کد خبر: ۷۲۷۸۳۱
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۴

مادران باردار پس از هفته دوازدهم واکسن سینوفارم بزنند

کارشناس مسئول سلامت خانواده مرکز بهداشت بوشهر گفت: مادران باردار ۱۸ سال به بالا که حداقل ۱۲ هفته از بارداری را گذرانده‌اند، می‌توانند واکسن سینوفارم دریافت کنند.
مادران باردار پس از هفته دوازدهم واکسن سینوفارم بزنند
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر طیبه احمدزاده اظهار کرد: احتمال ابتلای یک مادر باردار به کووید ۱۹- با یک خانم غیر باردار مساوی است؛ اما نکته مهم این است که مادران باردار در صورت ابتلا، به شکل شدیدتر بیماری مبتلا خواهند شد.

وی افزود: احتمال بستری در مراقبت‌های ویژه و مرگ‌ومیر مادران باردار به علت بیماری کووید ۱۹ نسبت به دیگر بانوان بیشتر خواهد بود، در این میان واکسیناسیون با واکسن‌های مجاز که در اولویت آن‌ها واکسن سینوفارم است، نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به بیماری دارد و در صورت واکسیناسیون، این مادران یا به کووید مبتلا نمی‌شوند یا در صورت ابتلا به شکل خفیف آن دچار خواهند شد.

کارشناس مسئول سلامت خانواده مرکز بهداشت شهرستان بوشهر تصریح کرد: واکسن سینوفارم که حاوی ویروس غیرفعال است و تایید سازمان بهداشت جهانی را دارد، علاوه بر ارتقای ایمنی زنان باردار عوارض جانبی برای مادر و جنین ندارد و مادران پس از پایان هفته ۱۲ بارداری تا ۴۲ روز پس از زایمان یا سقط می‌توانند آن را تزریق کنند.

احمدزاده بیان کرد: به دلیل رخداد مهم زایمان و عوارض احتمالی واکسیناسیون زنان باردار توصیه می‌شود از یک هفته قبل از زایمان (۳۹ هفته در زایمان طبیعی یا یک هفته قبل از تاریخ سزارین) تا ۲ هفته پس از زایمان یا سقط، واکسن کرونا تزریق نشود.

وی خاطرنشان کرد: مادران باردار متقاضی واکسیناسیون کووید می‌توانند به نزدیک‌ترین مرکز خدمات جامع سلامت محله خود مراجعه کنند و ضمن ثبت مراقبت‌های بارداری در سامانه سیب و انجام مشاوره از سوی مراقب و ماما، فرم معرفی‌نامه واکسیناسیون را بگیرند و برای تزریق واکسن طبق تاریخ اعلام‌شده در شهر بوشهر به مراکز واکسیناسیون و در روستاها به مراکز خدمات جامع سلامت روستایی مراجعه کنند.

کارشناس مسئول سلامت خانواده مرکز بهداشت شهرستان بوشهر عنوان کرد: طبق دستورالعمل وزارت بهداشت نیازی به انجام تست بارداری در زنان سنین باروری قبل از انجام واکسیناسیون نیست و چنانچه خانمی پس از دریافت دوز اول واکسن متوجه بارداری خود شود بهتر است دوز دوم را پس از پایان هفته ۱۲ بارداری تزریق کند.

احمدزاده تاکید کرد: مادران باردار دقت کنند که روز انجام واکسیناسیون نباید هیچ‌گونه علائمی از بیماری کووید ۱۹ مانند علائم تنفسی، عطسه، آبریزش بینی، سرفه، تب، بی‌حالی، سرگیجه، تهوع، علائم گوارشی و...) داشته باشند و در صورت ابتلا به کرونا باید واکسیناسیون را دست‌کم یک ماه پس از بهبودی کامل به تاخیر اندازند.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، وی اظهار کرد: اگر مادری پس از انجام واکسیناسیون دچار هرگونه مشکل یا علائم به نفع کووید ۱۹ شود می‌تواند با مراقب سلامت مربوط یا تلفن ۴۰۳۰ کد ۴ تماس بگیرد و راهنمایی‌های لازم را دریافت کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین