کد خبر: ۷۲۷۷۹۶
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵

پرسپولیس و درس عبرت از قراردادی عجیب!

پرسپولیس در شرایطی در جهت استخدام کارگزار جدیدی قدم برمی‌دارد که انتظار می‌رود مدیران این باشگاه با درس عبرت گرفتن از قرارداد قبلی، قراردادی به سود پرسپولیس امضا کنند.
پرسپولیس و درس عبرت از قراردادی عجیب!
آفتاب‌‌نیوز :

باشگاه پرسپولیس با انتشار بیانیه‌ای رسما از پایان همکاری خود و شرکت کارگزارش خبر داد. کارگزاری که در آبان سال ۱۳۹۸ با نقش آفرینی معاون اقتصادی وقت باشگاه و بی‌تجربگی مدیرعامل وقت به امضا رسید و پرسپولیس را دچار یک بحران بزرگ مالی کرد.

درباره نحوه امضای این قرارداد مهرداد هاشمی به عنوان عضو هیات‌مدیره وقت باشگاه در مصاحبه‌ای که در تاریخ ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ با ایسنا انجام داد، می‌گوید: " قطعا تمام قراردادهای اقتصادی باشگاه به معاون اقتصادی مرتبط است. کسی که معاون اقتصادی باشگاه است در آوردن شرکت‌ها برای مذاکره و انعقاد قرارداد و انجام مذاکره یکی از نقش‌های اصلی را ایفا می‌کند اما این نقش‌ وقتی چندگانه بشود و گاهی قدرتمندتر از نقش یک عضو هیات مدیره باشد دیگر جالب نیست. برای امضا همین قرارداد حداقل دوستان ۱۰ جلسه با طرف قرارداد مذاکره داشتند اما من که تجربه نسبتا زیادی در انعقاد قراردادها داشتم به دلیل آن که در هیچ یک از این جلسات عمدا دعوت نشدم، حضور نداشتم و همین را هم به شکل دیگری برای هوادار جا می‌اندازند که در جلسات شرکت نمی‌کنم و در حقیقت مرا نسبت به وظایفم و باشگاه بی‌تفاوت نشان می‌دهند. من از جریان مذاکره برای انعقاد قرارداد حذف شدم و دلیلش را هم نمی‌دانم فقط شب آخر به من گفتند این قرارداد را نگاه کن و نظرت را بگو و پس فردا هم قرار است از این قرارداد رونمایی شود. وقتی شما می‌بینید که با یک عضو هیات مدیره که شخصیت حقوقی دارد چنین رفتاری می‌شود چه انتظاری دارید؟ اگر قرار است با شرکتی قرارداد امضا شود خیلی از مباحث در جریان مذاکره شکل می‌گیرد".

درباره نحوه امضا قرارداد با شرکت مذکور به عنوان کارگزار پرسپولیس سوال‌های زیادی مطرح است که هنوز هم پاسخ قانع کننده‌ای برای این سوالات داده نشده است اما نکته مهم و امیدوار کننده ماجرا جایی است مدیران فعلی باشگاه با سرپرستی مجید صدری، وقتی متوجه شدند از قرارداد فعلی منافع پرسپولیس تامین نمی‌شود، در جهت پایان همکاری قدم برداشتند و در نهایت هم با یک تصمیم منطقی قرارداد اقاله شد تا صدمات فسخ یک طرفه‌ هم گیریبان باشگاه را نگیرد.

حالا پرسپولیس قرار است کارگزار جدیدی را به استخدام کند تا شرکت جدید با استفاده از برند پرسپولیس و فضاهای درآمدزایی باشگاه، منابع مالی لازم پرسپولیس را تامین کند. در این گزارش قصد داریم اشاره‌ای به ایرادات قرارداد قبلی پرسپولیس و کارگزار داشته باشیم تا عبرتی برای مدیران فعلی باشگاه شود از زیان‌های پیش رو جلوگیری شود.

پیش از این خبرگزاری ایسنا در تاریخ ۲۱ مهر ۱۳۹۹ با انتشار الحاقیه قرارداد پرسپولیس و کارگزارش، بندهای مورد ابهام این قرارداد را مورد بررسی قرار داد. حالا مرور آن ایرادات می‌تواند چراغ راهی برای انعقاد قرارداد بهتر پرسپولیس شود.

یکی از ایرادات اساسی قرارداد قبلی پرسپولیس و کارگزارش، واگذار کردن تمام فضاهای رسانه‌ای باشگاه اعم از سایت رسمی، کانال تلگرامی، حساب کاربری رسمی در توییتر و صفحه رسمی اینستاگرام بود. در واقع تمام فضاهای رسانه‌ای باشگاه، در اختیار کارگزار بود و این شرکت با استخدام افرادی این فضاها را اداره می‌کرد. پرسپولیس هم اگر قصد انتشار مطلبی را داشت، باید در اختیار عوامل کارگزار قرار می‌داد و آن‌ها آن را منتشر می‌کردند. همین امر هم باعث شده بود، کارمندان اداره کننده رسانه‌های رسمی باشگاه گاهی بدون هماهنگی مطالبی را منتشر کنند که حاصل آن انتشار پیامی علیه کشور هند در صفحه رسمی اینستاگرام باشگاه در هنگام سفر تیم به گوام بود.

نکته بحث برانگیز دیگر در قرارداد قبلی، درباره نحوه قیمت‌گذاری فضاهای تبلیغاتی باشگاه بود. در یکی از بندهای قرارداد آمده بود: "کارگزار در خصوص انتخاب، فرایند مذاکرات و قیمت گذاری فضای تبلیغاتی، تخفیفات و ترفیعات، راسا اقدام و تصمیم می‌گیرد". یعنی بر اساس این بند کارگزار می‌توانست به هر قیمتی که از نظر او منصفانه بود، فضاهای تبلیغاتی پرسپولیس‌ را به شخص ثالث واگذار کند؛ باشگاه پرسپولیس حق هیچ‌گونه اظهار نظری ندشت. این به این معنا است که اگر مثلا فضای تبلیغاتی پیراهن پرسپولیس به مدت یک زمان مشخص به شرکتی داده می‌شد، پرسپویلس نمی‌تواند بگوید فضای تبلیغاتی پیراهن تیم ارزش بیش‌تری دارد.

یکی دیگر از نکات جالب قرارداد قبلی، ایجاد حق شکایت برای کارگزار بود. در یکی از بندهای قرارداد کارگزار خواستار همکاری همه ارکان باشگاه شده و عنوان کرده بود اگر هر یک از مدیران، مربیان و بازیکنان علیه منافع کارگزار اقدامی انجام دهند، و کارگزار متضرر شود، ابتدا از تعهداتش کسر می‌کند و اگر خسارت جبران نشد، برایش حق شکایت در مراجع قضایی وجود دارد اما در صورت تضعف منافع باشگاه عملا نکته‌ای در قرارداد ذکر نشده بود.

ایرادات قرارداد قبلی پرسپولیس و کارگزارش آنقدر زیاد است که درباره دلایل امضای چنین قراردادی باید ساعت‌ها از مدیران وقت باشگاه سوال پرسید اما حالا که پرسپولیس پایان همکاری‌اش را با کارگزار مذکور اعلام کرده و قصد انعقاد قرارداد با شرکت جدیدی دارد، امید است مدیران پرسپولیس با درس عبرت گرفتن از قرارداد قبلی، امضای خود را پای قراردادی بیندازند که صرفا منافع مالی باشگاه را تامین کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین