کد خبر: ۷۲۷۸۰۶
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۷

پاسخ به برخی جنجال‌ها و شایعات عجیب و غریب درباره "واکسن کرونا"

18 ماه از شیوع مرموزترین ویروس جهان می‌گذرد، ویروسی که هنوز علی رغم انجام مطالعات گسترده جهانی ابعاد ناشناخته بسیاری دارد.
پاسخ به برخی جنجال‌ها و شایعات عجیب و غریب درباره
آفتاب‌‌نیوز :

تا به امروز میلیون‌ها نفر در سراسر جهان قربانی این هیولای کوچک شده‌اند و ده ها میلیون نفر ماه هاست که با عوارض مختلف ناشی از آن دست و پنجه نرم می کنند، اما مسئله مهم این است که این ویروس مرموز حالا حالاها قصد رفتن ندارد و آنطور که محققان می گویند ممکن است شیوع آن تا سالها ادامه پیدا کند.

این میان تحقیقات صورت گرفته شاید نتوانسته کمک چندانی به شناسایی دقیق این ویروس و درمان قطعی آن کند، اما توانسته با تولید انواع واکسن سد دفاعی نسبتا محکمی در برابر تهاجمات این هیولای کوچک ایجاد کند.

حالا در جهان و کشورهای مختلف انواع واکسن کرونا تزریق می شود و در ایران هم سبد متنوعی از این واکسن ها فراهم شده تا مردم بتوانند با استفاده از آن دفاع بهتری در مقابل کرونا داشته باشند.

مطالعات نشان می دهد که استفاده از انواع واکسن کرونا تا حد چشمگیری از مرگ و میر و شدت بیماری کم کرده و عمده افراد با تزریق واکسن نهایتا کرونا را در حد یک سرماخوردگی ساده تا شدید تجربه می کنند.

تاثیرات واکسن و اثبات اهمیت حیاتی آن موجب شد بسیاری کشورها از چندماه پیش به فکر تولید و تامین واکسن بیفتند و این میان کشورهای چین، روسیه، ایران، آمریکا، انگلیس، هند و... توانستند به این توانایی دست پیدا کرده و واکسن کرونا تولید کنند.

ایران تا تیر ماه امسال تعداد اندکی واکسن در اختیار داشت و همین امر موجب شد تا معاندین همراه و همسو با برخی رسانه های داخلی و خارجی فضا را مشوش کرده و از این موضوع بهره برداری سیاسی کنند، در همان روزها طوفان توئیتری واکسن_بخرید، به ایران کمک کنید و ... به راه افتاده بود و بسیاری سلبریتی ها هم با تزریق واکسن کرونا در خارج از کشور از جمله کشور ارمنستان، تلاش کردند این فضا را ملتهب تر کنند.

در این شرایط به محض روی کارآمدن دولت جدید، رییس جمهور سیزدهم ایران جهش در تامین و تولید واکسن را در اولویت اقدامات خود قرار داد و رایزنی‌ها با کشورهای مختلف برای تامین واکسن شروع شد و از طرفی ظرفیت تولید واکسن داخلی هم افزایش پیدا کرد.

حالا با گذشته چند هفته از روی کارآمدن دولت سیزدهم به گفته وزیر بهداشت سیل واکسن کرونا سمت ایران روانه شده و در بسیاری از استان ها واکسیناسیون جوان‌ها آغاز شده و در برخی استان ها از جمله کرمانشاه هم محدودیت های سنی واکسیناسیون به طور کامل برداشته شده است.

با تامین واکسن از امروز واکسیناسیون دانش آموزان هم در سراسر کشور آغاز شده تا دانش آموزان بتوانند با انجام واکسیناسیون با خیال راحت سر کلاس های درس حاضر شوند.

اما آنچه عجیب است این است که بعد از آن همه جنجال در فضای مجازی و کنایه و صحبت های عجیب برخی سلبریتی ها و شخصیت های سیاسی در خصوص ناتوانی ایران در تامین واکسن، حالا با وجود حجم انبوه واکسن کرونا در کشور، سمت و سوی این افراد و فضای مجازی به سمت دیگری سوق پیدا کرده است!

حالا در فضای مجازی برخلاف رویه چند هفته گذشته، هشتک های "نه به واکسیناسیون اجباری"، "نه به واکسن کرونا" و ... در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی ترند می شود!

هشتگ هایی که به نظر می رسد این بار هم رنگ و بوی سیاسی دارند و با نیت خاصی در فضای مجازی بازتاب می یابند و مردم می توانند با مقایسه ساده ای میان صحبت های امروز و چند هفته قبل بسیاری از این افراد و هشتک های آنها به واقعیت های پشت پرده و نیت آنها پی ببرند.

اما در این کنار این صحبت ها و این هشتگ ها آنچه بیشتر از همه موجب ترس و وحشت گروه هایی از مردم برای تزریق واکسن کرونا شده، ترویج برخی شایعات است، شایعاتی از جمله اینکه دو تا سه سال بعد از تزریق واکسن کرونا افراد می میرند، با تزریق واکسن کرونا به خود کرونا مبتلا می شوید، با تزریق واکسن ژنتیک بدن انسان دچار تغییر می شود و ...

به گزارش ایسنا، برای شفاف سازی در خصوص این شایعات عجیب و غریب سراغ رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه رفتیم و از دکتر محمودرضا مرادی در خصوص برخی از این شایعات سوال کردیم.

اگر "واکسن" قرار بود آدم بکشد که خود کرونا از قبل داشت این کار را می کرد!

مرادی در خصوص شایعه ای که مدعی شده واکسن کرونا ظرف دو تا سه سال پس از تزریق افراد را می کشد، با مضحک خواندن این شایعه می گوید: این حرف بسیار مضحک و دور از عقل و منطق است، چرا که از شروع واکسیناسیون کرونا در جهان تنها چند ماه بیشتر نمی گذرد و از کجا مشخص شده که بعد از دو تا سه سال بعد از تزریق واکسن افراد می میرند!

از طرفی واکسن های کرونا هم تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را دارند و هم سازمان غذا و داروی ایران روی آنها سخت گیری دارد و بعد از بررسی های بسیار مجوز تزریق می گیرند و قطعا اگر مشکلی وجود داشته باشد این نهادها مجوز تزریق نمی دادند.

از طرف دیگر خود ما و کادر بهداشت و درمان در سراسر جهان هم از همین واکسن ها تزریق می کنیم و اگر خطری باشد برای همه ما وجود دارد که اصلا چنین چیزی نیست.

مردم باید خودشان فکر کنند که اگر قرار بود واکسن کرونا برای قتل عام مردم تولید شود، خب خود ویروس کرونا که داشت این کار را با سرعت بیشتری انجام می داد و چه نیازی به این همه زحمت بود!

ویروس کشته شده و ضعیف شده در واکسن کرونا قابلیت تکثیر ندارد

مرادی در خصوص شایعه ابتلا به کرونا در صورت تزریق واکسن هم می گوید: چنین چیزی امکان ندارد، چرا که واکسن ها از ویروس های کشته شده و بسیار ضعیف شده تولید شده اند که توان ایجاد بیماری ندارند.

این ویروس های کشته شده و ضعیف شده تنها به دلیل آنتی ژن هایی که دارند سیستم ایمنی بدن را تحریک کرده و وادار به تولید آنتی بادی می کنند و توانی برای تکثیر و تولید بیماری ندارند.

مرادی به شایعه تغییر ژنتیک در پی تزریق واکسن هم اشاره کرده و می گوید: حقیقتا با شنیدن این شایعات عقل و منطق انسان مستاصل می ماند. چنین چیزی اصلا وجود ندارد و واکسن کرونا هم مثل واکسن کزاز و بسیاری واکسن های دیگر است که همگی در کودکی تزریق کرده ایم.

آنچه برای خود ما عجیب است اینکه مردم در طول زندگی خود بارها واکسن های مختلف را علیه بیماری های گوناگون تزریق کرده اند و حالا نوبت به واکسن کرونا رسیده با توجه به شایعات و فضای مجازی متاسفانه مقاومت عجیبی از خود نشان می دهند.

عجیب تر از این هم این است که تا همین چند وقت پیش مدام صحبت از این بود که واکسن نیست و جان مردم در خطر است و واکسن بخرید و حالا که با تلاش های بسیار واکسن تامین شده صحبت این است که واکسن نزنید!

متاسفانه این صحبت ها و این شایعات موجب شده برخی افراد از تزریق واکسن امتناع کرده و جانشان به خطر بیفتد و در حال حاضر فوتی های ما از میان همین افرادی است که یا از ترس و یا بواسطه شنیدن این شایعات از تزریق واکسن کرونا امتناع کرده اند.

صحبت ما با مردم این است که خطر کرونا جدی است و این ویروس با کسی شوخی ندارد و همه را گرفتار می کند. این ویروس می تواند قاتل جان مردم شود و اگر مرگ آنها را رقم نزند می تواند عوارض جدی بر سلامت آنها داشته باشد، بنابراین تنها راه مقابله این است که مردم سیستم دفاعی بدن خود را قوی کنند و در این میان تنها تزریق واکسن است که می تواند عامل دفاعی مطمئنی در برابر این ویروس باشد.

متاسفانه خیلی از همین افراد واکسن نزده هستند که روی تخت بیمارستان پشیمان شده اند و دعا می کنند که حالشان خوب شده و به سرعت برای تزریق واکسن کرونا اقدام کنند، اما متاسفانه برای برخی از این افراد پشیمانی فایده ای ندارد و در این مبارزه جان خود را از دست داده اند، بنابراین از افراد می خواهیم تا دیر نشده برای تزریق واکسن اقدام کنند.

مرادی می گوید: موج ششم کرونا طبق پیش بینی ها به احتمال زیاد آبان ماه از راه می رسد و از همین حالا افراد باید برای تزریق واکسن جهت مقابله با این موج اقدام کنند، وگرنه پشیمانی آن زمان فایده ای نخواهد داشت.

... حقیقت این است که کرونا با کسی شوخی ندارد و وقتی با این هیولای کوچک دست و پنجه نرم کنید متوجه قدرت عجیب و خطر مهلک آن می شوید و آن زمان است که پشیمانی هیچ فایده ای ندارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین