکنان رسانه‌ها با امضای نامه‌ای سرگشاده به سازمان ملل متحد خواستار اقدامات مشخص برای نجات روزنامه‌نگاران افغانستان شده‌اند.

دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز در تاریخ ۱۰ سپتامبر با انتشار بیانیه‌ای از طالبان خواسته است که «کاربرد زور و بازداشت خودسرانه علیه کسانی که از حق تجمع مسالمت‌آمیز استفاده می‌کنند و نیز علیه روزنامه‌نگاران در جریان اعتراضات را فورا متوقف کنند.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین