کد خبر: ۷۲۸۰۹۸
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۵

افت قیمت خودروهای خارجی در بازار

بررسی‌ها از بازار خودروی پایتخت در روز جاری (دوشنبه، ۲۹ شهریورماه) حاکی از کاهش پنج تا ۱۰ درصدی قیمت خودروهای خارجی از زمان مطرح شدن احتمال آزاد شدن واردات خودرو تاکنون است.
افت قیمت خودروهای خارجی در بازار
آفتاب‌‌نیوز :

چهارشنبه هفته گذشته (۲۴ شهریورماه) نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی با اصلاحات کمیسیون صنایع و معادن در ماده ۴ طرح ساماندهی صنعت خودرو درباره واردات خودرو به منظور تامین نظر شورای نگهبان موافقت کردند.

در ماده ۴ طرح ساماندهی خودرو آمده است: هر شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند به‌ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالاها و یا خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه یا از طریق واردات بدون انتقال ارز نسبت به واردات خودرو تمام برقی یا دو نیرویی (هیبریدی) یا واردات خودروی بنزینی یا گازسوز با بر چسب انرژی ب (B) و بالاتر یا دارای شاخص ایمنی سه‌ستاره و بالاتر بر اساس گواهی‌های استاندارد معتبر، معادل ارزش صادراتی خود اقدام کند.

بر اساس تبصره یک واردات موضوع این ماده، نباید هیچ تعهد ارزی جدیدی برای کشور ایجاد کند.

این طرح اگرچه تازه به شورای نگهبان ارسال شده و برخی نیز درخصوص مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام با واردات خودرو در روزهای اخیر اظهارنظر کرده‌اند، اما همین گمانه‌زنی‌ها و شایعات نیز بر بازار تاثیرگذار شده و نخستین اثر خود را با راکد شدن هرچه بیشتر بازار نشان داده است.

در این زمینه، «کوروش طواحن» نمایشگاه‌دار در شمال تهران می‌گوید: این صحبت‌ها بی‌تاثیر نبوده و به رکود بیشتر در بازار انجامیده است.

وی گفت: اکنون خریداری در بازار وجود ندارد و اگر هم کسی فروشنده باشد، مجبور است خودروی خود را کمتر از آن قیمت‌هایی که در سایت‌ها مشاهده می‌شود به فروش برساند.

این نمایشگاه‌دار خودروهای خارجی بیان‌داشت: اکنون خریداران دست نگه‌داشتند تا نتیجه کار و مشخص شدن وضعیت واردات خودروها را شاهد باشند و اینکه بالاخره شاهد حضور خودروهای مدل ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ در سطح جاده‌ها و خیابان‌ها خواهیم بود یا خیر؟

وی، تاثیر همین مباحث را افت دست‌کم پنج تا ۱۰ درصدی قیمت خودروهای خارجی عنوان کرد و گفت:‌ به‌طور مثال بی ام. و ۷۳۰ که پیش از این حدود ۶ میلیارد تومان قیمت داشت، این روزها فروشندگان حاضرند تا ۳۰۰ میلیون تومان زیر قیمت آن را به فروش برسانند.

امروز در فضای مجازی و سایت‌های خودرویی هر دستگاه سانتافه (شاسی بلند هیوندایی کره‌جنوبی) مدل ۲۰۱۷ با کارکرد ۱۰ هزار کیلومتر ۲.۱ میلیارد تومان و همین مدل با کارکرد ۶۴‌هزار کیلومتر یک میلیارد و ۷۹۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

همچنین هر دستگاه تیگوان (شاسی بلند شرکت فولکس‌واگن آلمان) با مدل ۲۰۱۸ صفر کیلومتر ۳.۲ میلیارد تومان، با ۳۰ هزار کیلومتر کارکرد ۲ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان و با کارکرد ۵۰ هزار کیلومتر ۲.۲ میلیارد تومان قیمت خورده است.

رنو تالیسمان فرانسوی نیز ۲ میلیارد و ۱۷۰ میلیون تومان در مدل ۲۰۱۸ صفر کیلومتر و یک میلیارد و ۳۸۰ میلیون تومان در مدل ۲۰۱۷ با ۳۰ هزار کیلومتر قیمت‌گذاری شده است.

با این حال، «اسد کرمی» نایب‌رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران در این زمینه گفت: باوجود مطرح شدن موضوع واردات خودرو در هفته‌های گذشته، تاکنون بازار زیاد دستخوش تغییر قیمت نشده است.

وی گفت: به نظر می‌رسد با توجه به صحبت‌های ضد و نقیضی که از گوشه و کنار از سوی مسوولان شنیده می‌شود، در مجموع «بازار در حالت انتظار به سر می‌برد» که در نهایت چه اتفاق خواهد افتاد؟

کرمی معتقد است: آزادسازی واردات آن‌طور که از سوی مجلس تبیین شده، شاید در درازمدت بر قیمت‌ها تاثیرگذار شود.

برخی دیگر از کارشناسان بازار نیز می‌گویند: با شرایطی که در طرح ساماندهی صنعت خودرو و به‌ویژه واردات خودرو در قبال صادرات خودرو، قطعه و نیرومحرکه اعلام شده، کمتر شخص حقیقی یا حقوقی قادر به واردات خودروی خارجی است و حتی آماری که از صادرات خودروهای داخلی به کشورهای همسایه و دیگر کشورها در سامانه کدال موجود است (حدود ۵۰۰ خودرو در پنج ماهه امسال) بسیار اندک است.

آنان تصریح کردند: حتی افرادی که ارز در خارج از کشور دارند، باید خاک این کار را خورده باشند تا بتوانند خودرو وارد کنند، این در حالی است که تعداد چنین افرادی نیز انگشت‌شمار است.

به گفته یکی از فعالان بازار، در گذشته حتی می‌توانستیم از کشورهای اطراف و به‌ویژه از دبی به صورت نقدی خرید کنیم و خودرو بیاوریم، اما امروز حتی شرایط از سوی فروشندگان خارجی نیز دشوار شده و حتما باید پول از حساب شخصی خریدار به حساب فروشندگان برود، در حالی که در گذشته این‌طور نبود.

در بازار خودروهای و در گروه سایپا نیز، امروز هر دستگاه پراید ۱۱۱ صفر کیلومتر مدل ۹۹ حدود ۱۵۱ میلیون تومان، تیبا صندوق‌دار ۱۴۰ میلیون تومان، تیبا هاچ‌بک ۱۴۲ تا ۱۵۷ میلیون تومان، ساینا ۱۵۶ میلیون تومان، کوئیک دنده‌ای ۱۵۶ تا ۱۶۰ میلیون تومان و کوئیک اتوماتیک پلاس ۲۳۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

در گروه ایران‌خودرو، هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۲۳۲ تا ۲۴۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ بین ۲۹۰ تا ۲۹۷ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ صندوق‌دار ۲۸۵ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ اس. ال. ایکس ۲۴۵ تا ۲۵۹ میلیون تومان، پژو پارس ساده ۲۵۵ تا ۲۷۰ میلیون تومان، پو پارس دوگانه‌سوز ۲۷۵ تا ۲۹۰ میلیون تومان، پژو پارس ال. ایکس ۲۸۵ تا ۳۰۰ میلیون تومان، پژو پارس اتوماتیک ۳۵۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای بین ۳۱۰ تا ۳۴۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۴۰۰ تا ۴۳۰ میلیون تومان، دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک ۴۴۰ تا ۴۵۷ میلیون تومان و تارا دنده‌ای ۴۶۰ میلیون تومان ارزش‌گذاری شد.

در دسته مونتاژی‌ها نیز هر دستگاه جک اس۳ کرمان‌موتور ۵۰۰ تا ۵۱۰ میلیون تومان، جک اس۵ حدود ۷۵۰ میلیون تومان، هایما اس۷ ایران‌خودرو ۸۰۷ میلیون تومان در رنگ سفید و ۸۳۳ میلیون تومان در رنگ مشکی و سیتروئن سی۳ شرکت سایپا در مدل ۹۷ و صفر کیلومتر بین ۸۳۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین